A Sanghaj városát, valamint Csiangszu, Csöcsiang és Anhuj tartományokat képviselő négy kereskedői szövetség közös levelet tett közzé hétfőn a WeChat közösségi média és online értékesítési platformon. Ebben aggodalmukat fejezték ki a rendezetlen piaci verseny, a túlzott készletszint és a pénzügyi lánc szakadozása miatt – jelentette a Reuters.
A Jangce-delta 2024-ben a kínai belföldi autóeladások 23 százalékát adta. A legtöbb gyártó továbbra is kereskedőkön keresztül értékesíti járműveit az országban.
A levél szerint egyes gyártók arra kényszerítették partnereiket, hogy járműveiket önköltségi ár alatt értékesítsék – ez pedig a kereskedők szerint akár sértheti a versenyjogot is, bár konkrét cégeket nem neveztek meg.
Fotó: X/@JRUrbaneNetwork
A Henan és Csiangszu tartománybeli kereskedői szövetségek a múlt héten hasonló figyelmeztetést adtak ki. A beszállítók és a kereskedők egyaránt gyorsabb kifizetéseket sürgetnek a gyártóktól.
A panaszok azt jelzik, hogy az árverseny, amelyet a kínai hatóságok évek óta próbálnak fékezni, továbbra is aláássa az ágazat jövedelmezőségét és pénzügyi stabilitását. A kereskedők szerint a készletek az egészséges szint fölé emelkedtek, miközben június óta a járműhitelek kihelyezését is visszafogták. Ennek következtében sok vásárló, aki már aláírta a szerződését, nem tudja átvenni járművét.
Javaslatok
A levélben a kereskedők javaslatokat is megfogalmaztak: többek között azt, hogy a gyártók engedélyezzék a készletszintek ésszerű korlátozását, és igazítsák az értékesítési célokat a régió valós piaci kapacitásához.
A kínai törvényhozás a múlt héten elfogadta a tisztességtelen verseny elleni törvény módosítását. Az új szabályozás – amely 2025 októberében lép hatályba – kifejezetten tiltja a kényszerű, önköltség alatti értékesítést.