4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Hatályba lép a Budapest – Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának teljes körű tervezésére és kivitelezésére szóló szerződés, miután létrejött az ennek finanszírozásáról szóló hitelszerződés a Kínai Exim Bank és a Magyar Állam között, közölte az Opus Global Nyrt. Emellett az egyéb támogatási megállapodást is megkötötték a Magyar Állam, a megrendelő, valamint a kivitelezésben résztvevő vegyesvállalat között.

Az Opus Global Nyrt. közleménye szerint a társaság közvetett, 51 százalékos tulajdonában álló RM International Zrt. az egyik tagvállalata annak a magyar-kínai vegyes konzorciumnak, amely a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését végezheti. A modern logisztikai folyosó magyarországi szakaszára a Magyar Államvasutak (15%) és a Kínai Népköztársaság (85%) által létrehozott, Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írt ki pályázatot, amelyen a CRE Konzorcium nyerte el a megbízást. A háromtagú konzorciumban a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. képviseli a kínai állami vasúttársaságot. Az R-Kord Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. közös leányvállalataként működő RM International Zrt. pedig az Opus Global Nyrt. érdekeltsége.

Az RM International Zrt. 50 százalék, míg két kínai partnere együttesen további 50 százalékos arányban vesz részt a konzorciumban, melynek megfelelően a felek a vállalási díjból is ebben az arányban részesülhetnek.

Kelebián át visz majd a vonal Belgrádig - illusztráció (Fotó: MTI)
Kelebián át visz majd a vonal Belgrádig - illusztráció (Fotó: MTI)

A megállapodás értelmében a CRE Konzorcium a Budapest (Soroksár) és Magyarország déli vasúti határállomása (Kelebia) közötti szakaszon tervezheti és építheti meg a közlekedési nagyberuházást. A jelenleg jellemzően egyvágányú, 150 km hosszú vasútvonal teljes egészében felújítandó, állapota helyenként kritikus, utoljára az 1960-as években korszerűsítették. A vonal magyar és szerbiai szakaszának megépítésével három és fél óra alá csökkenthető a jelenlegi nyolcról a Budapest és Belgrád közötti menetidő, ami jelentősen felgyorsítja a Balkánra tartó, illetve onnan érkező forgalmat.

Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a Budapest – Belgrád vasútvonal a felújítási tervek nyilvánosságra kerülése óta kritikák kereszttüzében áll. A beruházás költségei ugyanis folyamatosan növekednek, miközben annak megtérülése kapcsán rendre felmerülnek kérdőjelek. Az is visszatetszést kelt sokakban, hogy számos szerződést és megállapodást titkosítottak a projekt kapcsán, a most elfogadott törvényben is szerepel, hogy a projekttel összefüggésben megkötött szerződésekben és a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratokban, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokban foglalt adatokat 10 évre elzárják a nyilvánosság elől.

Megszavazták a Budapest-Belgrád vasútfejlesztést elősegítő törvényt

Egyszerűsödhetnek a Budapest-Belgrád vasútfejlesztés hatósági jóváhagyási folyamatai, így csökkenhet a projekt tervezési és kivitelezési ideje annak a törvénynek köszönhetően, amelyet 133 igen szavazattal, 58 nem és 3 tartózkodás mellett fogadott el a Ház. A jogszabály biztosítja, hogy a projekt magyarországi szakaszához szükséges források rendelkezésre álljanak. A kiemelten közérdekű beruházás Budapest-Kelebia közti szakaszát 15 százalékban a magyar fél finanszírozza, 85 százalékban a kínai biztosítja a forrásokat. A hitelt a Kínai Export Import Bank folyósítja, ezen hitelszerződés megkötését teszi lehetővé a törvény. Az Országgyűlés 2016-ban foglalta törvénybe a Magyarország és Kína között aláírt egyezményt a vasútfejlesztésről, a keleti nyitás stratégia részeként. A beruházás által Magyarország a régió elsőszámú logisztikai központjává válhat.

Néhány napja arról számoltunk be, hogy hozzányúl a kormány a Gazdaságvédelmi Alaphoz, és egy kormányhatározattal 82,1 milliárd forintot csoportosít át konkrét célokra az idei költségvetésből. A cél pedig nem más ezúttal, mint a javarészt kínai hitelből megvalósuló Budapest-Belgrád vasútprojekt.

Mint arról mi is beszámoltunk, a kormány a koronavírus-járvány közepette ütötte nyélbe a hitelszerződést. Április 24-én írta alá ugyanis Varga Mihály pénzügyminiszter a kínai Eximbankkal a hitelszerződést. A mintegy 700 milliárd forint beruházási értékű Budapest-Belgrád vasút projektje 80 százalékban kínai hitelből valósul meg, felerészben magyar vállalkozások közreműködésével. A hazai vállalkozó kiléte már tavaly nyáron kiderült, a nyertes cég nem más, mint a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő RM International Kft., mely a nyertes konzorciumban 50 százalékban vesz részt.

A járvány okozta gazdasági válság miatt a projekt megvalósulása a kormány szerint fokozottabban indokolt, ennek ugyanis jelentős szerepe lehet a gazdaság újraindításában és munkahelyek teremtésében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A gyenge GDP-adatot kommentálta Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. május 2. 09:31
Maradnak a célok, mondta a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Brüsszelnél kopogtat a magyar kormány a védelmi kiadások növelése miatt
Privátbankár.hu | 2025. május 1. 14:46
Tizenkét tagállam – köztük Magyarország – kérte a nemzeti mentesítési záradék aktiválását a védelmi kiadások növelésére irányuló összehangolt fellépés keretében, hogy további költségvetési mozgástér álljon rendelkezésükre a védelmi kiadások növelésére – közölte az Európai Bizottság csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Nyugdíjas? Sebaj, több mint 14 ezer forintos órabért is össze lehet szedni a briteknél
Privátbankár.hu | 2025. május 1. 11:31
A brit nyugdíjasok között vannak olyanok, akik úgy érzik, hogy „van még benzin a tankban”, ezért vállalkozást indítanak sokszor azon a területen, ami korábban csak hobbijuk volt.
Makro / Külgazdaság Az amerikaiaknak mostanában esik le, mit is jelent igazából a vámháború
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 18:52
Az ATV Start lapszemléjében munkatársunkat kérdezték szerdán.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter már látja, mitől ugorhat a magyar GDP
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 16:39
A BMW és a CATL termelése hamarosan megkezdődik, illetve a BYD és a Mercedes gyárának építése is gőzerővel halad, és mindezek nyomán ugrásszerűen fog majd nőni a magyar bruttó hazai termék (GDP) – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Makro / Külgazdaság Ukrajna órákon belül beadja a derekát?
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 16:06
Akár még szerdán aláírhatják a nyersanyagokat érintő megállapodást. 
Makro / Külgazdaság Okozott némi meglepetést a német infláció
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 15:51
Az elemzők által vártnál némileg kevésbé lassult az infláció áprilisban a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis előzetes adatokon alapuló szerdai jelentése szerint.
Makro / Külgazdaság Magyar kőolaj- és földgázmezők feltárásába szállnak be a törökök
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 13:13
Új gázerőmű építéséről és két hazai kőolaj- és földgázmező feltárásáról és kitermeléséről született megállapodás Magyarország és Törökország között – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
Makro / Külgazdaság Kiderült, milyen árakra lehet számítani májustól a kutakon
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 10:35
A munka ünnepén változatlan üzemanyagárakkal kezdjük a hónap első napját.
Makro / Külgazdaság Fontos gazdasági adatot közölt a KSH
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 08:57
2025. márciusban a kivitel volumene 5,0, a behozatalé 6,4 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszaki szintet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG