Az Európai Unió Tanácsa új irányelvet fogadott el, amely szigorítja a közlekedési szabályok betartatását az unió tagállamaiban. Az intézkedés célja, hogy a súlyos közlekedési szabálysértéseket elkövető sofőrök ne kerülhessék el a felelősségre vonást azáltal, hogy egy másik tagállamba helyezik át a tevékenységüket, derül ki a Vezess.hu cikkéből.
Az új szabályozás kimondja, hogy a tagállamok kötelesek lesznek megosztani egymással azokat az adatokat, amelyek alapján egy sofőrt eltiltottak a vezetéstől. Ezáltal biztosítják, hogy akinek valamelyik tagállamban bevonták a jogosítványát – például ittas vezetés miatt –, az a saját országában sem vezethet. Az eltiltások adatait az EU digitális vezetői engedélyhálózatán (RESPER) keresztül osztják meg, amely lehetővé teszi az információk gyors és hatékony áramlását.
Az irányelv kizárólag a három hónapot meghaladó eltiltásokra vonatkozik, és biztosítja, hogy csak a ténylegesen érvényben lévő büntetéseket kell alkalmazni. A tagállamok saját hatáskörükben további feltételeket szabhatnak meg az eltiltott vezetők számára, hogy a közlekedés biztonságát még inkább növeljék.
Az intézkedések részei a Vision Zero programnak, amelynek célja, hogy 2050-re nullára csökkenjen a halálos és súlyos közúti balesetek száma az EU-ban. Bár az elmúlt években történtek előrelépések, az eddigi szabályozások nem bizonyultak elég hatékonynak a közlekedés biztonságának növelésében.
Az új irányelv alapján, ha egy sofőr egy másik tagállamban súlyos szabályszegést követ el – például gyorshajtást vagy ittas vezetést –, az ott kiszabott szankciók automatikusan érvényesek lesznek a kibocsátó országban is. Az Európai Tanács álláspontjának elfogadása után megkezdődnek az egyeztetések az Európai Parlamenttel. A végső irányelv elfogadását követően a tagállamoknak három évük lesz az új szabályok bevezetésére.