3p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Új jármű jelenhet meg hamarosan a levegőben. A többmotoros, elektromos meghajtású légitaxik sikerrel debütáltak a Paris Air Show-n, ráadásul egy kínai vevő már 100 darabot rendelt is a gyártó német cégtől.

A nagy megrendelések ugyan részben  elmaradtak az idei párizsi légibemutatón, de sikerrel mutatkozott be az elektromos légitaxi. A légiközlekedést forradalmasító, lítium akkumulátorokkal üzemelő több hajtóműves pilóta nélküli helikopter hatósági engedélyét ugyanis a közelmúltban kapta meg a szaúdi és a francia légügyi hatóságoktól, így a kísérletek után a "menetrendszerű" forgalomba állhat. 

Új kategóriát jelenthet a világ légiközlekedésében. Fotó: Volocopter
Új kategóriát jelenthet a világ légiközlekedésében. Fotó: Volocopter

A néhány személyes, kis hatótávolságra alkalmas repülőeszköz – amely teljes infrastruktúráját is bemutatta a német gyártó cég Párizsban  új kategóriát jelenthet a világ légiközlekedésében.  (Ennek neve egyelőre eVTOL.) 

Az elektromos meghajtású légitaxira elsőként egy kínai megrendelés érkezett az egyhetes légishow alatt : a szencseni HeliSheznen Eastern Aviation Company 100 darab járművet rendelt meg a gyártótól. A Volocopterek  ennek ellenére első ízben nem Kínában, hanem a jövő évi párizsi olimpián léphetnek “szolgálatba”. A futurisztikus kinézetű légitaxik a francia főváros két repülőteréről – Charles de Gaulle és Le Bourget – szállítanak majd utasokat Párizs központjába.

Két nagy üzlet dominálta a vasárnap véget ért repülési “csúcstalálkozót, a Paris Air Show-t  ráadásul mindkettő indiai vásárlókhoz köthető. (A világ repülőgép iparának seregszemléjét páratlan években Párizsban, páros években pedig Nagy-Britanniában rendezik meg.) 

A vasárnap véget ért vásáron az indiai szubkontinens diszkont légitársasága, az IndiGo 500 repülőgépről szóló szerződést írt alá, míg a másik nagy társaság, az Air India megerősítette a korábbi rendeléseit, amelyek 260 Airbus és 290 Boeing gyártmányú repülőgépre szóltak ezt már idén februárban bejelentették, de a szállítási szerződéseket Párizsban írták alá. 

Bár ez utóbbi üzletben az amerikai gyártó szállíthat több légijárművet, az egyhetes rendezvény "nyertese" mégis az európai cégcsoport, mert összesen 821 darab repülőre kapott megrendelést az elmúlt héten. (A pontos számok meghatározása azért sem könnyű mert az aláírt megrendelések mellett opciós szállítások, valamint a lízingcégeknek szállítandó gépek is árnyalják a képet.)

Nagy várakozások - sovány eredmények

A párizsi légiparádé megnyitása előtt felröppent hírek további, igazán jelentős üzletekről szóltak. Az amerikai gyártó a szintén indiai Akasa Air-rel írt volna alá egy száz gépről szóló megrendelést.

A KLM/AirFrance pedig régi A330-as és Boeing 777-es flottájának cseréjét indította volna el Párizsban – az európai gyártó új A330-as típusára és/vagy a Boeing 777x sorozat gépeire kötöttek volna szerződést, de ezek egyelőre meghiúsultak.

Az Emirates is nagybevásárlásra készült. A dubaji központú cég ugyan a nagy légiközlekedési társaságok közül egyedüliként megtartja az A380-as óriásgépeket, de emellett 100-150 darabra adott volna fel rendelést,v A350-es, Boeing 777x és Boeing 787 Dreamliner típusokra.

Elmaradt a Turkish Airlines gigaüzlete is. A török légitársaság 600 gépre tervezett szerződni az egyhetes bemutató ideje alatt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Világszerte vizsgálják az Air India Boeingjének vesztét okozó kapcsolókat
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 13:33
Számos légitársaság ellenőrzi, hogy minden rendben van-e a Boeingek üzemanyagkapcsolóival
Makro / Külgazdaság Van itt uniós pénz: 70 milliárd kamatmentes hitelre pályázhatnak a magyar cégek
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 12:59
Módosítottak a kiíráson, új célokra is lehet igényelni a hitelprogram forrásaiból.
Makro / Külgazdaság Vágni vagy nem vágni – a Fed vezetői sem tudják
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 10:26
Erős a politikai nyomás, a Fed-et vezető testület pedig megosztott.
Makro / Külgazdaság Romániában már megtörtént az itthon is nagyon várt fordulat
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 09:28
Egy éve először mértek ilyet.
Makro / Külgazdaság Hiába tért magához a magyar autóipar, az összkép lesújtó
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 08:33
Vannak életjeleket mutató szektorok, de második ránézésre sem tudott sok biztatót mondani a KSH a magyar iparról.
Makro / Külgazdaság Itt az újabb fordulat: Trump megint meggondolta magát
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 07:53
Három hónappal a tiltás után újra szabad az út az Nvidiának.
Makro / Külgazdaság Mégis, mi folyik Kínában?
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 06:42
Nem nagyon viselte meg a gazdaságot az eddigi vámháborúzás.
Makro / Külgazdaság Trump vámjai alatt liheg az EU – már keresik a megoldást
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:09
Augusztus 1-ig halasztják a viszontvámokat.
Makro / Külgazdaság Trumpra hangoltuk magunkat – nem volt könnyű dolgunk
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 15:06
A Trend FM hétfő délelőtti műsorában főszerkesztőnk, Csabai Károly az újabb vámháborús bejelentések apropóján megpróbált valamilyen logikát kiolvasni az amerikai elnök első féléves ténykedéséből.
Makro / Külgazdaság Nehéz elhinni, de talán nem drágul tovább a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 12:49
Kedden is kitart az átlagár.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG