3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Londonban folytatódnak a hétvégén a tárgyalások az Egyesült Királyság és az Európai Unió (EU) jövőbeni kapcsolatrendszerének feltételeiről.

Az Egyesült Királyság január 31-én kilépett az Európai Unióból. Távozásának napján 11 hónapos, vagyis december 31-ig tartó átmeneti időszak kezdődött azzal a céllal, hogy legyen idő a megállapodásra a majdani kétoldalú együttműködés feltételrendszeréről, mindenekelőtt egy szabadkereskedelmi egyezményről.

Michel Barnier, az Európai Bizottság tárgyalóküldöttségének vezetője pénteken késő este érkezett Brüsszelből Londonba a Eurostar szuperexpresszel, és a két delegáció a tervek szerint már szombaton tárgyalóasztalhoz ül. Barnier indulása előtt a Twitteren közzétett bejegyzésében csak annyit írt, hogy továbbra is fennállnak az eddigi jelentős nézetkülönbségek. Ezeket most nem részletezte, de a hónap első felében tartott előző londoni tárgyalási forduló utáni Twitter-bejegyzésében nagyon súlyosnak nevezte a nézetkülönbségeket, főleg az egyenlő versenyfeltételek és a halászat szabályozásának ügyében.

Boris Johnson szerint van lehetőség a megállapodásra, ha ezt az EU is akarja. Fotó: depositphotos
Boris Johnson szerint van lehetőség a megállapodásra, ha ezt az EU is akarja. Fotó: depositphotos

David Frost, a brit tárgyalóküldöttség vezetője a hétvégi megbeszélések előtt ugyancsak a Twitteren azt írta: többen kérdezték tőle, London miért tárgyal még mindig az EU-val, és válasza erre az, hogy az ő feladata annak kiderítése minden lehetséges módon, hogy megvannak-e a megállapodás feltételei. Frost szerint jóllehet már késő van, a megállapodás még mindig lehetséges, és ő addig kíván tárgyalni, amíg egyértelművé nem válik, hogy már nincs lehetőség az egyezségre.

Boris Johnson brit miniszterelnök korábban október 15-ét jelölte ki a megállapodás határidejéül, kijelentve: annál későbbi időpontban ő nem lát esélyt a kétoldalú szabadkereskedelmi egyezmény létrejöttére. Azonban e csaknem másfél hónapja lejárt határidő óta is több tárgyalási fordulót tartott a brit és az uniós küldöttség, a legutóbbit videokapcsolaton, mivel az EU-delegáció egyik tagjának koronavírustesztje pozitív lett, és Michel Barnier az elmúlt hetet elkülönítésben töltötte.

Boris Johnson a szombaton kezdődő újabb tárgyalási forduló előtt újságíróknak nyilatkozva kijelentette, hogy továbbra is jelentősek a nézetkülönbségek a két fél között, de van lehetőség a megállapodásra, ha ezt az EU is akarja. A megegyezés esélyeit firtató kérdésre a brit kormányfő azt mondta, hogy ez "nagyon nagy részben európai uniós barátainktól és partnereinktől függ". Hozzátette: a kereskedelmi megállapodás a Csatorna mindkét partján élőknek kedvezne, de Nagy-Britannia egyezmény nélkül is "nagyszerűen elboldogulna".

A megállapodás elmaradása azt jelentené, hogy Nagy-Britannia és az EU kereskedelme januártól a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere alapján folytatódna, ez viszont vámok megjelenésével járna a jelenleg akadálytalan kétoldalú kereskedelmi forgalomban. Ennek kockázataira a brit üzleti szektor folyamatosan figyelmezteti a brit kormányt.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) e héten ismertetett éves helyzetértékelésében közölte: számításai szerint a szabadkereskedelmi megállapodás elmaradása esetén életbe lépő WTO-szabályozás a brit autóiparnak 55,4 milliárd font (csaknem 23 ezer milliárd forint), a brit és az európai kontinentális autóipari ágazatnak együtt 110 milliárd euró termeléskiesést okozna 2025-ig.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Márton: 20 perc lesz a menetidő a Nyugatitól a repülőtérig
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 18:40
Az új repülőtéri vasútvonal terveiről tartott tájékoztatót Nagy Márton és Lázár János. Az Mfor kérdéseire részleteket is elmondtak a nyomvonalról, valamint arról is beszéltek, hogy mekkora szakaszon fog a föld alatt futni. 
Makro / Külgazdaság Mire lehet elég a 3 százalékos Otthon Start és a kkv-hitel? Élőben beszélgettünk Oszkó Péterrel – a Klasszis Klub Live-ban
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 27. 15:16
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszolt a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Még egy jel arra, hogy jövőre érkezik az európai fordulat
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:53
A várakozásokon felül javult októberben az üzleti hangulat Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének felmérése alapján.
Makro / Külgazdaság Magyarországot is elérhetik az amerikai szankciók? Megvan, mikor egyezkedhet Orbán Viktor Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 13:32
A kormány vizsgálja a helyzetet – árulta el Szijjártó Péter. 
Makro / Külgazdaság Miközben az EU szankciókra készül, Szijjártó Péter továbbra is kitart a Netanjahu-kormány mellett
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:55
A magyar külügyminiszter izraeli hivatali kollégáját fogadta ma Budapesten, e kapcsán beszélt a béketeremtésről és az Európai Unió Izraellel kapcsolatos politikájáról.
Makro / Külgazdaság Lassan ideje dönteni az árrésstopról, az OKSZ szerint egyértelmű a válasz
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:30
A szervezet szerint az intézkedés fenntartását semmi sem indokolja.
Makro / Külgazdaság Eddig diktáljuk az iramot Európában
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 12:15
Amerikai-kínai összeborulásra vár a piac, de azért csak óvatos az optimizmus.
Makro / Külgazdaság Trump: Oroszországnak nem tesztelgetnie kellene, hanem befejeznie a háborút
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:55
Trumpnál kezd betelni a pohár, az olajszankciók után megint üzent.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás jön, még ma tankoljuk meg a kocsit
Privátbankár.hu | 2025. október 27. 11:35
A benzin ára 5, a dízelé 10 forinttal nő.
Makro / Külgazdaság Sorsdöntő hónapok előtt a Dunaferr, megmozdulhat a haldokló iparág
Imre Lőrinc | 2025. október 27. 10:15
Magyarország egykori legnagyobb és legfontosabb nehézipari üzeme, a Dunaferr már évek óta vergődik, idén októberben viszont felpörögtek az események a csődben lévő cég háza táján. Az iparág jövőjét a zöld acélgyártás határozza meg, azonban kérdéses, hogy Európa képes lesz-e visszaszorítani a kínai előrenyomulást? A hadiipar és Donald Trump segíthetnek ebben. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG