Ha nem lenne elég baj az üzemanyagárak elszállása, a sofőrhiány és a globális ellátási láncok akadozása, akkor most újabb súlyos gonddal kell szembenéznie a német szállítmányozási iparágnak: hamarosan komoly hiány alakulhat ki az AdBlue adalékból - írja a Financial Times.
Az AdBlue-készletek fogyásának legfőbb oka, hogy az adalék legnagyobb németországi gyártója, az SKW Piesteritz vállalat a gázárak növekedése miatt leállította a termelését. A BGL, a német logisztikai szövetség érdekvédelmi szervezet vezetője, Dirk Engelhardt szerint "ostromolják" őket az AdBlue-készleteik végén járó fuvarozócégek.
"A teherautók nem tudnak mozogni nélküle. Hatalmas lesz a lakossági felháborodás, ha összeomlanak az ellátási láncok és kiürülnek a boltok"
- kongatta meg a vészharangot.
Az SKW Piesteritz még augusztusban állította le gyártósorait, hogy aztán az egyiket "minimális kapacitással" újraindítsa. A vállalat szóvivője szerint havi 100 millió eurós veszteséget kéne elkönyvelniük, ha a korábbi mennyiséget állítanák elő az adalékból.
A BGL adatai szerint a 800 ezer németországi teherautó 90 százaléka használja az adalékot, amelyből napi 2,5-5 millió liternyire lenne szükség a normál üzletmenet fenntartásához.Engelhardt szerint sok szállítmányozócég már kezd kifogyni az AdBlue-készleteiből, és nem érkeznek újabb szállítmányok. Akik még tudnak vásárolni, azok is a tavalyi évhez viszonyítva hétszeres áron jutnak hozzá a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását csökkentő adalékanyaghoz.
A helyzetet a kiskereskedelmi láncoknál is aggasztónak tartják, az Aldi Süd szóvivője szerint "nagyon komolyan veszik" a problémát, és állandó kapcsolatban vannak a beszállítóikkal.
A gond azonban ennél is nagyobb lehet, hiszen nemcsak az áruszállító teherautóknak van szüksége az adalékra, hanem sok személyautó mellett a közfeladatokat ellátó járműveknek is.
"Mi lesz a mentőkkel, a tűzoltókkal vagy épp traktorokkal, amelyek szintén dízellel üzemelnek?" - tette fel a kérdést egy bajor szállítmányozási cég vezetője.
A német kormány 200 milliárd eurós csomaggal igyekszik mérsékelni az emelkedő energiaárak az iparra és a lakosságra gyakorolt hatásait, ám a német "gázárfék" csak januártól lép életbe, és az AdBlue gyártása még azon az áron sem lesz rentábilis az SKW álláspontja szerint.