8p

A nagy amerikai légitársaságoknak, de még a Boeingnek és az Airbusnak is van oka aggódni, mert egy kis fapados légitársaság berendelt néhány új repülőgépet.

Amikor piacot átformáló repülőgép-rendelésekről beszélünk, olyasmik juthatnak eszünkbe, mint a Qatar Airways idén májusi, világpolitikai jelentőséggel is bíró, 96 milliárd dolláros (jelenlegi árfolyamon közel 33 ezer milliárd forintos) megrendelése Boeing szélestörzsű repülőgépekre, esetleg az IndiGo 55 milliárd dolláros, 500 darab Airbus A-320-as vonatkozó megrendelése.

Ezekhez képest eltörpül az Avelo amerikai fapados légitársaság és a brazil repülőgyártó szeptember 10-én bejelentett üzlete, amely keretében a légitársaság 50 darab Embraer E195-E2-es keskenytörzsű gépet vásárol 4,4 milliárd dolláros (közel 1500 milliárd forintos) listaáron (a szerződés további 50 gépre pedig opciós jogot tartalmaz). Ez a megállapodás mégis átalakíthatja az észak-amerikai légi közlekedést, valamint fájdalmas hírként érheti a repülőgépipar két óriását, a Boeinget és az Airbust is.

Nem minden fapados ugyanolyan fapados

Bevezetésként érdemes röviden felidézni, hogy az Egyesült Államokban és Európában elég mást értenek fapados légitársaságon. Az európai modellt jól ismerjük: a fapadosok kisebb repülőtereket kisebb repülőterekkel összekötő, kisebb méretű gépekkel repült közvetlen járatokkal, valamint a repülőjegy árának minden kapcsolt szolgáltatástól történt megszabadításával törtek be a piacra.

Az Egyesült Államokban azonban a „sima” fapados légitársaságok – mint az ezek közül legnagyobb Southwest vagy éppen a Spirit – a hagyományos légitársaságokkal sokkal közvetlenebb versenyben, ugyanazokról a repülőterekről ugyanazokra a repülőterekre közlekedve, csak éppen hatékonyabb, „fapadosabb”, következésképp olcsóbb szolgáltatást igyekeznek nyújtani. A kisebb repülőterek és a régiós központok között pedig az általában a nagyobb társaságok leányvállalataiként működő regionális légitársaságok oldják meg az utasok „ráhordását”, illetve „terítését”.

Az európaira jobban hajazó modellt Amerikában az úgynevezett ULCC-k (Ultra low cost carrier – magyarul, ultrafapados légitársaság) képviselik, amelyek keskenytörzsű, lehetőleg olcsón üzemeltethető gépekkel kínálnak közvetlen összeköttetést kisebb repülőterek, kisebb városok között. Az első ilyen a Breeze volt, és ezen a piacon igyekszik boldogulni az Avelo is. A légitársaság jogelődjét még 1987-ben alapították, de mostani formájában és modelljével 2021 áprilisában, azaz a Covid-járvány lecsengő szakaszában kezdett működni.

Az Avelo egy Boeing 737-800-as gépe a hollywoodi Burbank reptéren
Az Avelo egy Boeing 737-800-as gépe a hollywoodi Burbank reptéren
Fotó: Wikimedia / OrangeRye

Csakhogy ez a modell igencsak kényes egyensúlyra épül. Ugyan az utasok alapvetően – természetesen – jobban szeretnek közvetlenül repülni a kiindulási helyük és a célállomásuk között, a kisebb városokat összekötő járatokra nincs olyan tömeges igény, mint a sokmilliós nagyvárosok között közlekedő járatokra. Közben pedig minden légitársaság, de főleg minden fapados légitársaság rémálma az üres ülés. A néhány százalékos profitrátával dolgozó légitársaságok számára akár már néhány százaléknyi kihasználatlan utasszállító kapacitás is végzetes következményekkel járhat, ezért szó sem lehet hosszabb távon arról, hogy ezeket az útvonalakat nagyobb, de üres helyek tucatjaival repülő gépekkel fedjék le.

A másik gondot a repülőterek – vagyis pontosabban a futópályák – mérete jelenti. Az európai fapadosok által kedvelt keskenytörzsű gépek (túlnyomó többségben a Boeing 737-es, illetve az Airbus A-320-as családjának különféle változatai) még mindig túl nagyok, illetve nehezek ahhoz, hogy sok, egyébként célállomásként szóba jöhető kisebb repülőtéren fel-, illetve leszálljanak. Főleg akkor, ha a maximálishoz közeli utassal és nagyobb távolságra (azaz sok üzemanyaggal, következésképp magasabb felszállósúllyal) repülnek.

Kicsi a gép, de nagyon hatékony

Itt jön a képbe az, hogy pontosan milyen gép is az Embraer E-195-E2. Az Avelo által használt Boeing 737-700-as, illetve 737-800-as gépekkel összehasonlítva az E-195 frissen „ráncfelvarrott” változata először is jóval hatékonyabb gép. Ugyan a Boeing 737-eseinek új változatain is modern, hatékony hajtóművek vannak, ezek mégiscsak egy bő fél évszázados konstrukció sokat modernizált változatai (az első 737-es 1968-ban állt szolgálatba a Lufthansa kötelékében!).

Az Embraer E-Jet családja 2004 óta szállít utasokat, és a 2018-ban szolgálatba állított E2 változatokat alaposan újjátervezték. Pluszköltséget vállalt ugyan a cég akkor, amikor a Boeing és az Airbus gyakorlatával szemben a különböző méretű változatokhoz (a 195-ösön kívül  175-ös és 190-es is létezik a típusból) más és más, az adott mérethez a legjobb hatékonyságú szárnyat is terveztek/gyártanak. Az újabb konstrukció kevesebb karbantartást is igényel, különösen, ha vadonatúj gépeket hasonlítunk össze akár 10-20-30 évesekkel (a Boeing 737-800 NG, azaz Next Generation is már 1997 óta szállít utasokat).

Összességében ez azt jelenti, hogy egy Embraer-195-E2 egy Boeing 747-700/800-assal összevetve nagyjából ülésenként 10 százalékkal kevesebb költséggel üzemeltethető. Márpedig ez hatalmas összeg, különösen, ha a légitársaságok néhány százalékos profitrátáját vesszük alapul.

De az igazi ütőkártyája még nem is ez az Embraernek. Hanem az, hogy kisebb súlya és ehhez képest erős hajtóművei segítségével jóval rövidebb futópályákat is használni tud, mint a Boeing 737-esei. Ha nem töltik tele üzemanyaggal, akkor egy Embraer-195-E2 akár 1500 méternél is rövidebb kifutópályáról is biztonságosan levegőbe tud emelkedni, maximális utasszámmal (fapados kivitelben ez nagyjából 140 utast jelent). A kevesebb üzemanyag ugyan azt jelenti, hogy nem lehet kihasználni a gép maximális, 5 ezer kilométer körüli hatótávolságát, de mivel az Avelo átlagos útvonalainak hossza mindössze 1300 kilométer körül van, ez nem fog problémát okozni.

Az Embraer 195-E2 egyik első példánya a 2019-es párizsi légivásáron
Az Embraer 195-E2 egyik első példánya a 2019-es párizsi légivásáron
Fotó: Wikimedia / Matti Blume

Egy Boeing 737-esnek még a kisebb, 700-as verzióban is túl rövid lenne egy 1500 méter körüli futópálya, igazán kényelmesen inkább 1800 méter körül, míg a 737-800 inkább 2000 méter körül érzi magát. Hiába szállíthat egy 737-700-as 149, egy 800-as pedig akár 189 utast is, ezt a pluszkapacitást ezeken az útvonalakon nem igazán lehet jól kihasználni. Cserébe a gépek nagyobb mérete és súlya erősen behatárolja a használható repülőterek körét.

Ráadásul az Embraernek van még egy aduja. Az Avelónak leszállítandó gépek fel lesznek szerelve az Embraer Enhanced Takeoff System (E2TS) nevű rendszerrel, amely gyakorlatilag egy felszállásnál használható robotpilótát jelent. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a gép valamivel kisebb sebességgel emelkedjen a levegőbe, mint a pilóták irányításával – vagy ugyanolyan sebességgel, de nagyobb súllyal. Az Embraer adatai szerint a rendszer használatával az egyik célbavett kis repülőtéren, a floridai Key West 1547 méteres futópályájáról 640 kilométerrel többre elegendő üzemanyaggal tud felszállni a 195-E2 a hagyományos, emberi irányítású felszálláshoz képest.

Időben érkezik

Jól látható tehát, hogy ez a gép szinte tökéletesen alkalmas lehet arra a célra, amelyre az Avelo használni akarja: viszonylag rövid, közvetlen járatok kis, korábban csak regionális forgalomra használt repülőterek között, kisebb, de jól kihasznált és nagyon hatékony gépekkel repülve.

És mielőtt elfelejtenénk, az Embraernek van még egy hatalmas előnye a nagy riválisokhoz képest. Ha egy légitársaság ma megrendel egy új keskenytörzsű Boeing vagy Airbus gépet, akkor előbbi esetben talán valamikor a 2030-as évek elején, utóbbiban pedig inkább a közepén, valamikor 2035 körül szállítják le neki a gépet. Az Avelo 2027-től kezdi majd szolgálatba állítani az első 195-E2-ket, és a mostani rendelés utolsó darabját is megkapja a tervek szerint 2032-ben.

Persze szép dolog az elmélet, a gyakorlat azonban – különösen egy olyan gyorsan változó, tőkeigényes piacon, mint a légi utasszállítás – jóval bonyolultabb. Nagy kérdés, hogy az Avelo modellje tényleg versenyképesnek bizonyul-e hosszú távon, és tényleg sikerül-e tartósan kihasítani maguknak egy szeletet a nagy amerikai hagyományos és fapados légitársaságok uralta tortából. De az biztos, hogy erre az Embraer új gépeivel tökéletes eszközt kapott, és ez bizony a Boeing és az Airbus illetékeseinek is okozhat némi rossz érzést.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy mennyibe fog kerülni a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 11:44
Továbbra sem változnak a nagykereskedelmi árak a benzin és a gázolaj tekintetében sem.
Makro / Külgazdaság Megjött a Trump-hatás az amerikai autóeladásokra
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 19:21
Az Egyesült Államokban csökkent a könnyű járművek értékesítése októberben, mivel a szövetségi kormány elektromosautó-támogatásainak megszűnése visszavetette a keresletet az akkumulátoros járművek iránt. Emellett a munkaerőpiac lassulása és a vámok miatt várható áremelkedés is korlátozhatja az idei évben a lehetséges fellendülést.
Makro / Külgazdaság Lesz ítélet az MNB-botrányokban a választásokig? Erről is kérdezzük Simor Andrást a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 11:09
A volt jegybankelnök, közgazdász november 12-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nekiment a K&H Bank elemzőjének
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 09:42
A kormányfő szerint beálltak a bankok a Tisza párt mögé, ezért kritizálják a gazdaságpolitikáját. 
Makro / Külgazdaság Vidéken alig épült idén új lakás az országban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 08:30
Budapest után a legtöbb új lakást Siófokon adták át.
Makro / Külgazdaság Nehéz helyzetbe kerülhet Orbán Viktor, ha betartja Donald Trump, amit mondott
Király Béla | 2025. november 4. 05:44
Az amerikai adminisztráció szeretné tárgyalóasztalhoz kényszeríteni az oroszokat, ennek érdekében az egyik legfontosabb bevételi forrásukat, a gáz- és olajeladást korlátoznák. Ráadásul Donald Trump hétvégi megszólalása szerint nem fog Orbán Viktornak mentességet adni, így a szankció belátható időn belül a jelentős importkitettsége miatt Magyarországot is érinti. A magyar és az amerikai vezető pénteki találkozóján így már az is fontos eredmény lenne, ha Trump haladékot adna.
Makro / Külgazdaság A következő kormányra nehezedik a mostani osztogatások súlya – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 3. 19:01
Az elmúlt években összességében tapodtat sem mozdult a magyar gazdaság, 2025 végén a 2021-es szinten állhat. A választási évre fordulva már most is láthatunk egy 1500 milliárd forintnyi költségvetési többletkiadást, ami a jövőbeli, még nem ismert osztogatásokkal együtt akár a duplájára is ugorhat. Ennek az igazi terhei a következő kormányzati ciklusban csapódhatnak le, ami – bárki is nyeri a választásokat, kiigazításokat, megszorításokat hozhat magával 2026 áprilisa után – hangzott el a Klasszis Podcastban legújabb adásában, aminek vendége Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője volt.
Makro / Külgazdaság Drágán meg fogjuk fizetni a 14. havi nyugdíjat
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 17:12
A választási ígéretek között az elmúlt hetekben a legfontosabb a 14 havi nyugdíj volt. A kormány tagjai ugyan óvatosak ennek bevezetése kapcsán, ami egyébként indokolt is – mondta el kollégánk, Király Béla a Trend FM hétfői adásában. A jövő évi költségvetésben ugyanis mára korábbi ígéretekre sincs forrás.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy ezt a tejet érdemes inni
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:45
A kutatók bebizonyították, hogy az alacsony vagy a magasabb zsírtartalmú tej egészségesebb.
Makro / Külgazdaság Az elemzőket is meglepte, ami Svájcban történt
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:25
Szeptemberben éves és havi összevetésben egyaránt a vártnál gyorsabban nőtt a kiskereskedelmi forgalom Svájcban – derült ki a svájci szövetségi statisztikai hivatal, a Bundesamt für Statistik által közzétett adatokból.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG