5p

A több mint egy éve tartó orosz-ukrán háborúban Ukrajna diplomáciájának egyik fontos elemévé vált az, hogy gyakorlatilag egymásnak adják a kilincset a nemzetközi vezetők Kijevben, és Volodimir Zelenszkij elnök, valamint Denisz Szmihal miniszterelnök sorra fogadják az illusztris vendégeket. Az angolul csak „vasdiplomáciaként” emlegetett irányzat fontos eleme Ukrajna háborús politikájának, azonban a delegációk a helyzetből nyilvánvalóan nem tudnak hagyományos protokollkeretek között, vagy akár repülővel érkezni – ezt a légtérzár garantálja. De akkor mégis hogyan jutnak el Ukrajnába?

Az elmúlt hetek legemlékezetesebb külföldi látogatása egyértelműen az volt, mikor Joe Biden gyakorlatilag figyelmeztetés nélkül megjelent Kijevben, aztán pedig hosszan sétálgatott Zelenszkij elnökkel beszélgetve az ukrán főváros belvárosában. A látogatás, Ukrajna számára egyértelműen szimbolikusnak bizonyult akkor, mikor az Egyesült Államok közvéleményének körében csökkenni kezdett az országnak nyújtott segítség támogatottsága, zökkenőmentesen lezajlott, és a külső szemlélő számára észrevehetetlen volt, hogy mégis mekkora erőfeszítés kellett ahhoz, hogy az elnök eljuthasson Kijevig. 

Olekszandr Kamisin, az Ukrzaliznyicja, az ország nemzeti vasúttársaságának korábbi elnöke, aki egyébként azóta új pozíciót kapott, és a vasúttársaság európai integrációjáért felel majd, a Guardian kérdésére arról mesélt, hogy az irányítóközpontból nézte végig, hogyan halad előre az a különleges szerelvény, amellyel Joe Biden Kijevbe érkezett. A szerelvény egy olyan speciális kabinban szállította az elnököt, amelyet az amerikai elnöki repülő, az ’Air Force One’ után ’Rail Force One’ névre kereszteltek.

Kamisin túl sok részletet nem árulhat el arról, hogy pontosan hogyan oldják meg a szállítást, azt azonban egyértelműen kijelentette, hogy a biztonság és a megbízhatóság kulcskérdés, ebben pedig kiemelkedően jól teljesítenek, egyszer sem fordult elő, hogy kiszivárgott volna, ki érkezik éppen Ukrajnába, és a vonat személyzete maradéktalanul tiszteletben tartja a delegációk privát szféráját. Azzal kapcsolatban, hogy mi jelenti a legnagyobb kihívást, így fogalmazott:

"Az, hogy megfelelően bánjunk a delegációkkal, mert csakúgy, mint Biden elnök, több időt töltenek a vonaton, mint Kijevben – az amerikai elnök 20 órát utazott, és négy órát volt a fővárosban. Azt mindenki tudja, hogy az ukránok bátrak, de azt szeretnénk, hogy azt is tudják, vendégszeretők vagyunk."

A lehető legkényelmesebben

Tetjana Kogut, akinek nyilatkozatát az ukrán kormányhoz köthető Visit Ukraine szemlézte, 18 éve dolgozik az Ukrzaliznyicjánál kalauzként, és március óta működik közre a VIP-vonatok üzemeltetésében, elmondta, hogy jellemzően alig egy tucat ember tudja azt, hogy mikor és hol közlekednek majd a vonatok, és azzal, hogy pontosan ki van a fedélzeten, sokszor a biztonsági kíséret sincs tisztában. A kényelem azonban mindezek ellenére is garantált: az ukrán kormány külön diplomatákat képzett ki a vendégek kíséretére, a vonat személyzete pedig előre lesi az illusztris vendégek kívánságait, akiket többek között Jevhen Klopotenko ukrán sztárséf hagyományos fogásai várnak a fedélzeten, köztük például borscs és szirnyiki is.

Olekszandr Sevcsenko szintén a különvonatok fedélzetén dolgozik, így tisztában van néhány érdekességgel is. Elárulta, hogy

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke például vegetáriánus, míg Antony Blinken, az Egyesült Államok külügyminisztere nagy rajongója a sajttortáknak – az édesség egyébként szinte minden delegációnak nagy kedvence.

Ursula von der Leyen és Volodimir Zelenszkij Kijevben 2023. február 2-án. Fotó: EPA/SERGEY DOLZHENKO
Ursula von der Leyen és Volodimir Zelenszkij Kijevben 2023. február 2-án. Fotó: EPA/SERGEY DOLZHENKO

Ugyan az ételpreferenciájuk nem derült ki, de a vasdiplomácia vonatain utaztak a politikusok mellett olyan celebek is, mint Sean Penn, vagy a U2 két tagja, Bono és Edge, akik ukrán katonákkal találkoztak.

Kogut végül elmondta azt is, hogy különösen szívesen emlékszik az amerikai képviselőház azóta leváltott demokrata házelnökére, Nancy Pelosira, a politikus emlékei szerint nagyon kedves és érzelmes volt.

Ukrajna második hadserege

Az Ukrzaliznyicja működése mostanra olyannyira kulcsfontosságúvá vált az ostromlott ország számára, hogy előfordul, hogy az ország második hadseregeként emlegetik, ami a kezdetektől fogva viszonylag megbízhatóan képes működni, még úgy is, hogy az orosz légierő egyik fő célpontjának számít. Az IWPR cikke szerint a 23 ezer kilométeres vasútpályán, amely egyébként Európa harmadik leghosszabbja, a becslések szerint több mint 4 millió menekülő ukrán jutott biztonságba – a vonatok pedig mennek tovább.

A vonatok lassabban közlekednek, mint korábban, azonban egy rendszert arra az esetre is kiépítettek, hogyha az infrastruktúra elleni támadások súlyos áramkimaradásokat okoznak. Ez a rendszer a régebbi dízelmozdonyokra támaszkodik, amelyeket stratégiailag elosztottak a vasúti rendszerben, és készenlétben tartanak arra az esetre, ha kiesik az áramszolgáltatás, hiszen ezek segítségével tudják elvontatni az elakadt szerelvényeket.

Bár a háború több mint egy éve tart, a vasúttársaság egyetlen egy vonatot sem törölt, legyen szó akár civilekről, akár politikusokról, akár celebekről, előbb-utóbb mindenki megérkezni a célállomásra.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
Makro / Külgazdaság Valamit titkol a magyar kormány az amerikai szankciókkal kapcsolatban?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:14
Továbbra sem árul el alapvető fontosságú részleteket a magyar kormány arról, hogy miként és meddig mentesültünk az amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Egy picit fellélegezhet a kormány? Ezt látták a vállalatvezetők novemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:00
Sok mutató javult a novemberi Beszerzési Menedzser Indexben.
Makro / Külgazdaság Az export esett, az import nőtt – nem néz ki jól a magyar külkereskedelem mérlege
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 08:31
Tavalyhoz képest 178 millió euróval romlott az egyenleg.
Makro / Külgazdaság Akiknek bejött a háború: 679 milliárd dollárt kerestek tavaly
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:54
A száz legnagyobb hadiipari cégnek jó éve volt 2024-ben.
Makro / Külgazdaság Fontos döntést hoztak olajügyben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:23
Döntöttek a legnagyobb olajkitermelők: így alakítják a termelést 2026 első hónapjaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG