Márciusban a várt 8,0 százalékos csökkenés helyett az előző havihoz képest szezonális és naptári kiigazítással 8,7 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban.
A New York Times egyenesen katasztrófának minősítette a március havi adatokat, amelyre nem volt példa az adatok rögzítésének megkezdése, azaz mintegy 30 éve. Sucharita Kodali,a Forrester Research elemzője szerint talán a valaha volt legrosszabb havi adat lesz az áprilisi. Ezt megelőzően a legrosszabb hónapot 2008-ban, a pénzügyi válság során mérték: akkor közel 4 százalékos volt a visszaesés.
Az előző hónapban, februárban 0,4 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom januárhoz képest. A februári adatot 0,5 százalékos csökkenésről módosította 0,4 százalékos csökkenésre a Census Bureau.
Legnagyobb mértékben a gépjárművek, a bútorok és az elektronikai cikkek értékesítése csökkent márciusban. A gépjárművek értékesítése 25,6 százalékkal, a bútorok értékesítése 26,8 százalékkal, az elektronikai cikkeké 15,1 százalékkal esett vissza az előző havihoz képest.
Az egy évvel korábbihoz viszonyítva márciusban 6,17 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban a februári 4,62 százalékos éves növekedés után. A január-márciusi periódusban 1,1 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbihoz képest.
A zöldségesek, gyógyszertárak és más létszükségleti cikkeket árusító kereskedők forgalma nőtt, ahogy az emberek felhalmozták készleteiket, de ezek növekedése messze nem pótolta a többi szegmensben tapasztalható zuhanást.
A kérdés az, hogy az elhalasztott vásárlások majd milyen mértékben realizálódnak a gazdaság regenerálódása során. Ellen Zentner, a Morgan Stanley vezető közgazdásza szerint óvatosan kell kezelni ezeket az elhalasztott vásárlásokat, mert a munka nélkül maradt emberek nem fognak egyhamar költeni. Azok pedig, akik mégis hajlandók, lehet, hogy nem szívesen mennek olyan helyekre, ahol sok emberrel kell érintkezniük, így a bevásárlóközpontok, éttermek és hasonló helyek forgalma sem tér feltételenül vissza.
De még ha visszatér is a kereslet, sok kereskedőnek már túl késő lehet, főleg azoknak, akik már korábban is küszködtek a bevásárlóközpontok forgalmának csökkenése, az online kereskedelem térnyerése miatt.
Minden jel szerint különösen a ruházati kiskereskedők készülhetnek arra, hogy keresletük jelentős része soha nem tér vissza: akár 40 százalékkal is kisebb lesz a nyári, szünidei kereslet a tavalyinál.
A Gap például erőltetett menetben folytatja boltjai bezárását. A jelenlegi válság teljes mértékben új alapokat fektetett le, hogy kínálatunk mely elemeit tartsuk meg - mondta Katrina O’Connell, a cég pénzügyi vezetője.
A kiskereskedelmi szektor több mint harmincezer dolgozótól vált meg a tavalyi év során, és idén is ez a trend folytatódott, már a koronavírus okozta válság előtt is.