4p
Rosszul járnak a szigorodó emissziós törvények miatt.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Az ágazat képviselői szerint az európai haszongépjármű ipar létét veszélyezteti az Európai Bizottság terve a nehéz tehergépjárművek károsanyag-kibocsátásának egy harmadával történő csökkentésére.

"Ezzel a tervével csak Németországban több tízezer munkahelyet sodor beszélybe az EU" - jelentette ki Michael Brecht, a Daimler üzemi tanácsának az elnöke.

"Ha az Európai Bizottság és az Európai Parlament célja az európai haszongépjármű ipar felszámolása, akkor jó úton járnak" - tette hozzá Saki Stimoniaris, a MAN üzemi tanácsának az elnöke.

Holnap döntenek

Az Európai Parlament szerdán szavaz a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának az elkövetkező 12 évben 35 százalékos csökkentésére tett környezetvédelmi bizottsági javaslatról. A tervezet a határértékek átlépését Bernhard Mattes, a német autóipari vállalatok képviseleti szervezete, a VDA elnökének megfogalmazása szerint "még a legnagyobb járműgyártókat is egzisztenciális veszélybe sodró büntetéssel sújtaná". 

Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságát és az Európai Bizottságot (EB) azonban elsősorban klímavédelmi szempontok foglalkoztatják. "A javaslat nagyobb klímavédelmi kötelezettséget róna a legnagyobb közúti légszennyezőkre" - mutatott rá Bas Eickhout, az EP környezetvédelmi bizottságának holland Zöldek által delegált tagja. Az EB szerint ugyanis a közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátása 1990 óta 19 százalékkal emelkedett a közúti áruszállítás növekedése miatt. 

Elenyésző a felelősségük?

A növekvő abszolút károsanyag-kibocsátási adatokat nem cáfolja az ACEA, az európai autóipart és ezen belül a Daimler, MAN, Scania, Volvo és Iveco haszongépjármű gyártó vállalatokat is képviselő szervezet sem. Rámutat azonban, hogy a haszongépjármű forgalom mindössze 5 százalékban felelős a teljes szén-dioxid-kibocsátásért. 

Az ACEA szerint a haszongépjármű gyártók jelenleg is mindent megtesznek az üzemanyag-fogyasztás csökkentése érdekében, hiszen a fuvarozóknak az üzemeltetési költség egy harmadát most is az üzemanyagköltség adja. Az alacsony fogyasztás tehát versenyelőnyt jelent mind a gyártók, mind a speditőrök számára. A technológiai fejlesztési erőfeszítéseknek köszönhetően hosszabb távon évente nagyjából egy százalékkal csökken a tehergépjárművek átlagos üzemanyag-fogyasztása - mutat rá az ACEA. 

Ha az autóknál is, a kamionoknál is lépni kell

Sokkal kevesebb új autó jelent meg az utakon

Látszik az európai autók forgalomba helyezésén is, hogy új emisszió-mérési eljárás lépett életbe. Részletek >>>>

A személygépkocsikra vonatkozóan már megszületett a döntés a szén-dioxid-kibocsátás 35 százalékos csökkentéséről 2030-ig. Az Európai Bizottság abból indul ki, hogy ennek a tehergépjárműveknél is így kellene lennie. Csakhogy miközben a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentésében nagy szerep hárul majd az elektromos mobilitás elterjesztésére is, a nehéz tehergépjárműveknél már nem ilyen egyértelmű a helyzet. Bernhard Mattes, a VDA elnöke szerint ugyanis belátható időn belül nem lehet piacképessé tenni a nagy hatótávot biztosító több tonnás akkumulátor egységekkel közlekedő kamionokat, tekintettel a hosszú töltési időre és a töltési infrastruktúra kiépítésének a szükségességére. 

Ráadásul a tehergépjárműveknél a modellváltások fejlesztési ciklusának hossza is úgy 15 év, nagyjából a duplája a személygépkocsikénak. Az uniós direktívák peig 2025-re követelnék meg az első nagyléptékű csökkentést a tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátásában. "A parlamenti képviselőknek tisztában kellene lenniük azzal, hogy a 2025-től forgalomba kerülő modellek már réges régen a tervezőasztalon vannak" - mutatott rá Erik Jonnaert, az ACEA főtitkára.



A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta: Trump megadta, amit kért, jön a szankciómentesség
Kollár Dóra | 2025. november 7. 21:31
Sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: van néhány ötletem, hogyan gyakoroljak nyomást Putyinra
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:58
Washingtoni látogatása során arról kérdezték a magyar kormányfőt, egyetért-e Trumppal abban hogyan lehetne tárgyalóasztalhoz kényszeríteni Vlagyimir Putyint. Azt mondta, van néhány ötlete, és ezeket meg is osztja Trumppal.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij: Ha Orbán Viktor választási tűzijátékához kell a békecsúcs, azt nem támogatom
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:14
Az ukrán elnök hosszan beszélt Orbán Viktorról pénteken, és azt mondta: a magyar kormányfő most Oroszország élő üzenetküldő szolgáltatása az Egyesült Államokban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Dolgozunk a Budapest-New York járat helyreállításán
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 16:42
A nemzetgazdasági miniszter a turizmusról tárgyalt az Egyesült Államokban. 
Makro / Külgazdaság Szigorítja az orosz állampolgárok vízumfeltételeit az EU
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 14:32
Az orosz állampolgároknak minden alkalommal új vízumot kell igényelniük, ha az Európai Unióba akarnak utazni. Az EU a kérelmezők szoros és gyakori ellenőrzése miatt döntött így.
Makro / Külgazdaság Mol: Lehetséges a leválás az orosz olajról
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:58
Változtatott álláspontján a Mol, most már lehetségesnek tartják, hogy az Adria-kőolajvezetéken keresztül is ellássák a százhalombattai finomítót. A bejelentés éppen az Orbán-Trump találkozó napján érkezett.
Makro / Külgazdaság Ez lehet a nagy deal: kiszivárgott, miről állapodhatott meg Orbán Viktor és Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:40
A Bloomberg szellőztette meg a várható megállapodás részleteit.
Makro / Külgazdaság Ha csak Varga Mihályon múlna, egy ideig még nem lenne kamatcsökkentés
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:00
A közép-kelet-európai országok az elmúlt években kiemelkedő eredményeket értek el az infláció csökkentésében, ugyanakkor továbbra is fontos feladat az inflációs várakozások mérséklése, az árstabilitás helyreállítása és megőrzése – erről beszélt Varga Mihály a 7. Magyar – Lengyel Jegybanki Konferencián Varsóban.
Makro / Külgazdaság Nyílt levelet kapott Orbán Viktor a Trump-találkozó előtt
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 11:40
Erőteljes üzenetet küldtek az amerikai szenátorok, méghozzá az orosz olajvásárlásokkal kapcsolatban.
Makro / Külgazdaság Megüzenték Trumpék: nem érdemes az oroszokkal bizniszelni
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 11:20
Hatott az amerikai kommunikáció, a ciprusi központú Gunvor Group vissza is vonta az oroszországi cégre tett felvásárlási ajánlatát. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG