Az MFB tárgyal a pénzről
Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár a logisztikama.hu című szakportálnak beszélt arról: a V0-ás projekt ügyében még van egy függő kérdés, amiben az MFB, illetve a Kínai Fejlesztési Bank (CDB) nem jutott egyezségre.
Szijjártó Péter kiemelte: elég jelentős pénzügyi-banktechnológiai kérdésben kell megállapodásra jutniuk, különben az ország nem tudja felhasználni a magyarországi fejlesztésekre felajánlott, egymilliárd eurós kínai hitelkeretet, és így nem jön létre a beruházás.
A kormány még az idén márciusban döntött a Budapestet délről elkerülő V0-ás vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest-Szolnok és a Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalakat köti össze. A terv 113 kilométer hosszú, két vágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna.
Lesz-e tavasszal építkezés?
Magyarországon 1948 óta nem volt zöldmezős közforgalmú vasútépítés; Szijjártó Péter külkapcsolatokért felelős államtitkár február 27-én a kormányszóvivői sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a kormány döntött a V0-s tehervasúti körgyűrű megépítéséről.
A beruházásról április 12-én írt alá szándéknyilatkozatot Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Jüan Li, a Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója Budapesten. Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára akkor hangsúlyozta: ha a V0-s vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában. Azt is elmondta, több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-s vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg.
Szijjártó akkor úgy fogalmazott: amennyiben a kínai forrás segítségével készül el a beruházás, úgy 2014 tavaszán elkezdődhet a kivitelezés, tehát addigra el kell végezni a költségbecslést, a tervezést és engedélyezést, és 2017-re elkészülhet az útvonal.