3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A repülés történetében nagy visszalépés volt, amikor 15 éve leállt a Concorde, az egyetlen ténylegesen és huzamosan üzemelő szuperszonikus utasszállító repülőgép. Most azonban több vállalkozás dolgozik azon, hogy ismét a hangsebesség fölött repülő gépet építsen, ezúttal a Concorde hátrányai nélkül.

A Concorde nagy űrt hagyott maga után: hosszabb távokon nagyon hiányzik a gyorsabb repülés. A legnagyobb távokon megpróbálnak egyre kényelmesebb gépeket üzemeltetni, ám ezek menetideje 15-20 óra. Ha sikerülne újra a hangsebesség kétszeresével repülő légijárművet megalkotni, a Sanghaj és Los Angeles közti út 5 órára csökkenne, és az a bizonyos leghosszabb New York–Szingapúr is megtehető lenne 7-8 óra alatt.

Hiányzik a légitársaságoknak is

Az egyik vállalkozás, aki ezen dolgozik, a Boom Technology, amely olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint a Virgin Atlantic, melynek tulajdonosa, Richard Branson az űrutazás irányában is fejleszt, egy hangsebesség feletti légijármű pedig a legnagyobb ajándék lenne neki transzatlanti járatainál. A cégbe a Japan Airlines is beszállt 10 millió dollárral, sőt rendelt is 20 darabot az 55 üléses járműből, amely a remények szerint 2023-ban már repülésre alkalmas lesz.

Kevesebb utas, olcsóbb jegyár

A cég jövőre a prototípus egy kicsinyített változatával akar kísérletezni, és ha ez sikeres, indulhat a típus gyártása, amely a hangsebesség 2,2-szeresével, 2400-2500 km/óra sebességgel repülne. A Concorde-hoz képest azonban komoly eltérések lesznek: a 92-128 ülőhellyel szemben csak 55 ülőhely lesz, ennek ellenére a tervezett jegyár sokkal olcsóbb lesz, köszönhetően annak, hogy az új típus sokkal hatékonyabb, gazdaságosabb lesz.

Így kényelmes a nem is túl hosszú út. Forrás: Boom Technology

A Boom alapító-tulajdonosa a CNN-nek elmondta, hogy a Concorde idejében még nem volt meg az a technológia, ami a gazdaságos üzemeltetéshez kellett, most viszont adott a lehetőség. Terveik szerint egy mai hagyományos járat business osztályának áráért lehet majd utazni a járművel, melyen meglehetősen tágas ülések lesznek (igaz, hogy nem állíthatók vízszintesre), és a megszokottnál sokkal nagyobb ablak lesz, ahol a 20 kilométeres magasságból már görbül a látóhatár.

Hangrobbanás

Az egyik legnagyobb probléma az volt a Concorde-dal, hogy a hangsebesség átlépésekor, valamit fölötte repülve igen nagy zajt keltett a földön, ezért a szárazföldi területek felett sok helyen korlátozni kellett, ott csak hangsebesség alatt repülhetett. A most tervezett típus töredékére csökkenti ezt a hatás, igen hosszú orrának és széles szárnyainak köszönhetően. A tervek szerint a gyártásra kerülő típusnál ez a zajhatás csak harmincada lesz a korábbinak, így akár városok fölött is áthaladhat.

Az üzemanyag fogyasztás jelentős csökkentését egyrészt a hatékonyabb hajtóművel, másrészt a hagyományos repülőgépeknél is egyre inkább terjedő szénszál kompozit felhasználásával tervezik, ami jóval könnyebb, mint a korábban használt alumínium. Sokan kétlik persze, hogy feleannyi utassal és jóval kisebb jegyárral nyereségesen lehet majd működtetni a repülőt, de ez nyilván azon is múlik, hogy valóban sikerül-e olyan típust létrehozni, amit tömegesen kezdenek használni a légitársaságok, így az üzemeltetés költsége is optimalizálható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
Vásárló Így már nem lehet étrend-kiegészítőket reklámozni
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 15:03
Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg a Európai Unió bíróságának szerdai döntése.
Vásárló Itt a Szentkirályi válasza az energiaitalos szigorításra
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 14:49
Tiszteletben tartják.
Vásárló Május 1-jei hosszú hétvége: így lesznek nyitva a boltok
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 13:23
Négynapos hosszú hétvége jön májusban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG