Fotó: MTI Fotó, Máthé Zoltán |
Öt év alatt megfordult egy trend. Míg 2014-ben a fiókokba még jobbára azzal a céllal mentek be az ügyfelek, hogy a készpénzigényüket orvosolják, addig ma már többségében azért, hogy tanácsot kérjenek. A fél évtizeddel ezelőtti fióklátogatásokból 57 százaléka volt úgymond készpénzes célzatú, az idén viszont már csak 29 százalék.
Nem ragaszkodunk már a pénztároshoz, ha pénzt akarunk tenni a számlánkra
Ennek magyarázata, hogy a készpénzes banki tranzakciók egyre inkább automatákon keresztül történnek, a papíralapú ügyleteket digitálisak váltják fel, miközben a személyes tanácsadásra továbbra is komoly az igény – jelentette ki Rajna Gábor, a K&H lakossági értékesítési igazgatója. Oldódott a banki készpénzfizető ATM-ekkel szembeni idegenkedés, amit a K&H-nál jól mutat, hogy az idei első félévben 36 százalékkal több, 752 ezer „borítékos” tranzakció történt, mint az előző év azonos időszakában, az automatákon keresztül betett teljes összeg pedig 35 százalékkal magasabbra, 236 milliárd forintra rúgott. Az egy befizetésre jutó átlagos összeg 315 ezer forint volt.
Míg az ügyfelek a bankszektorban átlagban a készpénzes befizetéseik mindössze ötödét bonyolították le egy ATM-en keresztül 2019 első negyedévében, addig ez az arány Rajna tájékoztatása szerint a K&H-nál háromszor magasabb, 60 százalékos volt. Hozzátéve: a belga KBC által tulajdonolt hitelintézet részesedése a magyarországi készpénzes automatás befizetések között körülbelül 35 százalékos.
Kétharmados többség az elektronikus bankolás mellett
A bank tapasztalatai szerint az ügyfelei egyre nyitottabbak a digitális, mobil- és e-bankos szolgáltatások iránt. Erre abból következtetnek, hogy az elektronikusan megoldható tranzakcióikat már egyre többen az internetes vagy a mobilbankon keresztül hajtják végre. A digitalizáció előretörését igazolják vissza az adatok is: két év alatt százezerrel, 2019 június végére 430,5 ezerre nőtt a digitálisan aktív ügyfelek száma. Ami azt jelenti, hogy ma már a K&H klienseinek közel kétharmada bankol elektronikusan, szemben a 2017 június végi ötven százalékos aránnyal. A mobilbankot a 2017 első félévi 83 ezerrel szemben már 245 ezren használták, míg online személyi kölcsönt 4,2 milliárd forint értékben igényeltek, ez 1,3 milliárddal több a két évvel korábbinál.
E tendenciára alapozva szeretné a K&H 2020 végére már száz százalékban papírmentessé tenni az ügyfélkiszolgálást. Míg 2018 előtt évente 240 tonna papírt használtak fel, ami számításaik szerint évente 600 ezer kilogramm kivágott fának és körülbelül 11,2 millió liter felhasznált víznek felel meg, addig tavaly és az idén évente tíz-tíz százalékkal kevesebb volt a nyomtatott papír, aminek eredményeként mintegy 20 ezer fát mentettek meg a kivágástól és 1,5 millió liter vizet takarítottak meg.