4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Rosszul járnak a szigorodó emissziós törvények miatt.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Az ágazat képviselői szerint az európai haszongépjármű ipar létét veszélyezteti az Európai Bizottság terve a nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátásának egy harmadával történő csökkentésére.

"Ezzel a tervével csak Németországban több tízezer munkahelyet sodor beszélybe az EU" - jelentette ki Michael Brecht, a Daimler üzemi tanácsának az elnöke.

"Ha az Európai Bizottság és az Európai Parlament célja az európai haszongépjármű ipar felszámolása, akkor jó úton járnak" - tette hozzá Saki Stimoniaris, a MAN üzemi tanácsának az elnöke.

Holnap döntenek

Az Európai Parlament szerdán szavaz a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának az elkövetkező 12 évben 35 százalékos csökkentésére tett környezetvédelmi bizottsági javaslatról. A tervezet a határértékek átlépését Bernhard Mattes, a német autóipari vállalatok képviseleti szervezete, a VDA elnökének megfogalmazása szerint "még a legnagyobb járműgyártókat is egzisztenciális veszélybe sodró büntetéssel sújtaná". 

Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságát és az Európai Bizottságot (EB) azonban elsősorban klímavédelmi szempontok foglalkoztatják. "A javaslat nagyobb klímavédelmi kötelezettséget róna a legnagyobb közúti légszennyezőkre" - mutatott rá Bas Eickhout, az EP környezetvédelmi bizottságának holland Zöldek által delegált tagja. Az EB szerint ugyanis a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 1990 óta 19 százalékkal emelkedett a közúti áruszállítás növekedése miatt. 

Elenyésző a felelősségük?

A növekvő abszolút károsanyag-kibocsátási adatokat nem cáfolja az ACEA, az európai autóipart és ezen belül a Daimler, MAN, Scania, Volvo és Iveco haszongépjármű gyártó vállalatokat is képviselő szervezet sem. Rámutat azonban, hogy a haszongépjármű forgalom mindössze 5 százalékban felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátásért. 

Az ACEA szerint a haszongépjármű gyártók jelenleg is mindent megtesznek az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében, hiszen a fuvarozóknak az üzemeltetési költség egy harmadát most is az üzemanyagköltség adja. Az alacsony fogyasztás tehát versenyelőnyt jelent mind a gyártók, mind a speditőrök számára. A technológiai fejlesztési erőfeszítéseknek köszönhetően hosszabb távon évente nagyjából egy százalékkal csökken a tehergépjárművek átlagos üzemanyag-fogyasztása - mutat rá az ACEA. 

Ha az autóknál is, a kamionoknál is lépni kell

Sokkal kevesebb új autó jelent meg az utakon

Látszik az európai autók forgalomba helyezésén is, hogy új emisszió-mérési eljárás lépett életbe. Részletek >>>>

A személygépkocsikra vonatkozóan már megszületett a döntés a szén-dioxid-kibocsátás 35 százalékos csökkentéséről 2030-ig. Az Európai Bizottság abból indul ki, hogy ennek a tehergépjárműveknél is így kellene lennie. Csakhogy miközben a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentésében nagy szerep hárul majd az elektromos mobilitás elterjesztésére is, a nehéz tehergépjárműveknél már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Bernhard Mattes, a VDA elnöke szerint ugyanis belátható időn belül nem lehet piacképessé tenni a nagy hatótávot biztosító több tonnás akkumulátor egységekkel közlekedő kamionokat, tekintettel a hosszú töltési időre és a töltési infrastruktúra kiépítésének a szükségességére. 

Ráadásul a tehergépjárműveknél a modellváltások fejlesztési ciklusának hossza is úgy 15 év, nagyjából a duplája a személygépkocsikénak. Az uniós direktívák peig 2025-re követelnék meg az első nagyléptékű csökkentést a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásában. "A parlamenti képviselőknek tisztában kellene lenniük azzal, hogy a 2025-től forgalomba kerülő modellek már réges régen a tervezőasztalon vannak" - mutatott rá Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára.



A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor és Nagy Márton is irigykedve nézhet erre az adatra
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 11:24
Kilőtt a lengyel ipar.
Makro / Külgazdaság Padlógázt nyomnak kedden az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 09:58
Emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság EKB-kamatdöntés: megszólalt a francia jegybankvezér
Privátbankár.hu | 2024. november 25. 08:38
Francois Villeroy szerint Trump gazdasági protekcionizmusa inflációt fog gerjeszteni a tengerentúlon.
Makro / Külgazdaság Drasztikusan csökkentették a slágergyógyszer árát, de így is van vele probléma
Buksza blog | 2024. november 24. 18:46
A dán Novo Nordisk gyógyszergyártó súlycsökkentő gyógyszere eddig legendásan drága volt, ám úgy tűnik, hogy a kínai piac megszerzése érdekében tudják sokkal olcsóbban is adni. Azért még így is nehéz rámondani, hogy olcsó.
Makro / Külgazdaság Két választása maradt Trumpnak: mindkettő rosszul néz ki
Privátbankár.hu | 2024. november 24. 18:16
Ha Donald Trump be akarja vezetni azokat az importvámokat, amelyeket a választási kampányban ígért, akkor kereskedelmi világháborút kell kirobbantania vagy a klímaválságot kell elmélyítenie.
Makro / Külgazdaság Kell két év Donald Trumpnak, hogy kiüsse az amerikai gazdaságot
Privátbankár.hu | 2024. november 24. 16:01
Miután az infláció leszállópályára került az USA-ban, amire a Fed kamatcsökkentésekkel reagált, időbe telik, mire Donald Trump megválasztott elnök gazdaságpolitikája elérheti nem kívánt hatásait.
Makro / Külgazdaság Példátlan lépés az orosz lakosságtól
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 16:12
Alaposan belehúztak az ivászatba az oroszok, avagy lehet még többet piálni. 
Makro / Külgazdaság Nekünk is fájni fog, ha válságban marad a német gazdaság
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 14:14
Nagyon nagy baj egyelőre nincs Németországban, de egyes iparágak valóban komoly problémákkal küzdenek, és ez ránk is rossz hatással van.
Makro / Külgazdaság Komoly figyelmeztetést kapott Trump, amit még ő sem hagyhat figyelmen kívül
Buksza blog | 2024. november 23. 09:34
Van valami, ami még Donald Trump megválasztott amerikai elnöknél is nagyobb hatást gyakorolhat a választók hangulatára: az átlagemberek fogyasztásának alakulása. Ezzel pedig gond lehet.
Makro / Külgazdaság Sorra gyűlnek a kérdőjelek Orbán Viktor politikai igazgatója körül
Privátbankár.hu | 2024. november 23. 08:15
Rácz András Oroszország-szakértő közösségi oldalán tette közzé kételyeit Orbán Balázs disszertációja kapcsán. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG