Nagy várakozás előzi meg a ma nyíló párizsi légi csúcstalálkozót. A patinás Le Bourget reptéren megnyíló “légivásár” ugyanis hagyományosan a nagy bevásárlások helyszíne. A világ nagy és kisebb légitársaságai erre az időpontra időzítik a megrendeléseiket, itt találkoznak a gyártók és a vásárlóik. Idén különös jelentőséggel bír a bemutató, mert a légiközlekedés hétről-hétre rekordokat dönt, a Covid óta először csúcsra jár a polgári légiközlekedés, a gyártók pedig alig győzik kielégíteni a keresletet.
A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg - páratlan években a francia főváros, páros években pedig a London-közeli Farnborough az aktuális helyszín. A kiindulópont idén roppan tetszetős: várhatóan 1000 polgári repülőgépre tartanak igényt a légitársaságok - a hadászati célú gépekről nem is beszélve, mert ezeket is bemutatják és értékesítik Párizsban.
Globális légi piactér
Az egyhetes kiállítás első négy napján csak a szakma - értsd a vásárlók és az eladók - léphetnek be a reptér területére, az utolsó két napon visznt a nagyközönség is megszemlélheti az újdonságokat. (2019-ben majdnem 180 ezren váltottak belépőjegyet a nyílt napokra.) A szaksajtó pedig már napokkal a megnyitó előtt találgat: ki, mit és mennyiért ad el a show időtartama alatt.
A legtöbb pletyka az Airbus A220 családjának új tagjáról szólt. A géptípus, amelyhez a Bombardier C sorozatának megvásárlásával jutottak pár évvel ezelőtt egy hosszított kivitelben jelenhet meg a kiállításon - de hogy ez melyik lesz, azt még a nyitás előtt homály takarja.
Annyi azonban már biztosra vehető, hogy az AirBaltic továbba is vevő lesz erre a típusra. A lett - állami tulajdonban levő - légitársaság az A220-300-as típusból vásárolhat újabb 30 darabot, bár nem biztos hogy ezt most bejelentik az ősszel esedékes nyilvános részvénykibocsátás (IPO) előtt. (A lettek voltak az akkor még Bombardier gép első megrendelői. A rigai központú cég, az egykori Malév-vezér Martin Gauss vezetésével évről évre nyereségesen gazdálkodik és növekszik.)
Nagybevásárlók előre!
A nagy üzleteket továbbra is a Boeing és az Airbus teheti zsebre Párizsban is. Az amerikai gyártó várhatóan az indiai Akasa Air-rel ír majd alá egy száz gépről szóló megrendelést. A KLM/AirFrance pedig régi A330-as és Boeing 777-es flottáját kezdi lecserélni az európai gyártó új A330-as típusára és/vagy a Boeing 777x sorozat gépeire. Nagy reményeket fűznek a gyártók az Emirates-hez is. A dubaji központú cég ugyan a nagy légiközlekedési cégek közül egyedüliként megtartja az A380-as óriásgépeket, emellett 100-150 darabra adhat fel rendelést A350-es, Boeing 777x és Boeing 787 Dreamliner típusokra. Várhatóan két "megaüzletet" is nyélbe ütnek ezen a héten: az indiai székhelyű Indigo 500 darab A320-as keskenytörzsű repülőre adhat fel rendelést, ráadásul 25 darab A330-ast vagy Boeing 787-es is vásárolna.
Körülbelül ilyen nagybevásárlást tervez a Turkish Airlines. A török légitársaság 600 gépre adhat - akár már az e heti légibemutató alatt - rendelést. Ezek kétharmada keskenytörzsű lesz, 200 darab pedig valamelyik széles törzsű típus.
Sikerek árnyoldalai
A tavalyi évben az európai Airbus 661 repülőt tudott leszállítani a tervezett 720 helyett, a Boeing viszont csak 480 rendelést tudott kielégíteni, így immár negyedik éve kullog az Airbus mögött. Az amerikai óriáscég gyenge teljesítményéért nem csak az alkatrészbeszállítók a felelősek, két éve ugyanis szó szerint földre kényszerült a legsikeresebb géptípusuk, a 737Max. A keskenytörzsű gépmadár két tragikus baleset miatt nem repülhetett - és gyártását értelemszerűen le kellett állítani. Az ezzel egy kategóriában versengő Airbus A320neo típus viszont szárnyal. Olyannyira, hogy nem győzik a gyártását. A toulouse-i bázisú cég gyártósorait az elmúlt év végén havonta 55 darab hagyta el, 2025-ig ezt havi 75-re szeretnék emelni. Nagy kockázatot a gyártás felfutásával sem vállalnak, ugyanis 2029-ig ki vannak tömve megrendelésekkel. A Boeingnek is merész tervei voltak a 737Max-szal, a havi kibocsátást 50 darabra akarták emelni - ezt húzta keresztül a két légi tragédia.