5p

Egyre több időt töltenek a fiatalok az interneten, amely sérülékenyebb személyiséghez is vezethet – többek között erről is szó esett a BeSocial által végzett kutatásból, amely a 14-25 éves fiatalokat vette górcső alá. A szülőknek nem lesz jókedvük a felmérés eredményeitől.

„A fiataloknak, azaz a digitális bennszülötteknek jelenleg négy csoportja van, akikhez nem csak a szülőknek, hanem a munkaadóknak is komplexen kell hozzáállniuk, hiszen ők lesznek a jövő munkavállalói” – jelentette ki dr. Bernschütz Mária egyetemi adjunktus, generációkutató a BeSocial online sajtótájékoztatóján, amelyen a 14-25 éves korosztályt kutató felmérésről volt szó.

Van, akinek napi rutin a szelfikészítés. Illusztráció: BeSocial
Van, akinek napi rutin a szelfikészítés. Illusztráció: BeSocial
A BeSocial korábbi, 2019-es felmérése után a pandémia miatt idén ismét elérkezettnek látták az időt, hogy kérdőíves kutatásban olyan kérdésekre keressék a választ, hogy zaklatták-e már őket online, szeretnének-e influenszerek lenni, olvasnak-e híreket, és mennyire foglalkoztatja őket a politika, vagy hogy mennyit lógnak a neten és mi vonzza őket oda.

A közel 5000 fő részvételével készült felmérésből döbbenetes számokkal szembesülhettünk:

  • minden második fiatal (49,5 százalék) 4 (!!!) óránál többet tölt naponta interneten a digitális oktatáson kívül, több, mint harmaduk (36,1 százalék) 3 óránál többet
  • a szabadidejükben ők már szinte egyáltalán nem hallgatnak rádiót, és nem néznek tévét, hanem a közösségi csatornákon chatelnek, youtube-ot fogyasztanak, barátokkal találkoznak, családi programokban vesznek részt
  • ha egyetlen médiacsatornát használhatna, akkor első helyen a Messengert választanák a legtöbben, utána az Instagramot, a Youtube-t, TikTok-ot, utolsóelőtti helyen a Facebook-ot, végül a Snacpchat-et választanák.

Jól tudjuk, hogy az internet az ott töltött időn túl mennyi veszélyt rejt magában, gondoljunk csak a zaklatásokra. Arra a kérdésre, hogy kaptak-e már idegentől üzenetet a világhálón keresztül, a válaszadók 89 százaléka (!!!) válaszolt igennel, közülük 44 százalékát kifejezetten gyakran találják meg ilyesmivel.

  • míg 2019-ben 39 százalék, addig ma minden második (51 százalék) magyar fiataltól kértek már erotikus fotót chat beszélgetésben, s közel 12 százalék küldött is magáról
  • 56 százalékuk legalább egyszer már kapott erotikus fotót valakiről, 34 százalékuk többször is.

Ami talán a legmegdöbbentőbb, hogy a fiatalok 66 százalékának volt, vagy van olyan profilja, amit csak kevesen ismernek. Erre pedig úgy tűnik, a szülőknek nemigen van, vagy létezhet befolyása, ezért amit tehetünk, hogy rengeteget beszélgetünk a veszélyekről, és a lehető legőszintébb kapcsolatot alakítunk ki velük, hogy ha segítségre van szükségük, bátran fordulhassanak hozzánk.  

Meg tudjuk-e védeni őket?. Illusztráció: BeSocial
Meg tudjuk-e védeni őket?. Illusztráció: BeSocial
Miközben a virtuális világ hatására teljesen átalakult a fiatatok élete: a napi rutinjuk része lett szelfit készíteni, s minden harmadik kifejezetten szeretne influenszerré válni, de csak 36 százalékuk mondja azt, hogy boldogabb lesz a közösségi felületektől.

Talán azon meg sem lepődünk már, hogy írásban jobban szeretnek kommunikálni, mint szóban, de a számarányuk mégis megdöbbentő, a fiatalok háromnegyede (74 százalékuk!!!) vallotta be, hogy ez jobban fekszik neki, mint face to face.

„Mindig a megértés oldaláról közelítek, tehát ezeket a számokat feldolgozva is azt vallom, hogy nincs más lehetőség, mint hidakat teremteni a generációk között, különben tovább növekszik a kommunikációs távolság a fiataloktól, azaz a digitális benszülöttektől” – mondja a számadatok értelmezésében segítő dr. Bernschütz Mária egyetemi adjgunktus, generációkutató.

A digitális bennszülöttekre az azonnaliság és a tudatosság jellemző, akik egymást tanítják, tehát az idősebbektől ezen a téren nem tudnak tanulni, inkább nekünk kell felvenni a versenyt. A szakember szerint a tinik sem egyformák, négy csoportját különbözteti meg:

A „digitálisan tudatosak” leginkább 20 év feletti nők, akiket érdekel a politika, de a közösségi médiával szemben közömbösek, nem igazán követnek influenszereket, a messenger a kedvencük. Az „offline élménykeresők” ritkán posztolnak, családszeretők, sok időt töltenek barátokkal, könyveket és újságokat olvasnak, nem online tájékozódnak. Jövőkutatók szerint ebből a csoportból kerülhetnek ki a vezetők, mert a tehetség sarokkövei az olvasás és a kitartás). Az „online harcosok” leginkább fiúk, naponta órákat videójátékoznak, szívesen lennének influenszer, online-mindenevők, figyelnek a virtuális adatvédelmre. Náluk fontos lenne az agressziókezelés sporttal például. A „digitális exhibicionisták” leginkább lányok, kifelé élnek és szórakoztató tartalmakat keresnek, szeretnek szelfizni, influenszerekké szeretnének válni és üzeneteket kapnak idegenektől. Könyvet, újságokat nem olvasnak, politika nem érdekli őket, az Insta és a TikTok a kedvencük. figyeljünk a fiatalok pszichéjére, digitális énnel kell rendelkezniük tizenévesen, pedig 25 évesen alakul ki a végleges személyiség, ezért sérült személyiségek kerülhetnek ki).

„A digitális bennszülöttek az első globális nemzedék. És nincs mit tennünk, ezt a komplex világot mindannyiunknak be kell fogadnunk, ha lépést akarunk tartani velük. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról, hogy a digitális önszabályozást mindannyiunknak fontos elsajátítania” – hangsúlyozza a generációkutató.

 

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
Makro / Külgazdaság Hiába szedett be sokkal többet a magyar állam – még sokkal többet költött
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:33
Itt vannak a részletes adatok a költségvetés november végi helyzetéről.
Makro / Külgazdaság Fordul a kocka a benzinkutakon keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 11:27
Most az autósok másik csoportja örülhet.
Makro / Külgazdaság Itt van, mekkorát ütött Trump a német autóiparon – nagyot
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:44
Fellendülésre pedig nem érdemes fogadni.
Makro / Külgazdaság Döntött egy svájci bíróság: az egész világon aggódhatnak a multik
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 10:29
Precedensértékű lehet az ítélet.
Makro / Külgazdaság Megvétózhatta volna Ukrajna hitelét Orbán Viktor – meglepő, ki beszélte le erről
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 08:37
Félrehívták egy kicsit az uniós csúcs sorsdöntő pillanataiban.
Makro / Külgazdaság Ilyen még soha nem történt a magyar kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 07:47
Csökkent a terminálok száma – de miért?
Makro / Külgazdaság Mélypontok közelében tántorog a jen
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 06:19
Hiába volt a kamatemelés?
Makro / Külgazdaság Olyan történt a Penny, a Lidl, és az Aldi üzleteiben, amit idén még nem tapasztaltunk
Kollár Dóra | 2025. december 22. 05:37
Árcsökkenést tapasztaltunk a diszkontokban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG