Csütörtökön (nem sokkal éjfél előtt) megjelent a Magyar Közlöny legfrissebb száma, benne egyebek mellett a 186/2022. (V. 26.) kormányrendelettel, amely a kormányinfón bejelentett, tankolással kapcsolatos intézkedéseket tartalmazza. A rendelet rögtön egy fontos megállapítással kezdődik:
Az üzemanyag nem hatósági áras termék, ha azt külföldi rendszámú jármű töltésének céljából értékesítik.
Ez alól van kivétel: ha a külföldi rendszámú autó olyan országból érkezik, ahol egyébként az üzemanyag hatósági áras, és a külpolitikáért felelős miniszter rendeletben megállapítja, hogy ezen országban a magyar rendszámú gépjármű legfeljebb a magyar szabályozás szerinti korlátozásokkal, hatósági áras üzemanyaggal tölthető - függetlenül attól, hogy mekkora ennek a hatósági árnak a mértéke. Leegyszerűsítve tehát ha a magyar autós ugyanolyan feltételek mellett hatósági áron tankolhat az adott országban, akkor az adott országból érkező autó is hatósági áron tankolhat Magyarországon.
A rendelet a benzinkutasokat felhatalmazza, hogy ha nem tudja megállapítani a gápjármű honosságát, akkor a vásárlótól okiratot kérhet annak igazolására. Ha ez nem történik meg, akkor az üzemanyag csak nem hatósági áron értékesíthető.
Kétféle ár lesz: egy a totemoszlopon, egy sokkal magasabb a kúton
Az utakról is jól látható oszlopon, táblán a hatósági árat kell feltüntetni. A benzinkutasoknak gondoskodni kell arról, hogy a kútoszlop közelében, a benzinkút bejáratánál és a pénztárnál magyar és angol nyelven is ki legyen írva, hogy magyar rendszámos autó hatósági áron, külföldi rendszámos autó pedig nem hatósági áron tankolhat. Hogy mennyi a nem hatósági ár? Annyi, amennyi a benzinkútoszlopra ki van írva - itt ugyanis ezt kell feltüntetni.
A totemoszlopon látott hatósági ár láttán tehát betérünk tankolni, ott a kútoszlopon egy ennél jóval magasabb szám lesz majd kiírva, a tankolás végén egy akkora számot látunk majd tankolás végösszegeként, amekkorát jó eséllyel eddig még sosem, de ezt csak akkor kell ténylegesen kifizetnünk, ha nem magyar rendszáma van az autónknak - ha magyar a rendszám, akkor a tankolt mennyiséget a hatósági árral szorozzák be, és ezt az összeget kell kifizetnünk.
Hogy ez a gyakorlatban hogy fog működni, annak nagyon gyorsan ki kell derülnie, mivel a rendelet ma hatályba is lépett (kivéve az a rész, ami elérhetővé teszi a hatósági árat azoknak a külföldi autósoknak, amelyek országa a magyar autósoknak hatósági áras üzemanyagot biztosít - ez a rész csak a kihirdetés utáni 3. napon lép hatályba). Továbra is kérdés, hogy minden autóst valóban tud-e ellenőrizni a benzinkutas a fizetéskor, illetve hogy pontosan hogyan oldja meg, hogy a kétféle ár bármelyikén fennakadás nélkül, azonnal tudjon végösszeget számolni, bizonylatot nyomtatni a kasszás, tekintve hogy a rendelet kihirdetése és hatálybalépése között percek teltek el, így erre az értékesítést kiszolgáló informatikai rendszereket (ha vannak ilyenek az adott benzinkúton) értelemszerűen felkészíteni nem lehetett.
Készülhetünk a sorbaállásra és áruhiányra?
Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége elnöke a hvg.hu-nak azt mondta: nyáron sorbanállásra és áruhiányra számít a benzinkutakon. Szerinte a Mol a vele frissen szerződött kutak rendelési igényeinek csak 60 százalékát igazolja vissza, vagyis, csak annyit tud szállítani. Ez várhatóan számos kútnál hiányhoz vezet majd, és ez okozza, hogy több kútnál vezettek be mennyiségi korlátozást. Ráadásul jön az aratási szezon is, ami miatt még nagyobb lesz a gázolajigény.