Márciusban az üzleti szférán belül az ipari várakozások kissé romlottak, a kereskedelmi és szolgáltató cégeké valamicskét javult, az építőipariaké nem változott.
Mit éreznek az üzleti szférában?
Az iparban a válaszolók a készleteket növekvőnek érezték, romlott az előző időszak termeléséről alkotott vélemény, a rendelésállományoké és termelési kilátásoké pedig stagnált (de az export-rendeléseké javult). Valamelyest élénkült a beruházási szándék.
Az építőiparban az előző három hónap termelési színvonalának megítélése romlott, a rendelésállományoké viszont tovább javult.
A kereskedelmi bizalmi index a februári visszaesés után márciusban ismét emelkedett. Az eladási pozíció és a készletszint megítélése javult, míg a rendeléseké kissé rosszabb lett.
A szolgáltatói bizalmi index minimálisan emelkedett. Az általános üzletmenet megítélése kedvezőbb lett, az elmúlt és a következő időszak forgalmáé viszont rosszabb.
Kevésbé kell félni a munkanélküliségtől
A foglalkoztatási szándék az építőipar kivételével minden ágazatban erősödött, s csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az iparban és a szolgáltatóknál az amúgyis nagyon szerény áremelési szándék még mérsékeltebb lett, az építőiparban továbbra is az árcsökkenésre számítók vannak enyhe többségben. A kereskedelmi cégek körében viszont az áremelést tervezők aránya és az árnövelés átlagos mértéke is enyhén nőtt. A fogyasztók inflációs várakozása csökkent.
Olyan jó a helyzet, hogy akár már tévét is vehetünk
A magyar gazdaság kilátásainak megítélése a februári nagy romlás után minden ágazatban és a fogyasztók körében is javult.
A GKI fogyasztói bizalmi index márciusban a februári csökkenést meghaladó mértékben javult, nyolcéves csúcsán van. A lakosság saját pénzügyi helyzetének és várható megtakarítási képességének következő egy évét is javulónak érzi, a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek egy éven belüli vásárlási lehetőségét pedig reménytelibbnek tartja.
A választási kampány mindig jó hangulatjavító A választások körüli ígéret- és öndicséret-dömping egyértelműen pozitívan hatott a fogyasztók várakozásaira Magyarországon az utóbbi közel két évtizedben. Két választás után azután eddig mindig eljött a kijózanodás ideje. A számok azt mutatják, hogy van mese, merthogy a meséket újra és újra bevesszük. Korábbi összeállításunk >>
|