4p
Éves alapon több mint egytizedével esik vissza a légitársaságok éves forgalma. Bár ettől függetlenül jónak mondható az év, az egekbe szökő olajár és a bérköltségek hatással vannak a szektorra. Az áruforgalomban jelentős lassulás várható a készletek feltöltése miatt, de a csökkenő jegyárak ellenére is lassul az utasforgalom növekedési üteme.

Idén a légitársaságok csaknem 34 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, ami 11 százalékos csökkenés éves alapon – derült ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség közleményéből. A szervezet elnöke szerint a csökkenő nyereség hátterében elsősorban az emelkedő olajár és bérköltségek húzódnak meg, de a nemzetközi kamatkörnyezet emelkedése is közre játszik.

Az idei várható eredmény ettől függetlenül jónak mondható, a légitársaságok pénzügyi alapjai ráadásul stabilak a 2010 óta tartó konjunktúra miatt, a tőkemegtérülés pedig negyedik éve meg fogja haladni a tőkebefektetés költségét.

A becslések szerint a Brent olajtípus hordónkénti ára 70 dollár lesz, 27,5 százalékkal magasabb, mint 2017-ben, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok üzemanyagra fordított költségei az összkiadások 24 százalékát teszik majd ki, míg korább 21 százalék körül becsülték ennek mértékét.

Folyamatosan csökken a jegyár

A hatást csak részben tudja ellentételezni az erős, várhatóan 7 százalékos utasforgalom-növekedés és az ebből származó bevétel csaknem 11 százalékos emelkedése. Az egységköltség 5,2, a bevétel viszont 4,2 százalékkal emelkedik majd idén.

Ennyi volt: befejezi a működést egy veszélyes légitársaság

Beszünteti működését a Saratov Airlines, amelynek regionális gépe idén februárban 71 emberrel a fedélzetén, nem sokkal a felszállás után lezuhant. Tovább >>>

Az IATA számításai szerint az áru- és utasforgalom növekedése a tavalyinál kisebb mértékben fog növekedni, de még így is a húsz éves átlag fölött marad a bővülési ütem. Brian Pierce, a szervezet vezető elemzője elmondta, a légi utasforgalmat az élénk világkereskedelem hajtja, és ez a hatás visszafele is érvényes. A világkereskedelmet a légi utasforgalom is erősíti azzal, hogy minden eddiginél magasabbra, 58 ezerre nőtt a járatok szám, és csökken a jegyár: húsz év alatt az átlagos jegyár a felére esett.

Míg az utasforgalom növekedésében alig érezhető lassulás, az áruforgalomban sokkal rosszabbak a kilátások. Tavaly csaknem 10 százalékkal nőtt a szektor éves alapon, idén viszont csak 4 százalékra tehető a bővülés. A szervezet vezetője szerint ez azzal magyarázható, hogy a globális kereskedelem élénkülése miatt a cégek elkezdték az árukészlet feltöltését, amely megdobta az áruforgalmat. A feltöltéssel a cégek végeztek, így ez a hatás eltűnik. Hozzátette: a gyógyszeripar és az e-kereskedelem hajtja majd a szektort 2018-ban.

Drágul a kerozin

A növekvő forgalom a becslések szerint a légitársaságoknál 10,7 százalékos árbevétel-növekedést okoz majd, a kumulált árbevétel 843 milliárd dollárt tehet ki. Az emelkedő kerozin- és bérköltség miatt azonban a légitársaságok a tavalyinál 11 százalékkal kevesebb, 33,8 milliárd dolláros összesített adózott eredményt érhetnek el.

Alexandre de Juniac, az IATA vezetője felhívta figyelmet: a légiközlekedés a szabadság üzletága, mindenkinek jobb, ha a határok nyitottak maradnak az emberek és a kereskedelem előtt. Mindehhez azonban kormányoknak is van tennivalója, olyan szabályokat kell alkotni, amelyek lehetővé teszik a biztonságos és gazdaságos légiközlekedést.

A legnagyobb kihívások egyike a repülőtéri infrastruktúra bővítése, a legtöbb nagy repülőtéren ugyanis kapacitáshiány alakult ki, a szükséges beruházások anyagi feltételei azonban nem adottak sokszor.  A vezető hozzátette: tapasztalataik szerint erre nem mindig a legjobb megoldás a repülőterek privatizációja. Az utasok szempontjából az IATA legfontosabb célja, hogy elérje az egyszeri azonosítást. Ennek lényege, hogy az utasnak csak egyszer kellejen azonosítania magát a repülőtéren és úgy tudjon az utasfelvételtől a biztonsági ellenőrzésen át a beszállításig eljutni, hogy csak egyszer kell személyazonosítót, beszállókártyát felmutatnia.

Végre újra elérhető lesz a hangsebesség feletti polgári repülés

A repülés történetében nagy visszalépés volt, amikor 15 éve leállt a Concorde, az egyetlen ténylegesen és huzamosan üzemelő szuperszonikus utasszállító repülőgép. Most azonban több vállalkozás dolgozik azon, hogy ismét a hangsebesség fölött repülő gépet építsen, ezúttal a Concorde hátrányai nélkül. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bemondták az elemzők, ennyit érhet a forint két év múlva
Imre Lőrinc | 2025. december 10. 15:45
Az MBH Bank lefelé módosította az idei évi GDP-növekedési előrejelzését. A korábbi 0,8 százalék helyett már csak 0,4 százalékos bővülésre számít a pénzintézet, ami jövőre 2,9 százalékra gyorsulhat fel. Az infláció kedvezőbben alakulhat az év elején vártnál, és bár számos kockázat övezi a fogyasztói árindexet, a relatív erős forint ellensúlyozhatja a negatív hatásokat.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos megszólal – itt nézheti élőben a Klasszis Klub Live-ot
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 15:17
A közgazdász, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij örömteli hírt kapott
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 13:59
Tovább mérséklődött az ukrán infláció emelkedésének üteme.
Makro / Külgazdaság Trump árgus szemekkel figyelheti az amerikai munkaerőpiacot
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 13:31
Beszédes adatokat tettek közzé.
Makro / Külgazdaság Egyre valószínűbb, hogy komoly adóemelés jön a választások után
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:05
Jelentősen növekszik a költségvetési hiány, miközben ugrásszerű növekedésre aligha lehet számítani.
Makro / Külgazdaság Kínában 21 havi csúcsra gyorsult az infláció – no de ennyire?
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 10:15
Kínában az elemzők által várttal összhangban 21 havi csúcsra gyorsult az infláció novemberben.
Makro / Külgazdaság Benyúlással előzné az Orbán-kormányt Brüsszel
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 09:01
Akár már a jövő hétre kicsavarhatnák Orbán Viktor kezéből az egyik legerősebb fegyverét. 
Makro / Külgazdaság Mindenképpen szükség lesz jövőre megszorításokra? Ön is kérdezheti élőben Bokros Lajost
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 07:51
A közgazdász, a Horn-kormány 1995-96 közötti pénzügyminisztere fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Közel ezer milliárdot kellene Orbán Viktornak kockára tennie Ukrajnáért – tovább zajlik a kötélhúzás a brüsszeli terv körül
Litván Dániel | 2025. december 10. 05:41
Kiderült, mekkora részt kellene vállalnia az egyes uniós országoknak a befagyasztott orosz vagyon miatti kockázatból. Egy része viszont meg sincs a pénznek. Ukrajna ideje fogy, de egyelőre nincs megegyezés.
Makro / Külgazdaság Fed: nem okoztak meglepetést az amerikai fogyasztói inflációs adatok
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 17:12
Novemberben stagnáltak a fogyasztók inflációs várakozásai az előző havihoz képest az Egyesült Államokban a Federal Reserve (Fed) New York-i részlege által készített Survey Of Consumer Expectations havi felmérésének adatai szerint.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG