4p
Éves alapon több mint egytizedével esik vissza a légitársaságok éves forgalma. Bár ettől függetlenül jónak mondható az év, az egekbe szökő olajár és a bérköltségek hatással vannak a szektorra. Az áruforgalomban jelentős lassulás várható a készletek feltöltése miatt, de a csökkenő jegyárak ellenére is lassul az utasforgalom növekedési üteme.

Idén a légitársaságok csaknem 34 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, ami 11 százalékos csökkenés éves alapon – derült ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség közleményéből. A szervezet elnöke szerint a csökkenő nyereség hátterében elsősorban az emelkedő olajár és bérköltségek húzódnak meg, de a nemzetközi kamatkörnyezet emelkedése is közre játszik.

Az idei várható eredmény ettől függetlenül jónak mondható, a légitársaságok pénzügyi alapjai ráadásul stabilak a 2010 óta tartó konjunktúra miatt, a tőkemegtérülés pedig negyedik éve meg fogja haladni a tőkebefektetés költségét.

A becslések szerint a Brent olajtípus hordónkénti ára 70 dollár lesz, 27,5 százalékkal magasabb, mint 2017-ben, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok üzemanyagra fordított költségei az összkiadások 24 százalékát teszik majd ki, míg korább 21 százalék körül becsülték ennek mértékét.

Folyamatosan csökken a jegyár

A hatást csak részben tudja ellentételezni az erős, várhatóan 7 százalékos utasforgalom-növekedés és az ebből származó bevétel csaknem 11 százalékos emelkedése. Az egységköltség 5,2, a bevétel viszont 4,2 százalékkal emelkedik majd idén.

Ennyi volt: befejezi a működést egy veszélyes légitársaság

Beszünteti működését a Saratov Airlines, amelynek regionális gépe idén februárban 71 emberrel a fedélzetén, nem sokkal a felszállás után lezuhant. Tovább >>>

Az IATA számításai szerint az áru- és utasforgalom növekedése a tavalyinál kisebb mértékben fog növekedni, de még így is a húsz éves átlag fölött marad a bővülési ütem. Brian Pierce, a szervezet vezető elemzője elmondta, a légi utasforgalmat az élénk világkereskedelem hajtja, és ez a hatás visszafele is érvényes. A világkereskedelmet a légi utasforgalom is erősíti azzal, hogy minden eddiginél magasabbra, 58 ezerre nőtt a járatok szám, és csökken a jegyár: húsz év alatt az átlagos jegyár a felére esett.

Míg az utasforgalom növekedésében alig érezhető lassulás, az áruforgalomban sokkal rosszabbak a kilátások. Tavaly csaknem 10 százalékkal nőtt a szektor éves alapon, idén viszont csak 4 százalékra tehető a bővülés. A szervezet vezetője szerint ez azzal magyarázható, hogy a globális kereskedelem élénkülése miatt a cégek elkezdték az árukészlet feltöltését, amely megdobta az áruforgalmat. A feltöltéssel a cégek végeztek, így ez a hatás eltűnik. Hozzátette: a gyógyszeripar és az e-kereskedelem hajtja majd a szektort 2018-ban.

Drágul a kerozin

A növekvő forgalom a becslések szerint a légitársaságoknál 10,7 százalékos árbevétel-növekedést okoz majd, a kumulált árbevétel 843 milliárd dollárt tehet ki. Az emelkedő kerozin- és bérköltség miatt azonban a légitársaságok a tavalyinál 11 százalékkal kevesebb, 33,8 milliárd dolláros összesített adózott eredményt érhetnek el.

Alexandre de Juniac, az IATA vezetője felhívta figyelmet: a légiközlekedés a szabadság üzletága, mindenkinek jobb, ha a határok nyitottak maradnak az emberek és a kereskedelem előtt. Mindehhez azonban kormányoknak is van tennivalója, olyan szabályokat kell alkotni, amelyek lehetővé teszik a biztonságos és gazdaságos légiközlekedést.

A legnagyobb kihívások egyike a repülőtéri infrastruktúra bővítése, a legtöbb nagy repülőtéren ugyanis kapacitáshiány alakult ki, a szükséges beruházások anyagi feltételei azonban nem adottak sokszor.  A vezető hozzátette: tapasztalataik szerint erre nem mindig a legjobb megoldás a repülőterek privatizációja. Az utasok szempontjából az IATA legfontosabb célja, hogy elérje az egyszeri azonosítást. Ennek lényege, hogy az utasnak csak egyszer kellejen azonosítania magát a repülőtéren és úgy tudjon az utasfelvételtől a biztonsági ellenőrzésen át a beszállításig eljutni, hogy csak egyszer kell személyazonosítót, beszállókártyát felmutatnia.

Végre újra elérhető lesz a hangsebesség feletti polgári repülés

A repülés történetében nagy visszalépés volt, amikor 15 éve leállt a Concorde, az egyetlen ténylegesen és huzamosan üzemelő szuperszonikus utasszállító repülőgép. Most azonban több vállalkozás dolgozik azon, hogy ismét a hangsebesség fölött repülő gépet építsen, ezúttal a Concorde hátrányai nélkül. További részletek >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
Makro / Külgazdaság Jövőre még durvábban hódíthatnak a kínai autók
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:54
Teljesen átrendezik a piacot Európában és Magyarországon is. Célkeresztben a prémiumok?
Makro / Külgazdaság Gyorsuló növekedés, de gyorsuló infláció is jön? Ezeket az adatokat jósolják jövőre az OTP elemzői
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:09
Mire számíthatunk jövőre a magyar gazdaságban? Az OTP elemzői szerint főleg a választás előtti osztogatás fűtheti a növekedést.
Makro / Külgazdaság Ez is eljött: több magyar keres nettó 400 ezer forint felett, mint alatta
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:44
Közzétette októberi kereseti adatait a KSH: eszerint a fizetések középértéke már meghaladja a 400 ezer forintot, az átlag pedig a 480 ezret. A közszféra dolgozóinak keresete továbbra is nagyobb mértékben emelkedik, mint a versenyszférákban dolgozóké.
Makro / Külgazdaság Nagyítóval kell keresni a pozitívumokat a KSH legfrissebb adataiban
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:35
A természetes fogyás például egy picit csökkent – szinte minden más adat elég lesújtó a KSH népességre vonatkozó friss számaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG