4p
Éves alapon több mint egytizedével esik vissza a légitársaságok éves forgalma. Bár ettől függetlenül jónak mondható az év, az egekbe szökő olajár és a bérköltségek hatással vannak a szektorra. Az áruforgalomban jelentős lassulás várható a készletek feltöltése miatt, de a csökkenő jegyárak ellenére is lassul az utasforgalom növekedési üteme.

Idén a légitársaságok csaknem 34 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, ami 11 százalékos csökkenés éves alapon – derült ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség közleményéből. A szervezet elnöke szerint a csökkenő nyereség hátterében elsősorban az emelkedő olajár és bérköltségek húzódnak meg, de a nemzetközi kamatkörnyezet emelkedése is közre játszik.

Az idei várható eredmény ettől függetlenül jónak mondható, a légitársaságok pénzügyi alapjai ráadásul stabilak a 2010 óta tartó konjunktúra miatt, a tőkemegtérülés pedig negyedik éve meg fogja haladni a tőkebefektetés költségét.

A becslések szerint a Brent olajtípus hordónkénti ára 70 dollár lesz, 27,5 százalékkal magasabb, mint 2017-ben, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok üzemanyagra fordított költségei az összkiadások 24 százalékát teszik majd ki, míg korább 21 százalék körül becsülték ennek mértékét.

Folyamatosan csökken a jegyár

A hatást csak részben tudja ellentételezni az erős, várhatóan 7 százalékos utasforgalom-növekedés és az ebből származó bevétel csaknem 11 százalékos emelkedése. Az egységköltség 5,2, a bevétel viszont 4,2 százalékkal emelkedik majd idén.

Ennyi volt: befejezi a működést egy veszélyes légitársaság

Beszünteti működését a Saratov Airlines, amelynek regionális gépe idén februárban 71 emberrel a fedélzetén, nem sokkal a felszállás után lezuhant. Tovább >>>

Az IATA számításai szerint az áru- és utasforgalom növekedése a tavalyinál kisebb mértékben fog növekedni, de még így is a húsz éves átlag fölött marad a bővülési ütem. Brian Pierce, a szervezet vezető elemzője elmondta, a légi utasforgalmat az élénk világkereskedelem hajtja, és ez a hatás visszafele is érvényes. A világkereskedelmet a légi utasforgalom is erősíti azzal, hogy minden eddiginél magasabbra, 58 ezerre nőtt a járatok szám, és csökken a jegyár: húsz év alatt az átlagos jegyár a felére esett.

Míg az utasforgalom növekedésében alig érezhető lassulás, az áruforgalomban sokkal rosszabbak a kilátások. Tavaly csaknem 10 százalékkal nőtt a szektor éves alapon, idén viszont csak 4 százalékra tehető a bővülés. A szervezet vezetője szerint ez azzal magyarázható, hogy a globális kereskedelem élénkülése miatt a cégek elkezdték az árukészlet feltöltését, amely megdobta az áruforgalmat. A feltöltéssel a cégek végeztek, így ez a hatás eltűnik. Hozzátette: a gyógyszeripar és az e-kereskedelem hajtja majd a szektort 2018-ban.

Drágul a kerozin

A növekvő forgalom a becslések szerint a légitársaságoknál 10,7 százalékos árbevétel-növekedést okoz majd, a kumulált árbevétel 843 milliárd dollárt tehet ki. Az emelkedő kerozin- és bérköltség miatt azonban a légitársaságok a tavalyinál 11 százalékkal kevesebb, 33,8 milliárd dolláros összesített adózott eredményt érhetnek el.

Alexandre de Juniac, az IATA vezetője felhívta figyelmet: a légiközlekedés a szabadság üzletága, mindenkinek jobb, ha a határok nyitottak maradnak az emberek és a kereskedelem előtt. Mindehhez azonban kormányoknak is van tennivalója, olyan szabályokat kell alkotni, amelyek lehetővé teszik a biztonságos és gazdaságos légiközlekedést.

A legnagyobb kihívások egyike a repülőtéri infrastruktúra bővítése, a legtöbb nagy repülőtéren ugyanis kapacitáshiány alakult ki, a szükséges beruházások anyagi feltételei azonban nem adottak sokszor.  A vezető hozzátette: tapasztalataik szerint erre nem mindig a legjobb megoldás a repülőterek privatizációja. Az utasok szempontjából az IATA legfontosabb célja, hogy elérje az egyszeri azonosítást. Ennek lényege, hogy az utasnak csak egyszer kellejen azonosítania magát a repülőtéren és úgy tudjon az utasfelvételtől a biztonsági ellenőrzésen át a beszállításig eljutni, hogy csak egyszer kell személyazonosítót, beszállókártyát felmutatnia.

Végre újra elérhető lesz a hangsebesség feletti polgári repülés

A repülés történetében nagy visszalépés volt, amikor 15 éve leállt a Concorde, az egyetlen ténylegesen és huzamosan üzemelő szuperszonikus utasszállító repülőgép. Most azonban több vállalkozás dolgozik azon, hogy ismét a hangsebesség fölött repülő gépet építsen, ezúttal a Concorde hátrányai nélkül. További részletek >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Oligarchaiskola: ilyet még nem látott a világ
Privátbankár.hu | 2024. december 26. 10:48
Elon Musk az X közösségi információs platform birtokában egy a technológia túlhatalmával foglalkozó tudós szerint információs oligarchává vált. Ilyet nem láttak az emberek, mióta világ a világ.
Makro / Külgazdaság Megszólalt a Világbank Kínáról
Privátbankár.hu | 2024. december 26. 09:35
Óvatosak.
Makro / Külgazdaság A nyugdíjak befagyasztásához vezethet az elbaltázott költségvetés a szomszédban
Privátbankár.hu | 2024. december 25. 13:24
Romániában a nyugdíjak és a közalkalmazotti bérek befagyasztását fontolgatják az új kormány programjának kidolgozása során, mert másként aligha lehet befagyasztani a büdzsén tátongó lyukat.
Makro / Külgazdaság Mégis kell az orosz gáz Európának?
Privátbankár.hu | 2024. december 25. 10:24
A tavalyi, nagyon alacsony bázishoz képest kilőtt az oroszok LNG-exportja.
Makro / Külgazdaság Bejöhet Orbán Viktor all-inja?
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 15:57
A Trend FM hétfő reggeli adásában lapunk főszerkesztője, Csabai Károly sorra vette azokat az érveket, amelyek segíthetik a kormány által a jövő évre kitűzött 3,4 százalékos gazdasági növekedés – amelyhez még közelítőt sem várnak sem az elemzők, sem a gazdaságkutatók, sem a nemzetközi szervezetek – elérését. valamint azokat, amelyek meggátolhatják azt.
Makro / Külgazdaság Fontos üzenetet kaptunk Frankfurtból
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 10:58
Christine Lagarde szerint az EKB közel áll inflációs céljának eléréséhez.
Makro / Külgazdaság Most szembesültünk azzal, hogy kozmetikázott az állam hivatala
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 08:30
A KSH hétfő reggeli közlése szerint az októberi külkereskedelmi többlet magasabb lett a korábban nyilvánosságra hozottnál. 
Makro / Külgazdaság Valaki megmagyarázná, mi történik a forinttal?
Privátbankár.hu | 2024. december 23. 07:39
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Makro / Külgazdaság Autópályás rekord született Romániában
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 15:33
Romániában megdőlt az autópálya-építés 11 éves rekordja. A hálózat 2024-ben jelentősen bővült. 
Makro / Külgazdaság Íme Trump legújabb fenyegetése
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 14:02
Trump visszavenné a Panama-csatornát a magas használati díjak miatt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG