4p

Négy év kihagyás után ismét Párizsban találkozik a világ repülőgépipara a vevőkkel. A ma nyíló és hat napon át tartó Párizsi Légishow hagyományosan a nagy üzletkötések helyszíne, ahol idén sokmilliárd dolláros megrendeléseket adnak fel a világ légitársaságai - a tülekedés így érthető.

Nagy várakozás előzi meg a ma nyíló párizsi légi csúcstalálkozót. A patinás Le Bourget reptéren megnyíló “légivásár” ugyanis hagyományosan a nagy bevásárlások helyszíne. A világ nagy és kisebb légitársaságai erre az időpontra időzítik a megrendeléseiket, itt találkoznak a gyártók és a vásárlóik. Idén különös jelentőséggel bír a bemutató, mert a légiközlekedés hétről-hétre rekordokat dönt, a Covid óta először csúcsra jár a polgári légiközlekedés, a gyártók pedig alig győzik kielégíteni a keresletet. 

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg - páratlan években a francia főváros, páros években pedig a London-közeli Farnborough az aktuális helyszín. A kiindulópont idén roppan tetszetős: várhatóan 1000 polgári repülőgépre tartanak igényt a légitársaságok - a hadászati célú gépekről nem is beszélve, mert ezeket is bemutatják és értékesítik Párizsban.

Globális légi piactér

Az egyhetes kiállítás első négy napján csak a szakma - értsd a vásárlók és az eladók - léphetnek be a reptér területére, az utolsó két napon visznt a nagyközönség is megszemlélheti az újdonságokat. (2019-ben majdnem 180 ezren váltottak belépőjegyet a nyílt napokra.) A szaksajtó pedig már napokkal a megnyitó előtt találgat: ki, mit és mennyiért ad el a show időtartama alatt.

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show
A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show

A legtöbb pletyka az Airbus A220 családjának új tagjáról szólt. A géptípus, amelyhez a Bombardier C sorozatának megvásárlásával jutottak pár évvel ezelőtt egy hosszított kivitelben jelenhet meg a kiállításon - de hogy ez melyik lesz, azt még a nyitás előtt homály takarja.

Annyi azonban már biztosra vehető, hogy az AirBaltic továbba is vevő lesz erre a típusra. A lett - állami tulajdonban levő - légitársaság az A220-300-as típusból vásárolhat újabb 30 darabot, bár nem biztos hogy ezt most bejelentik az ősszel esedékes nyilvános részvénykibocsátás (IPO) előtt. (A lettek voltak az akkor még Bombardier gép első megrendelői. A rigai központú cég, az egykori Malév-vezér Martin Gauss vezetésével évről évre nyereségesen gazdálkodik és növekszik.)

Nagybevásárlók előre!

A nagy üzleteket továbbra is a Boeing és az Airbus teheti zsebre Párizsban is. Az amerikai gyártó  várhatóan az indiai Akasa Air-rel ír majd alá egy száz gépről szóló megrendelést. A KLM/AirFrance pedig régi A330-as és Boeing 777-es flottáját kezdi lecserélni az európai gyártó új A330-as típusára és/vagy a Boeing 777x sorozat gépeire. Nagy reményeket fűznek a gyártók az Emirates-hez is. A dubaji központú cég ugyan a nagy légiközlekedési cégek közül egyedüliként megtartja az A380-as óriásgépeket, emellett 100-150 darabra adhat fel rendelést A350-es, Boeing 777x és Boeing 787 Dreamliner típusokra. Várhatóan két "megaüzletet" is nyélbe ütnek ezen a héten: az indiai székhelyű Indigo 500 darab A320-as keskenytörzsű repülőre adhat fel rendelést, ráadásul 25 darab A330-ast vagy Boeing 787-es is vásárolna.

Körülbelül ilyen nagybevásárlást tervez a Turkish Airlines. A török légitársaság 600 gépre adhat - akár már az e heti légibemutató alatt - rendelést. Ezek kétharmada keskenytörzsű lesz, 200 darab pedig valamelyik széles törzsű típus.

Sikerek árnyoldalai

A tavalyi évben az európai Airbus 661 repülőt tudott leszállítani a tervezett 720 helyett, a Boeing viszont csak 480 rendelést tudott kielégíteni, így immár negyedik éve kullog az Airbus mögött. Az amerikai óriáscég gyenge teljesítményéért nem csak az alkatrészbeszállítók a felelősek, két éve ugyanis szó szerint földre kényszerült a legsikeresebb géptípusuk, a 737Max. A keskenytörzsű gépmadár két tragikus baleset miatt nem repülhetett - és gyártását értelemszerűen le kellett állítani. Az ezzel egy kategóriában versengő Airbus A320neo típus viszont szárnyal. Olyannyira, hogy nem győzik a gyártását. A toulouse-i bázisú cég gyártósorait az elmúlt év végén havonta 55  darab hagyta el, 2025-ig ezt havi 75-re szeretnék emelni. Nagy kockázatot a gyártás felfutásával sem vállalnak, ugyanis 2029-ig ki vannak tömve megrendelésekkel. A Boeingnek is merész tervei voltak a 737Max-szal, a havi kibocsátást 50 darabra akarták emelni - ezt húzta keresztül a két légi tragédia.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Razzia Kijevben, likvidálásról szóló hírek Csecsenföldről, hatalmas tűz egy olajfinomítóban
Privátbankár.hu | 2024. október 13. 08:55
Növelte bevételeit Oroszorság a megszállt területeken, közben pedig felpörgött a műtrágyabiznisz. 
Makro / Külgazdaság A németek "képmutatása" miatt betelt a pohár a szomszédban
Privátbankár.hu | 2024. október 13. 08:10
Szerbiai környezetvédők Németország fővárosában adnak hangot annak, hogy a német akkumulátorgyártók, de országuk letarolása árán akarjanak hozzájutni a lítium nyersanyaghoz.
Makro / Külgazdaság Kína eladósodik, hogy ösztönözze a növekedést, de adós maradt a számokkal
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 15:49
Kína szombaton ígéretet tett arra, hogy „jelentősen növeli" az adósságot, de nem árulta el az ösztönző csomag teljes méretét, ami létfontosságú részlet.
Makro / Külgazdaság A Fitch negatívra változtatta Franciaország államadósságának kilátásait
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 13:18
A hitelminősítő a fiskális politika és a politikai kockázatok növekedése miatt pénteken stabilról negatívra módosította Franciaország kilátásait
Makro / Külgazdaság A Corvinus úgy működik, mint a Mol-csoport egyik érdekeltsége - mondja az egyetemről kirúgott tanár (videó)
Csabai Károly | 2024. október 12. 10:01
Ádám Zoltánnal a lapcsoportunk által működtetett Klasszis Klubban beszélgettünk. Annak apropóján, hogy szinte napra pontosan egy éve tanácsolták el a Budapesti Corvinus Egyetemről, miután nem engedte az egyik Mol-nagyrészvényesnek a követelményeket nem teljesítő fiát levizsgázni. Kirúgása miatt az egyetemi oktató, közgazdász pereket indított, amelyek közül az egyik, a munkaügyi még nem zárult le. Ádám Zoltán elmondta véleményét arról is, hogy a felsőoktatási modellváltás, az irányítás átkerülése az államtól vagyonkezelő alapítványokhoz, milyen következményekkel járt, hogyan hatott az oktatás színvonalára. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 60. adását most meg-, illetve visszanézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.  
Makro / Külgazdaság Nagy durranás helyett kevés lett a méz a madzagon, ráadásul ott a nyugdíjdráma is
Privátbankár.hu | 2024. október 11. 15:02
Nagy várakozás előzte meg a kínai kormány gazdaságösztönző csomagját, amelynek bejelentése előtt elszálltak a tőzsdei jegyzések a kínai tőzsdén. Ezt követően lejtmenet következett, ami a csalódás legbiztosabb jele.
Makro / Külgazdaság Elképesztő, hogy mennyivel nőtt a lakások átlagára
Privátbankár.hu | 2024. október 11. 12:25
Országos átlagban már 43 millió forinthoz közelít az otthonteremtésre fordított összeg, amennyiben egy élhető, megközelítőleg 57 négyzetméteres lakás vásárlását tervezi a vevő - tudatta a Duna House pénteken az MTI-vel.
Makro / Külgazdaság A Magyarságkutató Intézet ismét túlfutott a büdzsén
Privátbankár.hu | 2024. október 11. 11:48
A tavalyi zárszámadásból az derül ki, hogy a Magyarságkutató Intézet 2022-höz hasonlóan, 2023-ban szintén közel 400 millió forinttal költött többet a tervezettnél. És azt is megtudtuk, hogy mindeközben szerepet kapott az új Nemzeti Alaptantervben, amely már tartalmazza az intézet történelmi és magyar nyelvi kutatásainak legújabb eredményeit.
Makro / Külgazdaság Megint átléphet egy határt a benzinár
Privátbankár.hu | 2024. október 11. 09:57
Tovább emelkednek az üzemanyag árak szombattól.
Makro / Külgazdaság Kiderült, Rogán Antal a tervezettnél mennyivel többet költött propagandára
Privátbankár.hu | 2024. október 11. 09:16
Propagandára 18,1 milliárd forinttal, kiemelt nemzetközi sporteseményekre és egyéb kiemelt állami rendezvények lebonyolítására 35,5 milliárd forinttal többet költött a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda, mint amennyit a költségvetésben eredetileg terveztek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG