7p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Napsugárzástól elromló vezérlőszámítógép, a hideget nem bíró hajtóművek és elrontott géptest-panelek. Eddig a páholyból nézte a Boeing szenvedését az Airbus, de most rajtuk a sor?

A Boeing elmúlt éveit, hónapjait nézve az lehetett az érzésünk, hogy az Airbus vezetői egy nagy zacskó pattogatott kukoricát eszegetve nézhetik gyakorlatilag egyetlen riválisuk szenvedését. Azonban az elmúlt egy hét során néhány szem a torkukon akadhatott a képzeletbeli kukoricából. Mi történik az Airbus A-320-asokkal, és lehetnek mindennek hosszabb távú következményei?

A legnagyobb izgalmakat az a probléma okozta, amely nagyjából 6 ezer A-320-as gépet érintett világszerte. Az ügy a JetBlue október 30-án az egyesült államokbeli Cancunból Newarkba tartó 1230-as járatával kezdődött. A gép hirtelen a pilóták által nem szándékolt süllyedésbe kezdett utazómagasságról. Néhány másodperc után sikerült stabilizálni, majd rendben leszállt a floridai Tampában – de 14 utas sérüléseit kórházban kellett ellátni, igaz, néhány órával később mindnyájukat hazaengedték.

A gép nagyjából 30 métert „zuhant” néhány másodperc alatt, és a későbbi vizsgálat kiderítette, hogy az ok az A-320-as egyik ELAC irányítószámítógépében (ez vezérli a magassági kormányt és stabilizátorokat) a napsugárzás által okozott bit flip (egy bit spontán átállítódása 0-ról 1-esre vagy fordítva) volt. A vizsgálat azt is megállapította, hogy az ELAC-ok pontosan melyik hardveres és szoftveres verziójánál fordulhat elő ez a hiba.

Vészhelyzet – elhárítva?

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) pedig november 28-án vészhelyzeti direktívát adott ki, amelyben közölte a légitársaságokkal, hogy az érintett gépek esetében szoftverfrissítésre vagy a számítógép cseréjére van szükség, mielőtt újra utasokat szállíthatnak.

Mivel mindez ráadásul az Egyesült Államokban rengeteg pluszutast jelentő Hálaadás ünnepének hétvégéje előtt történt, a világon végigsöpört a pánik, hogy napokra összeomolhat a világ légiközlekedése.

Nem véletlenül, hiszen az A-320-asok jelenleg a világ légiiparának leginkább foglalkoztatott „igáslovai” – éppen október elején előzte meg a típus az összesen valaha leszállított gépek darabszámát tekintve az addigi csúcstartó Boeing-737-est.

Végül aztán az Airbus, az érintett légitársaságok, illetve a földi karbantartók erőfeszítéseinek köszönhetően a november 28-áról 29-ére virradó éjszaka folyamán az érintett 6 ezer gépből több mint 5 ezernél sikerült végrehajtani a kritikus szoftverfrissítést. Így is kiestek tartósabban gépek (amelyeknél nem volt elég a szoftvert frissíteni, hanem fizikailag le kellett cserélni az ELAC-ot), és néhol a javítás még folyamatban is van – de összességében teljes összeomlás helyett némi zavarokkal, napi néhány száz járat törlésével átvészelte az iparág az ügyet.

De ezzel nem volt vége az A-320-asok vesszőfutásának. Szintén még november 28-án adott ki egy utasítást az Airbus, amely bizonyos, Pratt & Whitney hajtóművekkel szerelt repülőgépekre (ezek az A-320-as család legújabb, A-320neo, A-321neo, illetve A-321ILR verziói) vonatkozott.

A cég megtiltotta, hogy a PW-1100GTF típusú hajtóművel szerelt gépei fagypont alatti hőmérséklet idején, ködben, 150 méter alatti látótávolság esetén felszállást hajtsanak végre. Szerencsére ilyen körülmények azért a világ nagyobbik részén nem igazán mindennaposak, így nem okozott tömeges fennakadásokat a probléma – de az északi féltekén még csak majd most jönnek az igazi téli hónapok.

A gondot az okozhatja, hogy ilyen körülmények között a hajtóművek a jegesedés miatt nem tudják a gyárilag megadott teljesítményt produkálni, márpedig ez felszállás közben komoly veszélyeket rejthet magában. Az Airbus közölte, hogy folyamatosan kommunikálnak a légitársaságokkal az ügyben, a Pratt & Whitney pedig dolgozik a megoldáson – részleteket azonban erről egyelőre nem tudunk.

Mint emlékezhetünk, a cég ugyanebbe a sorozatba tartozó hajtóműveinél merült fel korábban az a probléma, hogy szennyezett alapanyag miatt az egyik alkatrész fokozott átvizsgálásra és szükség esetén cserére szorult, időszakosan földre kényszerítve az ilyen hajtóművekkel szerelt gépek egy jelentős részét, például a Wizz Air flottájának egy tetemes hányadát is.

Problémás panelek

A legnagyobb gondot azonban egy harmadik probléma okozhatja az Airbusnak. A cég hétfőn erősítette meg a Reuters korábbi értesülését, amelynek alapján minőségi problémákat találtak több tucat A-320-as családhoz tartozó gép egyes géptörzs-paneljainál.

Eredetileg nem volt arra vonatkozó információ, hogy a hibás panelekkel szerelt gépek szolgálatba lettek volna állítva, a probléma feltehetően még a gyártás valamilyen szakaszában elvégzett ellenőrzések alkalmával bukott ki.

„A probléma forrását azonosítottuk, elszigeteltük, és minden újonnan gyártott panel megfelel minden elvárásnak”

– közölte az Airbus közleményben. A cég egy szóvivője még annyit árult el, hogy a probléma egy beszállítóhoz köthető, ám nem nevezte meg ezt a beszállítót. Az A-320-asok géptörzs-paneljeit Németországban és Franciaországban gyártják, azonban a gépek különböző alkatrészei összességében a világ szinte minden tájáról származnak.

Az első A-321-es összeszerelése az Airbus toulouse-i üzemében, 2023 nyarán – problémák adódtak?
Az első A-321-es összeszerelése az Airbus toulouse-i üzemében, 2023 nyarán – problémák adódtak?
Fotó: Airbus

Szerdán a Reuters számolt be, arról hogy a probléma kiterjedtebb, mint az első hírek alapján feltételezni lehetett. Az Airbus mérnökei a panelek szélesebb körénél találtak problémára utaló jeleket, és több száz gép átvizsgálását rendelték el. A lap által látott, a légitársaságoknak bemutatott dokumentum szerint egyelőre 628 érintett gépet azonosítottak, ezek közül 168 már szolgálatba lett állítva, 245 pedig összeszerelés alatt áll, utóbbiak közül nagyjából százat idén terveztek volna leszállítani a vevőknek.

A Reuters által látott dokumentum szerint a kérdéses alkatrészek vastagságát szakértők nem találták megfelelőnek, miután azok átmentek a sevillai központú Sofitec Aero cég által végzett nyújtási és marási eljáráson.

Az is kiderült, hogy a probléma a géptest első felében jelentkezett, és az anyagvastagsághoz van köze. Találtak viszont hasonló minőségi problémákat egyes hátsó panelek esetében is, azonban ilyen panelekből összeállított gép még nem állt szolgálatba.

„Vizsgáljuk a helyzetet… és próbáljuk megérteni a működésünkre gyakorolt hatás természetét”

– fogalmazott Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a Reuters kérdésére.

Lehet, hogy ez eltart még egy ideig, de az már biztos, hogy az Airbus „termelése” idén elmarad a várttól. Szerdán jelentette be a cég, hogy a tervezett 820 helyett idén csupán 790 repülőgépet tud majd leszállítani – és nem biztos, hogy ebben már benne van a most kialakult helyzet teljes hatása.

A történteket igen erősen megérezte a cég részvényeinek árfolyama is.

Az Airbus- (fehér) és a Boeing-részvények árfolyama, a szaggatott vonallal jelzett nap december 2-a
Az Airbus- (fehér) és a Boeing-részvények árfolyama, a szaggatott vonallal jelzett nap december 2-a
Fotó: Portfolioslab

Persze az igazi kérdés az, hogy hosszabb távon mire lehet számítani. Ha a pohár félig tele értelmezést nézzük, akkor az Airbus gyorsan azonosított és megoldott néhány kisebb problémát anélkül, hogy az utasok igazi veszélybe kerültek volna. Ha viszont a pohár félig üres felét nézzük, akkor azt is mondhatjuk, hogy ezek a kisebb gikszerek egy, a versenytárs nehézségei miatt elbizakodott, a gyártását a saját és beszállítóinak képességeit a végletekig feszítve felfuttatni igyekvő cég nagyobb problémáinak jelei.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Jó hír jött a Paksi Atomerőműről
Privátbankár.hu | 2025. december 7. 13:07
Megérkezett az idei évre tervezett utolsó nukleáris fűtőelem-szállítmány is a Paksi Atomerőműbe, így most 2028 novemberéig elegendő készlettel rendelkezünk az atomerőmű működtetéséhez.
Vállalat Óriási beruházásra készül a Volkswagen
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 13:45
Árult el a vezérigazgató.
Vállalat Az MVM megválaszolta a Reutersnek a gázos kérdést
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 19:28
Az állami tulajdonú csoport akkor is képes lesz elegendő gázzal ellátni az országot, ha az orosz import leállna mondta a cég vezérigazgatója Mátrai Károly.
Vállalat Népautót célozhat a Tesla Európában új modell változatával
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 17:30
A Tesla pénteken, két hónappal az amerikai debütálása után mutatta be Európában Model 3 autójának új, olcsóbb változatát, azzal a céllal, hogy fellendítse az eladásokat a fokozódó verseny és a csökkenő kereslet miatt.
Vállalat Csak nézzük! – jól bevásárolt a Netflix
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 17:10
A Netflix 72 milliárd dollárért megvásárolja a Warner Bros. Discovery stúdióit és streaming részlegét.
Vállalat Újra közelebb kerül Izrael Debrecenhez
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 16:30
A Wizz Air légitársaság három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel Aviv, Eindhoven és Isztambul ismét elérhető lesz
Vállalat Elhagyja a Slovnaft vezetői székét Világi Oszkár
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 16:01
Decemberben távozik a Mol szlovákiai leányvállalata, a Slovnaft éléről a céget leghosszabb ideig vezető Világi Oszkár, akinek helyét ezzel egyidejűleg Szabó Gábor veszi át.
Vállalat 64 milliárd forint készpénz naperőművekért – itt a Mol nagy dobása
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:55
Szerződést kötöttek egy cég megvásárlására.
Vállalat Ezt intézte Washingtonban Orbán Viktor? Komoly lépésre készülhet a Mol
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 18:11
A Lukoil érdekeltségeit vinné a vállalat. 
Vállalat A bizalom az egyik legfontosabb tényező a bankok és a vállalkozások közötti kapcsolatban
PR | 2025. december 4. 12:22
A gazdasági környezet változása új alapokra helyezte a vállalatfinanszírozást Magyarországon. A bankok egyre inkább partnerként működnek együtt ügyfeleikkel, miközben a vállalkozások is tudatosabban, hosszú távú szemlélettel hoznak pénzügyi döntéseket. A Garantiqa támogatásával készülő Cégkassza Podcast legújabb adásában Győr Tamás, a CIB Bank kis- és középvállalati üzletágvezetője beszélt a vállalati hitelezés jelenlegi trendjeiről, a garanciavállalás fontosságáról, valamint a bizalmon alapuló bankolás jelentőségéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG