6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint minden intézményben iskolapszichológusra lenne szükség a járvány okozta traumák miatt. Kovács Gábor iskolapszichológus, tanácsadó szakpszichológus arról ír, hogy mennyire tértek vissza rossz bőrben a gyerekek a jelenléti oktatásba.

Nem kevés időt, mintegy fél évet töltöttek otthon a felsősök és a tinédzserek (az alsósok kicsit kevesebbet), de talán ők még hosszabbnak élték meg ezt az időt, mint mi, felnőttek.

Mégis, alapvetően a diákok sokféleképpen élték meg az elmúlt időszakot: van, akinek nagy szabadságot adott az online oktatás, mert jól tudta strukturálni az idejét és meg tudta tölteni tartalmas elfoglaltságokkal, sőt sokan a barátaikkal is tudtak találkozni. De ezzel szemben nem elhanyagolható azon kamaszok száma, akik a tartós otthonlét okozta társas izolációt nehezen viselték és „egyedül maradtak a problémáikkal”.

Talán meglepő, de mindent egybevetve alapvetően jól vannak a kamaszok. Fotó: Depositphotos
Talán meglepő, de mindent egybevetve alapvetően jól vannak a kamaszok. Fotó: Depositphotos

Hogy miért? Egyrészt nem tudtak hozzáférni az erőforrásaikhoz, nehezen tudták beosztani az idejüket, a barátaiktól is eltávolodtak és esetleg nem volt jelen „érzelmileg elérhető” felnőtt, szülő számukra.

A kamaszok többsége ezért most azon a véleményen van, hogy értelmetlen volt visszamenni erre az egy hónapra.

Ez valahol érthető, mert a digitális oktatás alatt hozzászoktak a nagyobb szabadsághoz, hiszen nem kellett korán felkelni és hosszasan utazni az iskolába, kevesebb órájuk volt otthon és sokan akár több jegyet is javítottak (ami feltehetően nincs arányban a megszerzett tudással).

Így most az iskolanyitással megjelentek a félelmek, hogy mindezeket az előnyöket elvesztik, felborul a megszokott napirend és újra hozzá kell szokniuk a kellemetlenségek elviseléséhez, többek között a személyes számonkéréshez. De nagyon sokan örültek is a nyitásnak és kíváncsian várták, hogy újra találkozhassanak az osztálytársaikkal, mert kifejezetten kiéheztek a társas kapcsolatokra.  

Furcsa módon a segítségkérések száma alapvetően csökkent, ezt az otthonlét okozta szeparációnak is betudom, pedig iskolapszichológusként gyakorlatilag 0-24-ben elérhető voltam, igyekeztem „láthatóvá” tenni magam a diákok számára.

Mintha lenne egy régi és egy új időszak

Végeztem egy közvéleménykutatást a diákok körében, amiből jól látható, hogy az újranyitásban mi okozott nekik nehézséget. A válaszaik alapján látható, hogy az egyik legfontosabb kihívás számukra most egy „új-régi” napirend kialakítása, aminek része a koránkelés, a napi 6-8 tanóra, az elvárásoknak való megfelelés (a folyamatos számonkérések, dolgozatok, amitől nagyon elszoktak), valamint a szociális élethez való visszaszokás. Véleményem szerint mindezekre azért egy-két hét elegendő lesz és talán így a nyári szünetet is másmilyen érzésekkel fogják elkezdeni.

Azt tapasztalom, hogy nem csak a diákoknak, hanem a pedagógusoknak is ugyanúgy vissza kell állniuk a régi „menetrendre”, - ami tőlük is hasonló alkalmazkodást kíván, mint a gyerekektől, - de a legtöbben már nagyon várták a jelenléti oktatást és a közösségben való munkát, hiszen a digitális oktatás kevesebb személyes visszajelzést tett lehetővé.

A nevelői-oktatói munka egyik fontos alappillére pedig a tanár-diák közti személyes kapcsolat. Másrészt azt is látom sok pedagógusnál, hogy van bennük egy sürgető késztetés a számonkérésre, - mintha valamit be szeretnének pótolni, viszont a diákoknak ez „hirtelen” jött, ezért szokatlan és frusztráló. Mintha lenne egy régi és egy új időszak (digitális kontra jelenléti oktatás) és a diákok számára nehézséget jelent a digitálisan leadott tananyag személyes formában való visszakérdezése.

Arra a kérdésre, hogy mennyire nehéz visszaszocializálódniuk a tiniknek, nem lehet egyértelmű választ adni, széles a spektrum: azok a gyerekek, akik szociábilisabbak, könnyen barátkoznak és nehezen viselték a társak hiányát, azok már nagyon várták az újranyitást és bizony egymás nyakába borultak. De az introvertált vagy szorongó és nehezen oldódó diákoknak több időre van szükségük, hogy biztonságban érezzék magukat és nyitni tudjanak mások felé.

Megváltoztatta-e a karantén a kamaszokat?

A megnövekedett internethasználat alapvetően a „telefonozást” és az online térben – főleg a négy fal között – eltöltött időt (pl. online játék) növelte meg a gyerekeknél, aminek talán az egyik következménye a mozgás és a sport háttérbe szorulása (tisztelet a kivételeknek), illetve egyeseknél testtartás vagy szemproblémákat is okozott, ami szerintem nem elhanyagolható.

Igen nehéz felmérni, hogy a diákok mekkora hányadánál okozott a járvány, a veszteségek és a karantén időszak depressziót, lehangoltságot, mégis a pedagógusok véleménye, illetve az általam végzett közvéleménykutatás szerint is alapvetően jól vannak a diákok. Természetesen azért küzdenek az új napirend kialakításának nehézségeivel és a személyes jelenlétű számonkérésekkel.

Tanárnak és diáknak is ugyanúgy vissza kell szoknia. Fotó: Depositphotos
Tanárnak és diáknak is ugyanúgy vissza kell szoknia. Fotó: Depositphotos

Emellett akadnak olyan visszajelzések kollégáimtól, illetve a hozzám járó diákok között is vannak olyanok, akik valamilyen veszteséget éltek át a családban az elmúlt időszakban (pl. halál, gyász, munkahely elvesztése, megnövekedett családi feszültség), ezeknek pedig egyenes következménye lehet a depresszió, a szorongás és az ezzel járó egyéb tünetek (lehangoltság, motiválatlanság, alvászavar). Rájuk különösen oda kell figyelnünk pedagógusként és észre kell vennünk, ha segítségre van szükségük.  

Mennyire kapták vissza a tanárok „rossz bőrben” a gyerekeket?

Az elmúlt időszakban sajnos volt pár nehéz eset, ahol megjelent az erőszakos viselkedés a családban, vagy az öngyilkossági gondolat illetve kísérlet, falcolás. Emellett egyre több gyereknél tapasztaltam a szorongás okozta pánik-jellegű tünetek megjelenését, amivel egyes esetekben pszichiáterhez kellett irányítani őket. Ahol a szülők érzelmileg elérhetőek voltak és a diák mert hozzájuk fordulni, ott tudtak segíteni a gyermekeiknek.

Az, hogy mennyire kapták vissza a tanárok „rossz bőrben” a gyerekeket, inkább abból fakadhat, hogy komoly erőfeszítéseket kell tenniük a számonkérések, a vírushelyzet és a koránkelés okozta nehézségek leküzdésében. De ha a napi rutin egyre inkább megszokottá válik és „végre nem kell egész nap a gép előtt ülni” (és a nap is kisüt), akkor a barátokkal töltött idő újra a feltöltődés szigete lehet. Természetesen ugyanilyen fontos az is, hogy felnőttként legyünk érzékenyek a gyermekeink nehézségeire, ne bagatellizáljuk azokat, hallgassuk meg őket nyitott fülekkel és motiváljuk a felelősségteljes és önálló döntésekre, céljaik elérésében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, Matolcsy György a közeljövőben sem fog unatkozni
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 19:53
Távozása előtt napokkal jegyezték be.
Makro / Külgazdaság Gyenge adat érkezett, még nem látszik a fordulat a magyar termelésben
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 18:53
2025 márciusában a szezonálisan kiigazított ipari kibocsátás 0,1 százalékkal emelkedett februárhoz képest, ám a munkanaphatással korrigált éves adat már 5,4 százalékos visszaesést mutatott – közölte a KSH. A szakértők szerint a hosszú távú teljesítmény még mindig elmarad a 2021-es szinttől, a külpiacok gyengesége és az akkumulátorgyártás visszaesése pedig továbbra is fékezi a kilábalást. A kormány a programok bővítésével és nagyberuházásokkal igyekszik ellensúlyozni a külső negatív hatásokat.
Makro / Külgazdaság Megérkezett Trump nagy bejelentése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 17:50
Trump döntött és bejelentett. 
Makro / Külgazdaság Donald Trump valami nagy bejelentésre készül a vámháborúval kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 10:01
Csupa nagybetűvel posztolt saját közösségi médiájában arról, hogy sikerült valamit elérni.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter szivárogtat: a kormány a béke helyett a háború felé fordult?
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 09:26
Szakítunk a békementalitással és átállunk a háború felé vezető út nulladik fázisára – mondta állítólag a honvédelmi miniszter.
Makro / Külgazdaság Tovább tart a magyar ipar kínszenvedése
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:30
Csak egy hajszállal tudott bővülni az előző hónaphoz képest márciusban a magyar ipari termelés – a tavalyihoz képest továbbra is jóval gyengébb a teljesítmény.
Makro / Külgazdaság Lehet, hogy sokkal többet kell várnunk az alacsonyabb kamatokra, mint gondoltuk
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 06:28
A várakozásoknak megfelelő döntést hozta a kamatokról a Fed, de kifejezte aggodalmát a kilátások miatt.
Makro / Külgazdaság Egymásnak ment a kormány és az OKSZ
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 18:01
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint az Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) „hamis állításaival ellentétben” az árréscsökkentés érdemben növeli a kiskereskedelmi forgalmat, így a fogyasztást is.
Makro / Külgazdaság Az EU egészében is csökkent a kiskereskedelmi forgalom
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 15:16
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult a kiskereskedelmi forgalom növekedése márciusban éves szinten, februárhoz mérve pedig csökkent.
Makro / Külgazdaság Szóltak Brüsszelben, hogy semmiképpen se adják oda a kért 600 millió eurót Magyarországnak
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 14:31
Szankciós és energiaügyben pedig egyszerűen kikerülnék a magyar kormányt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG