Írtunk már Anita Rachvelishviliről nem egyszer, és megint írnunk kell róla: a következő hónapokban ugyanis Rómában, Bécsben és Párizsban fog fellépni. Ezt már csak azért is érdemes kihasználni, mert aztán New Yorkba teszi át székhelyét: a Metropolitan rá és szintén rendkívül vonzó kollegájára, Anna Netrebkóra építi az egész évadot - ami persze nem csak egy évet jelent, hiszen a bemutatott előadásokra a rákövetkező évadokra is visszahívják őket. Egy szó mint száz, itt az alkalom, tessék rá lecsapni.
Mindenekelőtt néhány szóban elevenítsük fel, ki is Anita Rachvelishvili. Szex. Ő volt a legfiatalabb énekes, aki évadnyitó premiert énekelt a Scalában - ezt minden évben világszerte közvetítik, az operavilágban ez az egyik legnagyobb rang. Egy igazán jó énekesnek nagyjából 30-50 éves kora között szokott összejönni egy Scala-évadnyitó, neki csak 19 évet kellett erre várnia. Azóta karrierje szárnyal, a kezdeti Carmenen és Amneriszen kívül mára kiterjedt repertoárja van olyan szerepekkel, mint Azucena a Trubadúrból, Delila a Sámson és Delilából vagy Lyubasha A cár menyegzőjéből. A vállalt szerepeiben ő a legjobb, ezeket a szerepeket a szó szoros értelmében jelenleg minden A kategóriás színpadon ő énekli.
Március másodikán jelent meg első albuma, amiről kétséget kizárólag kijelenthetjük, hogy minden idők egyik legjobb opera-albuma - és egyben 2018 egyik legfontosabb zenei albuma, beleértve a könnyűzenei palettát is. Kíváncsian várjuk a Grammy-jelöléseket - és azon sem csodálkoznánk (egy kicsit sem), ha idei teljesítménye alapján jövőre ő nyerné meg az International Opera Awards-ot. Az album nem csupán miatta és a zene miatt nagyszerű, hanem a dalok válogatása, dramaturgiája miatt is fontos. Vannak rajta olyan örökzöldek, mint a Seguidilla vagy a Habanera, épp annyi csavarral, hogy annak is tetsszen, akinek már a könyökén jön ki és annak is, aki először hallja. Emellett vannak benne igazán különleges ritkaságok is. Kötelezővé kellene tenni.
Róma - szikrázó napsütés
Akinek kedve van egy áprilisi római kiruccanáshoz, annak javasoljuk 5-e és 15-e között a Parasztbecsületet - amit a szokásoknak megfelelően a Bajazzókkal együtt adnak elő. Rachvelishvili énekli a Parasztbecsület főszerepét, Santuzzát, először életében - ez minden bizonnyal megfelelő hangulatot fog eredményezni az operaházban. Róma amúgy is jó hely, a Parasztbecsület-Bajazzók pedig zöld- és vájtfülűeknek is tökéletes választás.
Bécs - süvítő szél
Alig telik el pár nap, és április 25. és május 1. között már abban a bizonyos szörnyen veszélyes városban, Bécsben fog fellépni Anita Rachvelishvili. A Staatsoperben egyik legnagyobb sikerszerepét, Amnerist alakítja az Aidában. Ha nem a migránshordák életben hagyják, akkor a szerencséseknek óriási élményben lesz részük. Az Amneris Rachvelishvili egyik kedvenc szerepe, ami nem is csoda: a szerep tele van pianókkal, amik általában elég nehezen oldhatóak meg egy ilyen hatalmas operaházban - de neki éppen ezek a pianók a specialitásai, ezért szinte fürdik a szerepben. Aki teheti, mindenképpen ruccanjon ki Bécsbe. (Ha mer.)
Párizs - szitáló eső
Ezután június 20. és július 13. között Párizsban énekli Azucenát. Gyakorlatilag erről a szerepről szólt az éve; Londonban debütált a szerepben és a legtöbben a bukását várták tőle. Azucenához olyan hang kell, ami 50 éves kor előtt nem szokott megjönni. De hát aki hamarabb lép fel a Scalában, minthogy legálisan alkoholt vásárolhasson a boltban, annak ez nem okozhat problémát. Óriási sikert aratott Azucena szerepében, annyira nagyot, hogy már a Metropolitanban is elénekelte. Most májusban Párizsban láthatjuk őt a kegyetlen sorsú gyilkos szerepében.
Az előadás honlapja >> (Figyeljünk, hogy június 20-án, 23-án, 27-én, 30-án illetve július 4-én, 7-én, 10-én és 13-án énekli Azucena szerepét Rachvelishvili, érdemes ezek közül az előadások közül választani!)
És a frizura még mindig tart: