Az elmúlt három évben a folyékony mosószerek több mint 50 százalékkal drágultak Romániában – vette át Ziarul Financiar romániai gazdasági lap hírét a Maszol – Új Magyar Szó. Ezzel kritikus kérdés lett a mosás az infláció területén.
Előbbi újság munkatársai hónapról hónapra ugyanannak a márkának az árát követte figyelemmel ugyanazon online kereskedőnél. Míg 2022 márciusában a termék 25 lejbe, vagyis 2050 forintba került, az idei év első tavaszi hónapjában már 40 lejbe, azaz 3280 forintba.
Az Országos Statisztikai Hivatal (INS) adatai azt mutatják, hogy ez a tendencia független a márkától és a gyártótól, az egész termékcsoport esetében ilyen módon változtak az árak. A mosószereknél a romániaiak nem annyira érzékenyek az árra, mint a tej vagy a tojás esetében, melyek naponta bekerülnek a kosárba. Ez egy olyan termék, melyet talán egyszer egy hónapban vásárolsz. Ugyanakkor a mosószer azon áruk egyike, amelyek nagyon megdrágultak, és ez folytatódni fog. Ez a véleménye Feliciu Paraschivnak, az egyik legnagyobb román tulajdonban levő kiskereskedelmi lánc, a Paco Supermarket alapítójának.
Az INS adataiból is kitűnik, hogy a vizsgált időszakban a mosószerek brutális mértékben megdrágultak. 2022 márciusa és az idei év márciusa között egyetlen olyan hónap volt, 2023 januárja, amikor a termékcsoport nem került többe, mint egy évvel korábban. Idén márciusban a mosószerek ára 7,28 százalékkal volt magasabb, mint 2024 azonos időszakában. A mosószerek romániai piacát három multinacionális nagyvállalat, a Procter&Gamble, az Unilever és a Henkel márkái, az Ariel, a Dero, a Persil, a Savex és a Lenor uralják, melyek összesített piaci részesedése meghaladja a 85 százalékot.