3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Rekordszintű eredménnyel zárták a harmadik negyedévet a legnagyobb autógyártó cégek az EY nemzetközi könyvvizsgáló és üzleti tanácsadó társaság kutatása szerint.

Az EY az ágazat 16 legnagyobb szereplőjét vizsgáló felmérésében megállapította, hogy a július-szeptemberi időszak a működési eredményt - a kamat- és adófizetés előtti  eredményt (EBIT) - és az árbevételt szemlélve is minden idők legjobb harmadik negyedéve volt az autógyártásban.

A lassuló gazdaság és a nehéz geopolitikai helyzet ellenére egyelőre erős a kereslet, főleg a prémiumkategóriás autók iránt. Az idei harmadik negyedév álomszerű volt az autógyártóknak. Fotó: Depositphotos
A lassuló gazdaság és a nehéz geopolitikai helyzet ellenére egyelőre erős a kereslet, főleg a prémiumkategóriás autók iránt. Az idei harmadik negyedév álomszerű volt az autógyártóknak. Fotó: Depositphotos

A lassuló gazdaság és a nehéz geopolitikai helyzet ellenére egyelőre erős a kereslet, főleg a prémiumkategóriás autók iránt, a félvezetők és egyéb alapanyagok és alkatrészek ellátása pedig javul, és a kocsikat magas áron lehet értékesíteni, az idei harmadik negyedév így "álomszerű" volt az autógyártóknak - idézték az EY közleményében Constantin Gallt, a társaság nyugat-európai mobilitási részlegének vezetőjét.

A működési eredmény átlagosan 28 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Ezt a mutatót tekintve a német autógyártók különösen jól teljesítettek, 58 százalékos növekedést értek el, lekörözve  az amerikai és a japán versenytársakat, amelyeknél 38 százalék, illetve 2 százalék volt az átlagos növekedés.

Az első helyen a Mercedes-Benz áll 5,2 milliárd eurós működési eredménnyel, a második a Volkswagen csoport 4,3 milliárd euróval.

Az árbevételt tekintve is 28 százalékos átlagos növekedést értek el az autógyártás nagyjai. Itt az első a Volkswagen csoport 70,7 milliárd euróval, a második a Toyota 66,3 milliárd euróval.

Az árbevétel-arányos nyereséget tekintve viszont messze a Tesla teljesített a legjobban, az elektromos autókat gyártó amerikai cég a bevétel 17,8 százalékának megfelelő profitot termelt, a második a Mercedes-Benz 13,8 százalékkal.

Az átlag 7,3 százalék, az egy évvel korábbihoz képest ugyan nem változott, de meghaladja az ágazatot szétziláló koronavírus-világjárvány előtti években, a 2013-2019-es időszakban elért 6,1 százalékot.

Ugyanakkor ezt a mutatót vizsgálva kitűnik, hogy egyre inkább szétszakad a legnagyobb autógyártók köre. Az öt legerősebb csoportjában az átlagos árbevétel-arányos nyereség az egy évvel korábbi 9,1 százalékról 11,7 százalékra ugrott. A legkevésbé erősek ötös csoportjában 5,5 százalékról 3,8 százalékra süllyedt a jövedelmezőség fő mutatói között számon tartott árbevétel-arányos nyereség.

Az értékesítés leginkább az első számú piacon, Kínában nőtt a harmadik negyedévben, éves összevetésben 11 százalékkal. A német gyártók kiemelkedően sikeresek voltak, 28 százalékkal több kocsit adtak el, mint egy évvel korábban. Az amerikai piac viszont csupán 1 százalékkal bővült, bár a német gyártók itt is kiugró, 18 százalékos növekedést értek el. Nyugat-Európában 3 százalékkal csökkent az értékesítés, és a német autógyártók is éppen 3 százalékos visszaesést regisztráltak ezen a piacon.

Constantin Gall az ágazat kilátásairól szólva rámutatott, hogy a legfontosabb piacokon "a lakosság széles rétegei kénytelenek elszenvedni vásárlóerejük számottevő csökkenését, ami azt jelenti, hogy egyre kevesebben lesznek, akik meg tudnak engedni maguknak egy új kocsit, és akarnak is vásárolni".

Ez erősítheti az árversenyt, ami még inkább csökkentheti az árbevétel-arányos nyereséget, legalábbis a nem luxuskategóriás kocsikat gyártó cégeknél. Ha sikerül "vonzóvá tenni a terméket és szűken tartani a kínálatot, akkor nincs szükség árengedményre, de ez inkább a prémium szegmensben lehetséges, mintsem a volumenszegmensben" - idézték a szakértőt az EY közleményében.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az orosz árnyékflotta csak a kezdet volt, még veszélyesebb, ami utána jöhet
Litván Dániel | 2025. május 13. 05:59
Az orosz árnyékflotta továbbra is hatalmas mennyiségekben szállítja az orosz olajat. De úgy tűnik, valami még rosszabb is jön: a teljesen illegálisan közlekedő tartályhajók.
Makro / Külgazdaság Megfizetjük az árát, ha bizonytalanságba taszítjuk a magyar cégeket
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 19:06
Az árrésstop és más, a piaci működést korlátozó intézkedések rövid távon segíthetik az infláció visszaszorítását, de hosszabb távon alulbecsülik ezek negatív hatását – mondta munkatársunk a TrendFM műsorában, ahol az amerikai gyorsjelentési szezon is szóba került.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij ennek a hírnek biztosan nem örült
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 16:23
Rossz adat jött az ukrán gazdaságból.
Makro / Külgazdaság Megszólalt a minisztérium a költségvetési hiányról
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:38
Nőnek az állami bevételek, de a költségvetés április végéig így is közel 3000 milliárd forintos hiánnyal zárt.
Makro / Külgazdaság Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság? Lengyel Lászlótól ezt is megkérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:09
A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója május 20-án, kedden délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Égető problémára lehet megoldás a bevándorlás?
Kollár Dóra | 2025. május 11. 17:11
A kedvelt nyaralóhelyek munkaerőpiacán is megjelent a hiány.
Makro / Külgazdaság Fordulat a vámháborúban: megegyezik Amerika és Kína?
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 15:23
Trump optimistán nyilatkozott.
Makro / Külgazdaság Donald Trump elhagyja Amerikát – óriási üzleteket üthet nyélbe
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 08:54
Újraválasztása óta második hivatalos külföldi útjára készül.
Makro / Külgazdaság Azért van egy dolog, amiben jót tett Trump a kínaiakkal
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 12:40
Áprilisban folytatódott a fogyasztói és termelői árak csökkenése Kínában a nemzeti statisztikai hivatal szombati jelentése alapján, ami a vámháborúnak is betudható.
Makro / Külgazdaság László Csaba: Meglepődnék, ha nem kattana bilincs az MNB-alapítványok miatt valakinek a csuklóján
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. május 10. 10:43
A volt pénzügyminiszter, közgazdász, egyetemi tanár a május 7-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 75. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG