4p
A kiábrándító decemberi ipari statisztika után a januári számok szerint újra lendületet vett a magyar járműgyártás.

Masszív 10,6 százalékkal növekedett a járműgyártás volumene idén januárban előző év azonos időszakához képest azok után, hogy egy hónappal korábban rég nem látott mértékben, 10,4 százalékkal zuhant be az ágazat teljesítménye. Ugyan decemberben hagyományosan is leállnak az autógyártó cégek, ilyen fokú bezuhanásra nem volt példa a korábbi években. Ebből kiindulva joggal merült fel a kérdés, hogy a német ipar akadozása hatott-e a teljesítményre a szokásos leállás mellett.

Éppen ezért volt különösen érdekes a friss, januárra vonatkozó ipari statisztika, mely megerősítette: a decemberi bezuhanás csak egy egyszeri eset volt. Olyannyira, hogy az idei év első hónapjában még nagyobb mértékű növekedést mutatott az ágazat, mint egy évvel korábban. Akkor "csak" 5,5 százalékos volt a bővülés.

Az autógyártó cégek közül azonban főként a győri Audi lehetett az, amelyik a legnagyobb lendülettel indította 2020-at. Győr-Moson-Sopron megye ipari termelése ugyanis 17,1 százalékkal ugrott meg januárban, miután decemberben itt zuhant be legnagyobb mértékben a termelés: 14,8 százalékkal. A Mercedes-gyárnak otthont adó Bács-Kiskun megye termelése ennél kisebb mértékben bővült, 6,1 százalékkal, Komárom-Esztergom megye ebből a szempontból azonban továbbra sem talált magára. A decemberi 2,1 százalékos visszaesés után 1,9 százalékkal csökkent a megye ipari termelése előző év azonos időszakához képest.

Továbbra is nagy kérdés a jövő

Január még viszonylag békés időszak volt a koronavírus-járvány szempontjából, amely mára hazánkat is elérte. A Kínából kirobbant betegség a gazdaság több területére is kedvezőtlenül hat, a magyar ipart - elsősorban az elektronikai gyárakat - az ázsiai országból érkező alkatrész-hiány fenyegetheti. A probléma várhatóan heteken belül Magyarországon is érzékelhető lesz, ha kifogynak a készletek az üzemekben.

Pont a német autógyártókon üt nagyot a koronavírus?

A koronavírus miatt az autóiparon belül különösen a német cégek vannak rossz helyzetben – mondták nemrég az Equilor szakemberei egy háttérbeszélgetésen. Európában egyre szigorúbb szabályozásnak kell megfelelniük a cégeknek, miközben az e-autózásra való átállás óriási fejlesztési költségekkel jár. Ezeket az extra kiadásokat eddig a kínai piacról finanszírozták a gyártók, a kínai piacon azonban most 90 százalékos visszaesés következett be. A kereslet visszaesése mellett a termelés is akadozhat a globális ellátási láncban fellépő zavarok miatt.

Az autóipari gyártásban is elterjedt Just In Time gyártási és készletgazdasági stratégia zavartalan ellátási láncok esetében jelentős hatékonysággal jár, alapja a minimális készletek fenntartása, amikor minden alkatrész vagy félkész termék éppen időben, a gyártási fázisnak megfelelő helyen van – de ez egy rendkívül kifeszített rendszer. Nyilvánvaló, hogy egy láncszem kiesése is tud óriási kárt okozni – ha nem készül légzsák, az egész autó nem készülhet el. Ha az ellátási lánc sérül, olyan régiókban is megakadhat a termelés, ahol nincs is jelen a koronavírus.

Az autóipar mellett az elektronikai ipar is jól kezdte az évet, a termelés 8,4 százalékkal bővült előző év azonos időszakához képest - a területen ráadásul decemberben nem is volt visszaesés, a termelés 6,8 százalékkal növekedett. Ennél beszédesebb és előremutatóbb adat azonban az új megrendelések állománya, mely januárban a járműgyártásban 13,2 százalékkal emelkedett, az elektronikai termékek gyártásában pedig még ennél is nagyobb, 14,8 százalékkal. Vagyis jelentős mértékű, mennyiségű új szerződések, megrendeléseket kaphattak az év elején a cégek, amelyek teljesítése a vírus terjedése miatt veszélybe kerülhet.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magához édesgeti Donald Trump Putyin egyik legjobb barátját?
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 16:32
Az Egyesült Államok feloldja a fehérorosz káliumsóra kivetett szankciókat.
Makro / Külgazdaság Elhasal az orosz gazdaság – Putyinnak sem jött össze a repülőrajt
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 13:18
Ahogy közeleg az év vége, úgy lesz egyre kisebb az éves orosz GDP-növekedés. A külkereskedelem is szűkült, különösen Európa irányába.
Makro / Külgazdaság Leálltak Trump kitoloncoló járatai Venezuelába?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 17:38
A repülőgépek nem érkeznek.
Makro / Külgazdaság Váratlan húzással csökkentenék az európai autóipar függőségét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:20
Növelnék az újrahasznosítási arányt.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mire készül Trump: csak a bemelegítés volt a venezuelai tanker lefoglalása
Litván Dániel | 2025. december 12. 10:12
Ha továbbmennek ezen az úton, akkor Iránnak és Oroszországnak is lesz min aggódnia.
Makro / Külgazdaság Keserű meglepetés a brit gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:32
A pénteki hivatalos adatok szerint Nagy-Britannia gazdasága váratlanul zsugorodott az októberig tartó három hónapban, ami valószínűleg növeli a Bank of England kamatcsökkentéseire vonatkozó várakozásokat.
Makro / Külgazdaság Magas szinten ragadt az infláció Romániában
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:11
Novemberben a fogyasztói árak 9,76 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, a ráta pontosan megegyezik az októberivel – közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Makro / Külgazdaság Nem szikrázott az ipar októberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:49
Az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés.
Makro / Külgazdaság Most aztán tényleg előveheti a legszélesebb mosolyát Lázár János
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:30
Immár második hónapja nőtt ugyanis az építési és közlekedési miniszter által felügyelt ágazat éves szinten. Apró szépséghiba, hogy ehhez kellett az alacsony bázis.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen alacsony szintre esett az amerikai külkereskedelmi deficit szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:59
Az áruexport szárnyal, az import csak kisebb mértékben nőtt. Több mint öt éve látott szintre süllyedt a külkereskedelmi hiány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG