4p

Négy év kihagyás után ismét Párizsban találkozik a világ repülőgépipara a vevőkkel. A ma nyíló és hat napon át tartó Párizsi Légishow hagyományosan a nagy üzletkötések helyszíne, ahol idén sokmilliárd dolláros megrendeléseket adnak fel a világ légitársaságai - a tülekedés így érthető.

Nagy várakozás előzi meg a ma nyíló párizsi légi csúcstalálkozót. A patinás Le Bourget reptéren megnyíló “légivásár” ugyanis hagyományosan a nagy bevásárlások helyszíne. A világ nagy és kisebb légitársaságai erre az időpontra időzítik a megrendeléseiket, itt találkoznak a gyártók és a vásárlóik. Idén különös jelentőséggel bír a bemutató, mert a légiközlekedés hétről-hétre rekordokat dönt, a Covid óta először csúcsra jár a polgári légiközlekedés, a gyártók pedig alig győzik kielégíteni a keresletet. 

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg - páratlan években a francia főváros, páros években pedig a London-közeli Farnborough az aktuális helyszín. A kiindulópont idén roppan tetszetős: várhatóan 1000 polgári repülőgépre tartanak igényt a légitársaságok - a hadászati célú gépekről nem is beszélve, mert ezeket is bemutatják és értékesítik Párizsban.

Globális légi piactér

Az egyhetes kiállítás első négy napján csak a szakma - értsd a vásárlók és az eladók - léphetnek be a reptér területére, az utolsó két napon visznt a nagyközönség is megszemlélheti az újdonságokat. (2019-ben majdnem 180 ezren váltottak belépőjegyet a nyílt napokra.) A szaksajtó pedig már napokkal a megnyitó előtt találgat: ki, mit és mennyiért ad el a show időtartama alatt.

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show
A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show

A legtöbb pletyka az Airbus A220 családjának új tagjáról szólt. A géptípus, amelyhez a Bombardier C sorozatának megvásárlásával jutottak pár évvel ezelőtt egy hosszított kivitelben jelenhet meg a kiállításon - de hogy ez melyik lesz, azt még a nyitás előtt homály takarja.

Annyi azonban már biztosra vehető, hogy az AirBaltic továbba is vevő lesz erre a típusra. A lett - állami tulajdonban levő - légitársaság az A220-300-as típusból vásárolhat újabb 30 darabot, bár nem biztos hogy ezt most bejelentik az ősszel esedékes nyilvános részvénykibocsátás (IPO) előtt. (A lettek voltak az akkor még Bombardier gép első megrendelői. A rigai központú cég, az egykori Malév-vezér Martin Gauss vezetésével évről évre nyereségesen gazdálkodik és növekszik.)

Nagybevásárlók előre!

A nagy üzleteket továbbra is a Boeing és az Airbus teheti zsebre Párizsban is. Az amerikai gyártó  várhatóan az indiai Akasa Air-rel ír majd alá egy száz gépről szóló megrendelést. A KLM/AirFrance pedig régi A330-as és Boeing 777-es flottáját kezdi lecserélni az európai gyártó új A330-as típusára és/vagy a Boeing 777x sorozat gépeire. Nagy reményeket fűznek a gyártók az Emirates-hez is. A dubaji központú cég ugyan a nagy légiközlekedési cégek közül egyedüliként megtartja az A380-as óriásgépeket, emellett 100-150 darabra adhat fel rendelést A350-es, Boeing 777x és Boeing 787 Dreamliner típusokra. Várhatóan két "megaüzletet" is nyélbe ütnek ezen a héten: az indiai székhelyű Indigo 500 darab A320-as keskenytörzsű repülőre adhat fel rendelést, ráadásul 25 darab A330-ast vagy Boeing 787-es is vásárolna.

Körülbelül ilyen nagybevásárlást tervez a Turkish Airlines. A török légitársaság 600 gépre adhat - akár már az e heti légibemutató alatt - rendelést. Ezek kétharmada keskenytörzsű lesz, 200 darab pedig valamelyik széles törzsű típus.

Sikerek árnyoldalai

A tavalyi évben az európai Airbus 661 repülőt tudott leszállítani a tervezett 720 helyett, a Boeing viszont csak 480 rendelést tudott kielégíteni, így immár negyedik éve kullog az Airbus mögött. Az amerikai óriáscég gyenge teljesítményéért nem csak az alkatrészbeszállítók a felelősek, két éve ugyanis szó szerint földre kényszerült a legsikeresebb géptípusuk, a 737Max. A keskenytörzsű gépmadár két tragikus baleset miatt nem repülhetett - és gyártását értelemszerűen le kellett állítani. Az ezzel egy kategóriában versengő Airbus A320neo típus viszont szárnyal. Olyannyira, hogy nem győzik a gyártását. A toulouse-i bázisú cég gyártósorait az elmúlt év végén havonta 55  darab hagyta el, 2025-ig ezt havi 75-re szeretnék emelni. Nagy kockázatot a gyártás felfutásával sem vállalnak, ugyanis 2029-ig ki vannak tömve megrendelésekkel. A Boeingnek is merész tervei voltak a 737Max-szal, a havi kibocsátást 50 darabra akarták emelni - ezt húzta keresztül a két légi tragédia.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kína érces hangon szólt vissza a legutóbbi amerikai szankciókra
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 16:20
Kína megtiltotta kulcsfontosságú ásványok exportját az Egyesült Államokba.
Makro / Külgazdaság Törökországban magasról törik le, és ennek meg is van az ára
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 14:44
A vártnál kevésbé lassult az infláció novemberben, és még így is rendkívül magas.
Makro / Külgazdaság Alig látszik, mégis gyorsult Svájcban
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 14:23
Még így is majdnem a legalacsonyabb 2021 júliusa óta.
Makro / Külgazdaság Putyin kénytelen lesz megfutamodni?
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 10:39
Az orosz gazdaság messze nincs olyan állapotban, hogy még évekig támogatni tudja Vlagyimir Putyin háborúját Ukrajna ellen. Legalábbis egyre több szakértő van ezen a véleményen.
Makro / Külgazdaság Újabb amerikai pofont kapott Kína
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 10:11
Behajtani tilos a chipeknek. 
Makro / Külgazdaság Kiütötték Magyarországot: megjött a „jegyzőkönyv”
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 08:30
A részletes adatok szerint is recesszióban van Magyarország. Éves és negyedéves szinten is csökkent a GDP.
Makro / Külgazdaság Trump közölte, hova tart
Privátbankár.hu | 2024. december 3. 07:47
Donald Trump leendő amerikai elnök közösségi oldalán hétfőn bejelentette, hogy szombaton Párizsba utazik.
Makro / Külgazdaság Térképen mutatjuk, hogy miért téved Orbán Viktor
Kollár Dóra | 2024. december 3. 05:42
A miniszterelnök szerint a minimálbéremeléssel Magyarország a középmezőny élére kerül. Más kérdés, hogy a középmezőny inkább tűnik kissé lemaradt üldözőbolynak.
Makro / Külgazdaság Igen kellemetlen hír érkezett Nagy-Britanniából
Privátbankár.hu | 2024. december 2. 19:38
Kilenchavi mélypontra süllyedt a brit feldolgozószektor aktivitási mutatója novemberben.
Makro / Külgazdaság Hiába vártak erre Olaszországban
Privátbankár.hu | 2024. december 2. 18:51
A novemberi inflációs adat rácáfolt az elemzői várakozásokra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG