4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rosszul járnak a szigorodó emissziós törvények miatt.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Az ágazat képviselői szerint az európai haszongépjármű ipar létét veszélyezteti az Európai Bizottság terve a nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátásának egy harmadával történő csökkentésére.

"Ezzel a tervével csak Németországban több tízezer munkahelyet sodor beszélybe az EU" - jelentette ki Michael Brecht, a Daimler üzemi tanácsának az elnöke.

"Ha az Európai Bizottság és az Európai Parlament célja az európai haszongépjármű ipar felszámolása, akkor jó úton járnak" - tette hozzá Saki Stimoniaris, a MAN üzemi tanácsának az elnöke.

Holnap döntenek

Az Európai Parlament szerdán szavaz a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának az elkövetkező 12 évben 35 százalékos csökkentésére tett környezetvédelmi bizottsági javaslatról. A tervezet a határértékek átlépését Bernhard Mattes, a német autóipari vállalatok képviseleti szervezete, a VDA elnökének megfogalmazása szerint "még a legnagyobb járműgyártókat is egzisztenciális veszélybe sodró büntetéssel sújtaná". 

Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságát és az Európai Bizottságot (EB) azonban elsősorban klímavédelmi szempontok foglalkoztatják. "A javaslat nagyobb klímavédelmi kötelezettséget róna a legnagyobb közúti légszennyezőkre" - mutatott rá Bas Eickhout, az EP környezetvédelmi bizottságának holland Zöldek által delegált tagja. Az EB szerint ugyanis a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 1990 óta 19 százalékkal emelkedett a közúti áruszállítás növekedése miatt. 

Elenyésző a felelősségük?

A növekvő abszolút károsanyag-kibocsátási adatokat nem cáfolja az ACEA, az európai autóipart és ezen belül a Daimler, MAN, Scania, Volvo és Iveco haszongépjármű gyártó vállalatokat is képviselő szervezet sem. Rámutat azonban, hogy a haszongépjármű forgalom mindössze 5 százalékban felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátásért. 

Az ACEA szerint a haszongépjármű gyártók jelenleg is mindent megtesznek az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében, hiszen a fuvarozóknak az üzemeltetési költség egy harmadát most is az üzemanyagköltség adja. Az alacsony fogyasztás tehát versenyelőnyt jelent mind a gyártók, mind a speditőrök számára. A technológiai fejlesztési erőfeszítéseknek köszönhetően hosszabb távon évente nagyjából egy százalékkal csökken a tehergépjárművek átlagos üzemanyag-fogyasztása - mutat rá az ACEA. 

Ha az autóknál is, a kamionoknál is lépni kell

Sokkal kevesebb új autó jelent meg az utakon

Látszik az európai autók forgalomba helyezésén is, hogy új emisszió-mérési eljárás lépett életbe. Részletek >>>>

A személygépkocsikra vonatkozóan már megszületett a döntés a szén-dioxid-kibocsátás 35 százalékos csökkentéséről 2030-ig. Az Európai Bizottság abból indul ki, hogy ennek a tehergépjárműveknél is így kellene lennie. Csakhogy miközben a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentésében nagy szerep hárul majd az elektromos mobilitás elterjesztésére is, a nehéz tehergépjárműveknél már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Bernhard Mattes, a VDA elnöke szerint ugyanis belátható időn belül nem lehet piacképessé tenni a nagy hatótávot biztosító több tonnás akkumulátor egységekkel közlekedő kamionokat, tekintettel a hosszú töltési időre és a töltési infrastruktúra kiépítésének a szükségességére. 

Ráadásul a tehergépjárműveknél a modellváltások fejlesztési ciklusának hossza is úgy 15 év, nagyjából a duplája a személygépkocsikénak. Az uniós direktívák peig 2025-re követelnék meg az első nagyléptékű csökkentést a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásában. "A parlamenti képviselőknek tisztában kellene lenniük azzal, hogy a 2025-től forgalomba kerülő modellek már réges régen a tervezőasztalon vannak" - mutatott rá Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG