Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Hatályba lép a Budapest – Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának teljes körű tervezésére és kivitelezésére szóló szerződés, miután létrejött az ennek finanszírozásáról szóló hitelszerződés a Kínai Exim Bank és a Magyar Állam között, közölte az Opus Global Nyrt. Emellett az egyéb támogatási megállapodást is megkötötték a Magyar Állam, a megrendelő, valamint a kivitelezésben résztvevő vegyesvállalat között.

Az Opus Global Nyrt. közleménye szerint a társaság közvetett, 51 százalékos tulajdonában álló RM International Zrt. az egyik tagvállalata annak a magyar-kínai vegyes konzorciumnak, amely a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését végezheti. A modern logisztikai folyosó magyarországi szakaszára a Magyar Államvasutak (15%) és a Kínai Népköztársaság (85%) által létrehozott, Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írt ki pályázatot, amelyen a CRE Konzorcium nyerte el a megbízást. A háromtagú konzorciumban a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. képviseli a kínai állami vasúttársaságot. Az R-Kord Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. közös leányvállalataként működő RM International Zrt. pedig az Opus Global Nyrt. érdekeltsége.

Az RM International Zrt. 50 százalék, míg két kínai partnere együttesen további 50 százalékos arányban vesz részt a konzorciumban, melynek megfelelően a felek a vállalási díjból is ebben az arányban részesülhetnek.

Kelebián át visz majd a vonal Belgrádig - illusztráció (Fotó: MTI)
Kelebián át visz majd a vonal Belgrádig - illusztráció (Fotó: MTI)

A megállapodás értelmében a CRE Konzorcium a Budapest (Soroksár) és Magyarország déli vasúti határállomása (Kelebia) közötti szakaszon tervezheti és építheti meg a közlekedési nagyberuházást. A jelenleg jellemzően egyvágányú, 150 km hosszú vasútvonal teljes egészében felújítandó, állapota helyenként kritikus, utoljára az 1960-as években korszerűsítették. A vonal magyar és szerbiai szakaszának megépítésével három és fél óra alá csökkenthető a jelenlegi nyolcról a Budapest és Belgrád közötti menetidő, ami jelentősen felgyorsítja a Balkánra tartó, illetve onnan érkező forgalmat.

Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a Budapest – Belgrád vasútvonal a felújítási tervek nyilvánosságra kerülése óta kritikák kereszttüzében áll. A beruházás költségei ugyanis folyamatosan növekednek, miközben annak megtérülése kapcsán rendre felmerülnek kérdőjelek. Az is visszatetszést kelt sokakban, hogy számos szerződést és megállapodást titkosítottak a projekt kapcsán, a most elfogadott törvényben is szerepel, hogy a projekttel összefüggésben megkötött szerződésekben és a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratokban, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokban foglalt adatokat 10 évre elzárják a nyilvánosság elől.

Megszavazták a Budapest-Belgrád vasútfejlesztést elősegítő törvényt

Egyszerűsödhetnek a Budapest-Belgrád vasútfejlesztés hatósági jóváhagyási folyamatai, így csökkenhet a projekt tervezési és kivitelezési ideje annak a törvénynek köszönhetően, amelyet 133 igen szavazattal, 58 nem és 3 tartózkodás mellett fogadott el a Ház. A jogszabály biztosítja, hogy a projekt magyarországi szakaszához szükséges források rendelkezésre álljanak. A kiemelten közérdekű beruházás Budapest-Kelebia közti szakaszát 15 százalékban a magyar fél finanszírozza, 85 százalékban a kínai biztosítja a forrásokat. A hitelt a Kínai Export Import Bank folyósítja, ezen hitelszerződés megkötését teszi lehetővé a törvény. Az Országgyűlés 2016-ban foglalta törvénybe a Magyarország és Kína között aláírt egyezményt a vasútfejlesztésről, a keleti nyitás stratégia részeként. A beruházás által Magyarország a régió elsőszámú logisztikai központjává válhat.

Néhány napja arról számoltunk be, hogy hozzányúl a kormány a Gazdaságvédelmi Alaphoz, és egy kormányhatározattal 82,1 milliárd forintot csoportosít át konkrét célokra az idei költségvetésből. A cél pedig nem más ezúttal, mint a javarészt kínai hitelből megvalósuló Budapest-Belgrád vasútprojekt.

Mint arról mi is beszámoltunk, a kormány a koronavírus-járvány közepette ütötte nyélbe a hitelszerződést. Április 24-én írta alá ugyanis Varga Mihály pénzügyminiszter a kínai Eximbankkal a hitelszerződést. A mintegy 700 milliárd forint beruházási értékű Budapest-Belgrád vasút projektje 80 százalékban kínai hitelből valósul meg, felerészben magyar vállalkozások közreműködésével. A hazai vállalkozó kiléte már tavaly nyáron kiderült, a nyertes cég nem más, mint a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő RM International Kft., mely a nyertes konzorciumban 50 százalékban vesz részt.

A járvány okozta gazdasági válság miatt a projekt megvalósulása a kormány szerint fokozottabban indokolt, ennek ugyanis jelentős szerepe lehet a gazdaság újraindításában és munkahelyek teremtésében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Makro / Külgazdaság Tovább él-e a merkeli örökség? Fontos választás lesz ma Németországban
Wéber Balázs | 2021. január 16. 05:31
Bár lassan végéhez közeledik a Merkel-korszak, továbbra sem lehet tudni, ki fog majd a német politikát évtizedekig meghatározó kancellár helyébe lépni. Ma némileg tisztulhat a kép, ugyanis új elnököt választ a CDU. A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a verseny a Merkeltől jobbra álló Friedrich Merz, valamint a kancellár irányvonalát követő Armin Laschet között dőlhet el. Előbbi politikust a gazdasági, utóbbit a politikai elit támogatja.
Makro / Külgazdaság Joe Biden új, merész Kína-politikája
Káncz Csaba | 2021. január 15. 18:34
Biden új, Ázsiáért felelős politikai főnöke megértette a délkelet-ázsiai országok legnagyobb félelmét: nem akarnak éles választásra kényszerülni az USA és Kína között. Washingtonból származó értesülésünk szerint Janet Yellen pénzügyminiszter-jelölt az új adminisztráció egyik legbefolyásosabb tagja lesz, márpedig ő korábban kritizálta Trump kereskedelmi háborúját. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság 1900 milliárd dollárt tolnak az amerikai gazdaságba
Király Béla | 2021. január 15. 16:55
Újabb amerikai gazdaságösztönző csomag jön, az elnöki hivatalt hamarosan elfoglaló Joe Biden 1900 milliárd dolláros csomag indítását kezdeményezte. A gazdaságösztönző lépések mellett a járvány megállítása az intézkedéscsomag legfontosabb célkitűzése.
Makro / Külgazdaság Az idős otthonokból 3400 fő jelezte hétvégére az oltási igényét
Privátbankár.hu | 2021. január 15. 12:10
A mai, igen rövid tájékoztatón a járványügyi adatokról és a tegnap bejelentett kínai vakcina várható érkezéséről volt szó. 
Makro / Külgazdaság Mekkora ütést kaptak a magyar szállodák a kijárási tilalom miatt?
Privátbankár.hu | 2021. január 15. 10:44
A vendégéjszakák száma 2019 novemberéhez képest 85 százalékkal, a belföldi vendégéjszakák száma a kiigazított adatok alapján az előző hónaphoz mérten 65 százalékkal csökkent
Makro / Külgazdaság Döntött az Európai Bizottság a Richter gyógyszeréről
Privátbankár.hu | 2021. január 15. 09:58
Eszerint a méhmióma kezelésére alkalmazott Esmya ezután csak olyan, menopauzát el nem ért nők méhmiómájának kezelésére használható, akik esetében a műtéti kezelés (ideértve a méhmióma embolizációját is) nem alkalmazható, vagy az nem volt sikeres. Az Esmya nem alkalmazható a méhmióma műtéti beavatkozást megelőző tüneti kezelésre.
Makro / Külgazdaság Koronavírus: újabb 111 magyar áldozat
Privátbankár.hu | 2021. január 15. 08:59
1 513 újabb magyar állampolgárnál mutatták ki az új koronavírus-fertőzést (COVID-19), ezzel 349 149 főre nőtt a hazánkban beazonosított fertőzöttek száma.
Makro / Külgazdaság Milliárdokat mozgatott meg a kormány éjjel
Privátbankár.hu | 2021. január 15. 07:15
A csütörtök éjjel megjelent kormányhatározat ismét jelentős forrásokat csoportosított át az idei költségvetésben. 
Makro / Külgazdaság A világ legnagyobb focilufiját fújták, most kidurrantják
Marosi Gergely | 2021. január 15. 05:49
Költség- és bérplafon, névváltoztatások, távozó sztárjátékosok - véget ért az "arany dollárok" korszaka a kínai labdarúgásban. Kína a sportág történetének egyik legnagyobb pénzügyi lufiját fújta fel, de most kipukkantja azt. Hszi Csin-ping elnök és pártfőtitkár szenvedélye a labdarúgás; a kínaiak pénzt és energiát nem kímélnek, ha a futballfejlesztésről van szó, de megvalósul-e a grandiózus terv - esztelen költekezés nélkül?
Makro / Külgazdaság 657 millió forinttal gyarapodott az MNB Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2021. január 14. 17:57
Biztonságos és felelősségteljes gazdálkodásának köszönhetően eredményesen zárták az utolsó negyedévet.
Friss
hírlevél