4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Noha a koronavírus gazdasági hatásait továbbra sem lehet felmérni, az utóbbi hetekben az olajárak jelentősen csökkentek, ezt hétfőn a kitermelők közötti harc fokozta, így rég nem látott mértékben zuhant az energiahordozó ára. Hogyan fogjuk mindezt érzékelni, és ki jár a legjobban?

Azzal általában mindenki tisztában van, hogy a benzinkutaknál látható árak szoros összefüggésben vannak az alapanyag, vagyis az olaj kurzusával.

Az ördög azonban itt is a részletekben lakozik, mert számos tényező hat még a kiskereskedelmi árra, túlzás nélkül állítható, hogy ezek közül a legfontosabb az adó mértéke, amely a mostani "túl alacsony" olajár miatt hamarosan emelkedhet.

Az olaj árából hogyan lesz a benzinkutaknál fizetendő ár?

Ahogy fent jeleztük, a végső fogyasztói ár több tényezőtől is függ, ezek közül kiemelkedő az olajár és az adók mértéke. Érdemes ugyanakkor kiemelni azt is, hogy az olajárak mellett figyelembe kell venni az olajvállalatok tevékenységének a költségét, vagyis a finomítói árréseket. A feldolgozásával foglalkozó társaságok haszna időről-időre változik, ugyanúgy hullámzik, ahogy az alapanyagok árfolyama is.

Az árfolyamok változása és a finomítói árrés ráadásul nem párhuzamosan mozog, számos alkalommal akár egymással szemben is történhet mindez. Így arra is van példa, hogy míg az olajár csökken, addig a finomítói margin növekszik, így végül az autósok számára semmiféle előnnyel nem jár az alapanyag változása. De fordított eset is előfordulhat, amikor az áremelést megússzák, mert hiába nő az olajár, a finomítói árrés csökken, így kiegyenlítik egymást a változások. Fontos azt is megjegyezni, hogy az olaj árát és a finomítói margint is általában dollárban számolják, így a magyar autósoknak a dollár-forint keresztárfolyam is fontos.

Az árak egyébként úgy képződnek, hogy az olajárra rakódik a finomítói árrés, amelyekből kialakul a termék alapára dollárban, ez kerül "átváltásra" a hazai fizetőeszközre, ahol a dollár-forint keresztárfolyam számít. Erre az alapárra rakódik rá előbb a nagykereskedelmi árrés (ez itthon szinte minden esetben a Molnál csapódik le, mert majdnem mindenki tőle vásárol), majd a benzinkutak haszna, vagyis a kiskereskedelmi árrés.

Állam bácsi legalább az ár felét elteszi

De az olajtermelők, a finomítók és a töltőállomás haszna mind elbújhat az állam által lefölözött összeg mögött. Az üzemanyag árakban ugyanis mindez kisebb részt képvisel, a fizetendő összeg nagyobb fele egyszerűen adó. Így bármennyire abszurd, de ha az olaj ingyen lenne, akkor is tetemes összeget kellene a kutaknál fizetni az autósoknak. A terméket ugyanis többféle adónem is terheli.

A legfontosabb az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként, a gázolajnál fix 110,35 forint /liter. Ez egyébként várhatóan növekedni fog, az árakat negyedévente vizsgálják felül. Ugyanakkor, az év elején tapasztalt magasabb olajár miatt szinte biztos, hogy az első három hónap átlaga 50 dollár feletti lesz, így az adóemelésre csak a második félévet követően kerülhet majd sor. A szabályok szerint ha az olaj ára tartósan 50 dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő.

A jövedéki adón túl más közterhek is sújtják az autósokat. Minimális tétel az üzemanyag árában az úgynevezett kőolaj-készletezési díj, mely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséghez kerül (az elmúlt években 1,4-3,3 forint/liter körül mozgott az értéke). A különböző díjakkal és adókkal megfejelt termékárra pedig a végén rárakódik a 27 százalékos áfa. (Így tulajdonképpen az állam a jövedéki adót is adóztatja.)

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 400 forintos benzin esetében az állam 205 forintot tesz zsebre a jövedéki adó és az áfa révén. A jövedéki adó fix összege miatt egyébként minél alacsonyabb a töltőállomásokon a fizetendő ár, az állam annál nagyobb részét teszi zsebre az autósok által fizetett összegnek.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Varga Mihály az euró bevezetéséről is beszélt
Herman Bernadett | 2025. október 21. 17:41
Az alapkamat maradt, egyhangú döntést hozott a monetáris tanács. A nemzetközi helyzet bizonytalan, a magyar gazdaságban is vannak problémák, de a forint legalább erős. Euró pedig egyhamar nem lesz. 
Makro / Külgazdaság Döntött az MNB: óvatos és megfontolt maradt
Herman Bernadett | 2025. október 21. 14:00
Októberben is maradt a 6,5 százalékos alapkamat. A jegybank monetáris tanácsa ismét óvatos maradt, tavaly szeptember óta nem nyúlt az irányadó rátához. 
Makro / Külgazdaság Svédország szorítaná sarokba az Orbán-kormányt – egyetlen euró sem jöhetne Brüsszelből
Litván Dániel | 2025. október 21. 11:17
Bezárná az uniós forrásokhoz vezető kiskapukat a svéd kormány tervezete. Eközben egyre nő a nyomás Ursula von der Leyenen a kémbotrányba keveredett Várhelyi Olivér miatt is.
Makro / Külgazdaság Ekkora a baj? A Mol hozzányúlhat a stratégiai olajkészletekhez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 10:22
Hónapokra kieshet ugyanis a százhalombattai finomító kapacitásának 40 százaléka. Eközben Orbán Viktor elrendelte a százhalombattai tűzeset kivizsgálását.
Makro / Külgazdaság Huncutkodnak a hazai benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 09:56
A gázolaj átlagárát kevésbé vitték le, mint amennyivel a Mol adja olcsóbban nekik.
Makro / Külgazdaság Mindenki Varga Mihály mai beszédére vár
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 07:15
Bár az nem lehet kérdés, hogy a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa nem nyúl a 6,5 százalékos jegybanki alapkamathoz, érdekes lesz, reagál-e az elnök e fórumon is a kormány felől érkező kamatcsökkentési nyomásra.
Makro / Külgazdaság Nincs megállás, megint hozzányúlna a kormány az Otthon Start feltételeihez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 06:35
Kiemelt beruházássá minősítenének bizonyos építési beruházásokat, a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket meg kiemelt jelentőségű üggyé.
Makro / Külgazdaság Nagyon begurult Szijjártó Péter – minden eszközt be fog vetni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 17:29
Nem fogadta jól a magyar miniszter az Európai Tanács döntését. De még nincs vége a játszmának?
Makro / Külgazdaság Hová fajulhat a Matolcsy-féle MNB-botrány? Ezt is kérdezzük Oszkó Pétertől a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 16:38
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója október 27-én, hétfőn délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lecsap az uniós bunkósbot az orosz gázexportra – a magyar kormány nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:31
Elfogadta az Európai Tanács az Európai Parlament szigorított javaslatát, 2026 végétől tiltott lesz az orosz gáz importja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG