4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Négy év kihagyás után ismét Párizsban találkozik a világ repülőgépipara a vevőkkel. A ma nyíló és hat napon át tartó Párizsi Légishow hagyományosan a nagy üzletkötések helyszíne, ahol idén sokmilliárd dolláros megrendeléseket adnak fel a világ légitársaságai - a tülekedés így érthető.

Nagy várakozás előzi meg a ma nyíló párizsi légi csúcstalálkozót. A patinás Le Bourget reptéren megnyíló “légivásár” ugyanis hagyományosan a nagy bevásárlások helyszíne. A világ nagy és kisebb légitársaságai erre az időpontra időzítik a megrendeléseiket, itt találkoznak a gyártók és a vásárlóik. Idén különös jelentőséggel bír a bemutató, mert a légiközlekedés hétről-hétre rekordokat dönt, a Covid óta először csúcsra jár a polgári légiközlekedés, a gyártók pedig alig győzik kielégíteni a keresletet. 

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg - páratlan években a francia főváros, páros években pedig a London-közeli Farnborough az aktuális helyszín. A kiindulópont idén roppan tetszetős: várhatóan 1000 polgári repülőgépre tartanak igényt a légitársaságok - a hadászati célú gépekről nem is beszélve, mert ezeket is bemutatják és értékesítik Párizsban.

Globális légi piactér

Az egyhetes kiállítás első négy napján csak a szakma - értsd a vásárlók és az eladók - léphetnek be a reptér területére, az utolsó két napon visznt a nagyközönség is megszemlélheti az újdonságokat. (2019-ben majdnem 180 ezren váltottak belépőjegyet a nyílt napokra.) A szaksajtó pedig már napokkal a megnyitó előtt találgat: ki, mit és mennyiért ad el a show időtartama alatt.

A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show
A párizsi légishow-t 2019 óta első ízben rendezik meg. Fotó: Paris Air Show

A legtöbb pletyka az Airbus A220 családjának új tagjáról szólt. A géptípus, amelyhez a Bombardier C sorozatának megvásárlásával jutottak pár évvel ezelőtt egy hosszított kivitelben jelenhet meg a kiállításon - de hogy ez melyik lesz, azt még a nyitás előtt homály takarja.

Annyi azonban már biztosra vehető, hogy az AirBaltic továbba is vevő lesz erre a típusra. A lett - állami tulajdonban levő - légitársaság az A220-300-as típusból vásárolhat újabb 30 darabot, bár nem biztos hogy ezt most bejelentik az ősszel esedékes nyilvános részvénykibocsátás (IPO) előtt. (A lettek voltak az akkor még Bombardier gép első megrendelői. A rigai központú cég, az egykori Malév-vezér Martin Gauss vezetésével évről évre nyereségesen gazdálkodik és növekszik.)

Nagybevásárlók előre!

A nagy üzleteket továbbra is a Boeing és az Airbus teheti zsebre Párizsban is. Az amerikai gyártó  várhatóan az indiai Akasa Air-rel ír majd alá egy száz gépről szóló megrendelést. A KLM/AirFrance pedig régi A330-as és Boeing 777-es flottáját kezdi lecserélni az európai gyártó új A330-as típusára és/vagy a Boeing 777x sorozat gépeire. Nagy reményeket fűznek a gyártók az Emirates-hez is. A dubaji központú cég ugyan a nagy légiközlekedési cégek közül egyedüliként megtartja az A380-as óriásgépeket, emellett 100-150 darabra adhat fel rendelést A350-es, Boeing 777x és Boeing 787 Dreamliner típusokra. Várhatóan két "megaüzletet" is nyélbe ütnek ezen a héten: az indiai székhelyű Indigo 500 darab A320-as keskenytörzsű repülőre adhat fel rendelést, ráadásul 25 darab A330-ast vagy Boeing 787-es is vásárolna.

Körülbelül ilyen nagybevásárlást tervez a Turkish Airlines. A török légitársaság 600 gépre adhat - akár már az e heti légibemutató alatt - rendelést. Ezek kétharmada keskenytörzsű lesz, 200 darab pedig valamelyik széles törzsű típus.

Sikerek árnyoldalai

A tavalyi évben az európai Airbus 661 repülőt tudott leszállítani a tervezett 720 helyett, a Boeing viszont csak 480 rendelést tudott kielégíteni, így immár negyedik éve kullog az Airbus mögött. Az amerikai óriáscég gyenge teljesítményéért nem csak az alkatrészbeszállítók a felelősek, két éve ugyanis szó szerint földre kényszerült a legsikeresebb géptípusuk, a 737Max. A keskenytörzsű gépmadár két tragikus baleset miatt nem repülhetett - és gyártását értelemszerűen le kellett állítani. Az ezzel egy kategóriában versengő Airbus A320neo típus viszont szárnyal. Olyannyira, hogy nem győzik a gyártását. A toulouse-i bázisú cég gyártósorait az elmúlt év végén havonta 55  darab hagyta el, 2025-ig ezt havi 75-re szeretnék emelni. Nagy kockázatot a gyártás felfutásával sem vállalnak, ugyanis 2029-ig ki vannak tömve megrendelésekkel. A Boeingnek is merész tervei voltak a 737Max-szal, a havi kibocsátást 50 darabra akarták emelni - ezt húzta keresztül a két légi tragédia.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szja-mentesség a két- és háromgyerekes anyáknak – Orbán Viktor több intézkedést is bejelentett évértékelőjén
Privátbankár.hu | 2025. február 22. 16:06
A kormányfő újkori szokása szerint a budai Várkertben tartotta az immár 26. évértékelőjét.
Makro / Külgazdaság „Csicsergő daláradat fogja betölteni az országot” – Ligeti Miklós Magyar Péter elszámoltatási ígéreteiről
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:08
Sokan akarják majd menteni az irhájukat, ez segíthet az elszámoltatásban, de rengeteg elvi és gyakorlati problémával fog szembesülni az, aki ezt végig akarja vinni.
Makro / Külgazdaság Somolyoghatnak a svájci óragyártók, de nem csak azért, mert januárban közel kétmilliárd frank értékben exportáltak
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 11:13
Hanem azért is, mert az egyik legnagyobb növekedést egy konkurens cégekkel teli országban érték el.
Makro / Külgazdaság Fordulat Németországban, az elemzők is vakarhatják a fejüket?
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 09:19
A várt növekedés helyett csökkentek a termelői árak Németországban januárban decemberhez képest. Az éves drágulás is meglepetést okozott.
Makro / Külgazdaság Már a jegybanknál is kezdenek aggódni Trump miatt? Felpöröghet az infláció
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 09:06
Kikerült a jegyzókönyv a kamatdöntő ülésről.
Makro / Külgazdaság Rogán Antal is szóba került Szijjártó Péter washingtoni tárgyalásán, ahol még a magyar kormány inflációs politikája is dicséretet kapott
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 06:47
Az sem zavarta a magyar minisztert, hogy egy volt Soros-főembertől jött a dicséret. De mi lesz Rogán Antallal?
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor és Nagy Márton kezdhet mindent elölről
Csabai Károly | 2025. február 20. 05:44
A kormányfő és hű csúcsminisztere által nemes egyszerűséggel csak földbe döngöltként aposztrofált hazai infláció feltámadt. Két év után ismét nálunk a legmagasabb az éves fogyasztóiár-index az Európai Unió 27 tagállama közül, de az egész öreg kontinensen is csak négy országé magasabb – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből. Pedig a pénzromlás fő ellenszerének számító alapkamatunk is kiugróan magasnak számít, s mivel ahhoz idestova már négy hónapja nem nyúlt az MNB, a visszatekintő reálkamatok összevetésében is nagyot csúsztunk vissza.
Makro / Külgazdaság Aggasztó okból tűnt fel Magyar Péter mellett Ruszin-Szendi Romulusz?
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 18:55
A Tisza Párt hétvégi kongresszusán a volt vezérkari főnök feltűnése volt talán a legváratlanabb fordulat. De mit üzen az ő megjelenése? Somogyi Zoltán két megfejtése közül az egyik elég rémisztő.
Makro / Külgazdaság Ausztrália központi bankja négy év után gondolta meg magát
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 16:45
Ausztrália központi bankja kamatot csökkentett, de figyelmeztetett, hogy túl korai lenne győzelmet hirdetni az infláció felett, és óvatosan áll a további lazítás lehetőségéhez.
Makro / Külgazdaság Vannak még ütőkártyák a Tisza Párt elnökénél? És Orbán Viktornál?
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. február 18. 15:15
Mikor menekül el Rogán Antal? Mit ért el Magyar Péter egy év alatt és mire lehet ez elég egy év múlva? Kinek és mit üzent a Tisza évértékelője? Kik lehetnek Magyar Péter célkeresztjében? Átállhat valaki a Fideszből a Tiszához? Miért volt a feleségének igaza Magyar Péterrel kapcsolatban? Somogyi Zoltán szociológussal ezekről a kérdésekről is beszélgetett a Klasszis Podcast új adásában Litván Dániel újságíró. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG