3p

Rekordszintű eredménnyel zárták a harmadik negyedévet a legnagyobb autógyártó cégek az EY nemzetközi könyvvizsgáló és üzleti tanácsadó társaság kutatása szerint.

Az EY az ágazat 16 legnagyobb szereplőjét vizsgáló felmérésében megállapította, hogy a július-szeptemberi időszak a működési eredményt - a kamat- és adófizetés előtti  eredményt (EBIT) - és az árbevételt szemlélve is minden idők legjobb harmadik negyedéve volt az autógyártásban.

A lassuló gazdaság és a nehéz geopolitikai helyzet ellenére egyelőre erős a kereslet, főleg a prémiumkategóriás autók iránt. Az idei harmadik negyedév álomszerű volt az autógyártóknak. Fotó: Depositphotos
A lassuló gazdaság és a nehéz geopolitikai helyzet ellenére egyelőre erős a kereslet, főleg a prémiumkategóriás autók iránt. Az idei harmadik negyedév álomszerű volt az autógyártóknak. Fotó: Depositphotos

A lassuló gazdaság és a nehéz geopolitikai helyzet ellenére egyelőre erős a kereslet, főleg a prémiumkategóriás autók iránt, a félvezetők és egyéb alapanyagok és alkatrészek ellátása pedig javul, és a kocsikat magas áron lehet értékesíteni, az idei harmadik negyedév így "álomszerű" volt az autógyártóknak - idézték az EY közleményében Constantin Gallt, a társaság nyugat-európai mobilitási részlegének vezetőjét.

A működési eredmény átlagosan 28 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Ezt a mutatót tekintve a német autógyártók különösen jól teljesítettek, 58 százalékos növekedést értek el, lekörözve  az amerikai és a japán versenytársakat, amelyeknél 38 százalék, illetve 2 százalék volt az átlagos növekedés.

Az első helyen a Mercedes-Benz áll 5,2 milliárd eurós működési eredménnyel, a második a Volkswagen csoport 4,3 milliárd euróval.

Az árbevételt tekintve is 28 százalékos átlagos növekedést értek el az autógyártás nagyjai. Itt az első a Volkswagen csoport 70,7 milliárd euróval, a második a Toyota 66,3 milliárd euróval.

Az árbevétel-arányos nyereséget tekintve viszont messze a Tesla teljesített a legjobban, az elektromos autókat gyártó amerikai cég a bevétel 17,8 százalékának megfelelő profitot termelt, a második a Mercedes-Benz 13,8 százalékkal.

Az átlag 7,3 százalék, az egy évvel korábbihoz képest ugyan nem változott, de meghaladja az ágazatot szétziláló koronavírus-világjárvány előtti években, a 2013-2019-es időszakban elért 6,1 százalékot.

Ugyanakkor ezt a mutatót vizsgálva kitűnik, hogy egyre inkább szétszakad a legnagyobb autógyártók köre. Az öt legerősebb csoportjában az átlagos árbevétel-arányos nyereség az egy évvel korábbi 9,1 százalékról 11,7 százalékra ugrott. A legkevésbé erősek ötös csoportjában 5,5 százalékról 3,8 százalékra süllyedt a jövedelmezőség fő mutatói között számon tartott árbevétel-arányos nyereség.

Az értékesítés leginkább az első számú piacon, Kínában nőtt a harmadik negyedévben, éves összevetésben 11 százalékkal. A német gyártók kiemelkedően sikeresek voltak, 28 százalékkal több kocsit adtak el, mint egy évvel korábban. Az amerikai piac viszont csupán 1 százalékkal bővült, bár a német gyártók itt is kiugró, 18 százalékos növekedést értek el. Nyugat-Európában 3 százalékkal csökkent az értékesítés, és a német autógyártók is éppen 3 százalékos visszaesést regisztráltak ezen a piacon.

Constantin Gall az ágazat kilátásairól szólva rámutatott, hogy a legfontosabb piacokon "a lakosság széles rétegei kénytelenek elszenvedni vásárlóerejük számottevő csökkenését, ami azt jelenti, hogy egyre kevesebben lesznek, akik meg tudnak engedni maguknak egy új kocsit, és akarnak is vásárolni".

Ez erősítheti az árversenyt, ami még inkább csökkentheti az árbevétel-arányos nyereséget, legalábbis a nem luxuskategóriás kocsikat gyártó cégeknél. Ha sikerül "vonzóvá tenni a terméket és szűken tartani a kínálatot, akkor nincs szükség árengedményre, de ez inkább a prémium szegmensben lehetséges, mintsem a volumenszegmensben" - idézték a szakértőt az EY közleményében.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Meglepetés született az eurózónában
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 11:11
A vártnál jóval kedvezőbben alakult az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménye áprilisban, aminek a hatására a kompozit beszerzésimenedzser-index is a becsültnél jobb lett annak ellenére, hogy a feldolgozóipar teljesítmény tovább romlott. 
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter 25 ezer munkahelyet ígér
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 10:35
A kínai cégek hatbillió forintért ruháznak be Magyarországon Szijjártó Péter külügyminiszter szerint. 
Makro / Külgazdaság A magyar útra lépnek a franciák, jön a bolti szigor
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 09:22
Sokat várnak Franciaországban attól, hogy a kormány kötelezi a kiskereskedőket az áruzsugorítások feltüntetésére. Ez a burkolt áremelés jó ideje bosszantja az áruházak vásárlóit.
Makro / Külgazdaság Fordulat jöhet a lakossági napelemes piacon
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 08:49
Pályázati támogatások nélkül bajba kerülhet a piac. 
Makro / Külgazdaság Korlátozzák a szabadságukat és durván bánnak az adósokkal a kínai hatóságok
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 08:16
Akinek tartozása van, az nem utazhat a vonatok egy részén. Ez csak egy dolog a sok közül. 
Makro / Külgazdaság Budapest felének megfelelő területet foglaltak el az oroszok, Putyinra saját vendéglője főz
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 07:22
Amerikai becslés szerint az év eleje óta akkora ukrán területet foglaltak el az előre haladó orosz csapatok, amekkora nagyjából megfelel Budapest pesti városrészének.
Makro / Külgazdaság A legnagyobb külföldi dobás ez lenne Debrecenben
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 15:01
Miért nem jó, ha csak összeszerelő várost csinál a kormány Debrecenből? Mit lép ez ellen a helyi nagymúltú egyetem? Mire panaszkodnak ma leginkább az ott megtelepedett külföldi nagyvállalatok és mennyi új lakás és szociális létesítmény kellene az egyre növekvő lakosságnak? Erről is beszélt felelős szerkesztőnk, Mester Nándor a Trend FM Reggeli monitor című adásában.
Makro / Külgazdaság Így változnak az üzemanyagárak szerdán, feltéve, ha addig nem vezetik be újra az árstopot
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 11:17
A gázolaj nagykereskedelmi ára szerdán jelentősen csökken, a benziné nem változik. A kormány a héten dönthet a fogyasztói árak megfékezésének kérdésében.
Makro / Külgazdaság Rámennek a kriptóra Matolcsy Györgyék is
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 10:45
A kriptopiaci szereplők, így a kriptoeszköz-szolgáltatók szabályozott keretek között történő engedélyezéséről és felügyeléséről szóló uniós és magyarországi jogszabályok elfogadásával párhuzamosan a jegybank felméri, hogy hány itthoni szereplő kíván elindulni a piacon. Magyarországon immár nagyjából 200 ezer ügyfél rendelkezik vagy kereskedik kriptoeszközzel. A hazai engedélyezés és felügyelés biztonságosabbá teheti ezt a tevékenységet is.
Makro / Külgazdaság Mennyi esélye van Magyar Péternek? Ma délután Medgyessy Pétertől ezt is megkérdezheti a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 22. 09:46
Ehhez elég csak egy ingyenes regiszráció a ma 15:30 órakor kezdődő eseményre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG