4p

Négy év kihagyás után ismét Párizsban találkozik a világ repülőgépipara a vevőkkel. A ma nyíló és hat napon át tartó Párizsi Légishow hagyományosan a nagy üzletkötések helyszíne, ahol idén sokmilliárd dolláros megrendeléseket adnak fel a világ légitársaságai - a tülekedés így érthető.

Nagy várakozás előzi meg a ma nyíló párizsi légi csúcstalálkozót. A patinás Le Bourget reptéren megnyíló “légivásár” ugyanis hagyományosan a nagy bevásárlások helyszíne. A világ nagy és kisebb légitársaságai erre az időpontra időzítik a megrendeléseiket, itt találkoznak a gyártók és a vásárlóik. Idén különös jelentőséggel bír a bemutató, mert a légiközlekedés hétről-hétre rekordokat dönt, a Covid óta először csúcsra jár a polgári légiközlekedés, a gyártók pedig alig győzik kielégíteni a keresletet. 

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg - páratlan években a francia főváros, páros években pedig a London-közeli Farnborough az aktuális helyszín. A kiindulópont idén roppan tetszetős: várhatóan 1000 polgári repülőgépre tartanak igényt a légitársaságok - a hadászati célú gépekről nem is beszélve, mert ezeket is bemutatják és értékesítik Párizsban.

Globális légi piactér

Az egyhetes kiállítás első négy napján csak a szakma - értsd a vásárlók és az eladók - léphetnek be a reptér területére, az utolsó két napon visznt a nagyközönség is megszemlélheti az újdonságokat. (2019-ben majdnem 180 ezren váltottak belépőjegyet a nyílt napokra.) A szaksajtó pedig már napokkal a megnyitó előtt találgat: ki, mit és mennyiért ad el a show időtartama alatt.

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show
A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show

A legtöbb pletyka az Airbus A220 családjának új tagjáról szólt. A géptípus, amelyhez a Bombardier C sorozatának megvásárlásával jutottak pár évvel ezelőtt egy hosszított kivitelben jelenhet meg a kiállításon - de hogy ez melyik lesz, azt még a nyitás előtt homály takarja.

Annyi azonban már biztosra vehető, hogy az AirBaltic továbba is vevő lesz erre a típusra. A lett - állami tulajdonban levő - légitársaság az A220-300-as típusból vásárolhat újabb 30 darabot, bár nem biztos hogy ezt most bejelentik az ősszel esedékes nyilvános részvénykibocsátás (IPO) előtt. (A lettek voltak az akkor még Bombardier gép első megrendelői. A rigai központú cég, az egykori Malév-vezér Martin Gauss vezetésével évről évre nyereségesen gazdálkodik és növekszik.)

Nagybevásárlók előre!

A nagy üzleteket továbbra is a Boeing és az Airbus teheti zsebre Párizsban is. Az amerikai gyártó  várhatóan az indiai Akasa Air-rel ír majd alá egy száz gépről szóló megrendelést. A KLM/AirFrance pedig régi A330-as és Boeing 777-es flottáját kezdi lecserélni az európai gyártó új A330-as típusára és/vagy a Boeing 777x sorozat gépeire. Nagy reményeket fűznek a gyártók az Emirates-hez is. A dubaji központú cég ugyan a nagy légiközlekedési cégek közül egyedüliként megtartja az A380-as óriásgépeket, emellett 100-150 darabra adhat fel rendelést A350-es, Boeing 777x és Boeing 787 Dreamliner típusokra. Várhatóan két "megaüzletet" is nyélbe ütnek ezen a héten: az indiai székhelyű Indigo 500 darab A320-as keskenytörzsű repülőre adhat fel rendelést, ráadásul 25 darab A330-ast vagy Boeing 787-es is vásárolna.

Körülbelül ilyen nagybevásárlást tervez a Turkish Airlines. A török légitársaság 600 gépre adhat - akár már az e heti légibemutató alatt - rendelést. Ezek kétharmada keskenytörzsű lesz, 200 darab pedig valamelyik széles törzsű típus.

Sikerek árnyoldalai

A tavalyi évben az európai Airbus 661 repülőt tudott leszállítani a tervezett 720 helyett, a Boeing viszont csak 480 rendelést tudott kielégíteni, így immár negyedik éve kullog az Airbus mögött. Az amerikai óriáscég gyenge teljesítményéért nem csak az alkatrészbeszállítók a felelősek, két éve ugyanis szó szerint földre kényszerült a legsikeresebb géptípusuk, a 737Max. A keskenytörzsű gépmadár két tragikus baleset miatt nem repülhetett - és gyártását értelemszerűen le kellett állítani. Az ezzel egy kategóriában versengő Airbus A320neo típus viszont szárnyal. Olyannyira, hogy nem győzik a gyártását. A toulouse-i bázisú cég gyártósorait az elmúlt év végén havonta 55  darab hagyta el, 2025-ig ezt havi 75-re szeretnék emelni. Nagy kockázatot a gyártás felfutásával sem vállalnak, ugyanis 2029-ig ki vannak tömve megrendelésekkel. A Boeingnek is merész tervei voltak a 737Max-szal, a havi kibocsátást 50 darabra akarták emelni - ezt húzta keresztül a két légi tragédia.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Pompás hír érkezett a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 16:54
Az amerikai termelőiár-index havi és éves összevetésben egyaránt az elemzők által vártnál kisebb mértékben emelkedett decemberben.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor kívülállóként tekint az Európai Unióra
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 15:44
Valóban repülőrajtot vesz a magyar gazdaság 2025-ben, ahogy azt Orbán Viktor várja? Bejönnek-e Nagy Márton várakozásai most, hogy gazdasági csúcsminiszter lett? Mi lesz Magyarországgal az Egyesült Államok és Kína közt várható vámháború idején? Megérte-e Magyarországnak tavaly 4000 milliárd forinttal támogatni zömmel távol-keleti beruházásokat? Tényleg lesz 8 százalékos bérnövekedés? Kollégánk, Dobos Zoltán az ATV Csatt című műsorában ezekről vitázott Lentner Csabával, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közgazdász professzorával, Pogátsa Zoltán közgazdásszal és Regős Gáborral, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászával.
Makro / Külgazdaság Kőkemény lépés a lakáspiacon: Madridban betelt a pohár
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:55
A madridi kormány megelégelte, hogy a külföldiek lakásvásárlása súlyosbítja a lakhatási válságot, ezért ki akarja szorítani az EU-n kívüli vevőket a lakáspiacról. A britek újra ráfáznak a brexitre.
Makro / Külgazdaság Mi lett az orosz szellemhajókkal?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:33
Egymás után érik a csapások az orosz energiaágazatot, az amerikai szankciók szigorítása után tucatszámra álltak le az olajexportot lebonyolító tankerek, a Gazprom pedig karcsúsításra kényszerül.
Makro / Külgazdaság Megszületett az új állampapírkamat, jöhet a nagy átrendeződés
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 12:04
Megtudták a magyar befektetők azt a számot, ami alapján óriási pénznek kereshetnek új helyet. A friss inflációs adat szerint a PMÁP sorozatok kamata 13,9 százalékponttal csökken, kérdés, hogy mi lesz a 7 ezer milliárd forintnyi inflációkövető állampapír sorsa?
Makro / Külgazdaság Elon Musk rámegy a TikTokra is?
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 10:44
A Bloomberg értesülései szerint Elon Musk vásárolhatja meg a TikTok amerikai üzletágát.
Makro / Külgazdaság Ez így elég karcsú: mínuszban Magyarország
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:44
Elég rosszul festenek az ipari adatok. 
Makro / Külgazdaság Felpörgött az infláció
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:30
Jelentős gyorsulással zárta a múlt évet az infláció. 
Makro / Külgazdaság Ami nem illik a putyini táncrendbe: foszladozik Oroszország perifériája
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 08:02
Korgó gyomorra hasonlító morgás hallatszik Oroszország mélyéről, az etnikai kisebbségek lakta távoli régiókból, amelyek megoldatlan problémái csendben növelik az ott élők elégedetlenségét.
Makro / Külgazdaság Hogyan lehet csábító a tanári pálya? Mondjuk havi 1,6 millió forintos fizetéssel
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 07:37
Régi igazság, hogy a tehetséges egyetemistákat magas fizetéssel lehet elcsábítani. Az Egyesült Államok egyik nonprofit oktatási programja nem az üzleti világba, hanem tanári munkára toboroz így fiatalokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG