BUX
35 967.41
+0.26%
+92.00
OTP
10 800.00
+4.15%
+430.00
MOL
1 916.00
-2.74%
-54.00
RICHTER
6 650.00
-2.35%
-160.00
MTELEKOM
396.00
+0.76%
+3.00
 
2020. május 19. 15:23

Hatályba lép a Budapest – Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának teljes körű tervezésére és kivitelezésére szóló szerződés, miután létrejött az ennek finanszírozásáról szóló hitelszerződés a Kínai Exim Bank és a Magyar Állam között, közölte az Opus Global Nyrt. Emellett az egyéb támogatási megállapodást is megkötötték a Magyar Állam, a megrendelő, valamint a kivitelezésben résztvevő vegyesvállalat között.

Az Opus Global Nyrt. közleménye szerint a társaság közvetett, 51 százalékos tulajdonában álló RM International Zrt. az egyik tagvállalata annak a magyar-kínai vegyes konzorciumnak, amely a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztését végezheti. A modern logisztikai folyosó magyarországi szakaszára a Magyar Államvasutak (15%) és a Kínai Népköztársaság (85%) által létrehozott, Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. írt ki pályázatot, amelyen a CRE Konzorcium nyerte el a megbízást. A háromtagú konzorciumban a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft. képviseli a kínai állami vasúttársaságot. Az R-Kord Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. közös leányvállalataként működő RM International Zrt. pedig az Opus Global Nyrt. érdekeltsége.

Az RM International Zrt. 50 százalék, míg két kínai partnere együttesen további 50 százalékos arányban vesz részt a konzorciumban, melynek megfelelően a felek a vállalási díjból is ebben az arányban részesülhetnek.

Kelebián át visz majd a vonal Belgrádig - illusztráció (Fotó: MTI) Kelebián át visz majd a vonal Belgrádig - illusztráció (Fotó: MTI)

A megállapodás értelmében a CRE Konzorcium a Budapest (Soroksár) és Magyarország déli vasúti határállomása (Kelebia) közötti szakaszon tervezheti és építheti meg a közlekedési nagyberuházást. A jelenleg jellemzően egyvágányú, 150 km hosszú vasútvonal teljes egészében felújítandó, állapota helyenként kritikus, utoljára az 1960-as években korszerűsítették. A vonal magyar és szerbiai szakaszának megépítésével három és fél óra alá csökkenthető a jelenlegi nyolcról a Budapest és Belgrád közötti menetidő, ami jelentősen felgyorsítja a Balkánra tartó, illetve onnan érkező forgalmat.

Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a Budapest – Belgrád vasútvonal a felújítási tervek nyilvánosságra kerülése óta kritikák kereszttüzében áll. A beruházás költségei ugyanis folyamatosan növekednek, miközben annak megtérülése kapcsán rendre felmerülnek kérdőjelek. Az is visszatetszést kelt sokakban, hogy számos szerződést és megállapodást titkosítottak a projekt kapcsán, a most elfogadott törvényben is szerepel, hogy a projekttel összefüggésben megkötött szerződésekben és a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratokban, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokban foglalt adatokat 10 évre elzárják a nyilvánosság elől.

Megszavazták a Budapest-Belgrád vasútfejlesztést elősegítő törvényt

Egyszerűsödhetnek a Budapest-Belgrád vasútfejlesztés hatósági jóváhagyási folyamatai, így csökkenhet a projekt tervezési és kivitelezési ideje annak a törvénynek köszönhetően, amelyet 133 igen szavazattal, 58 nem és 3 tartózkodás mellett fogadott el a Ház. A jogszabály biztosítja, hogy a projekt magyarországi szakaszához szükséges források rendelkezésre álljanak. A kiemelten közérdekű beruházás Budapest-Kelebia közti szakaszát 15 százalékban a magyar fél finanszírozza, 85 százalékban a kínai biztosítja a forrásokat. A hitelt a Kínai Export Import Bank folyósítja, ezen hitelszerződés megkötését teszi lehetővé a törvény. Az Országgyűlés 2016-ban foglalta törvénybe a Magyarország és Kína között aláírt egyezményt a vasútfejlesztésről, a keleti nyitás stratégia részeként. A beruházás által Magyarország a régió elsőszámú logisztikai központjává válhat.

Néhány napja arról számoltunk be, hogy hozzányúl a kormány a Gazdaságvédelmi Alaphoz, és egy kormányhatározattal 82,1 milliárd forintot csoportosít át konkrét célokra az idei költségvetésből. A cél pedig nem más ezúttal, mint a javarészt kínai hitelből megvalósuló Budapest-Belgrád vasútprojekt.

Mint arról mi is beszámoltunk, a kormány a koronavírus-járvány közepette ütötte nyélbe a hitelszerződést. Április 24-én írta alá ugyanis Varga Mihály pénzügyminiszter a kínai Eximbankkal a hitelszerződést. A mintegy 700 milliárd forint beruházási értékű Budapest-Belgrád vasút projektje 80 százalékban kínai hitelből valósul meg, felerészben magyar vállalkozások közreműködésével. A hazai vállalkozó kiléte már tavaly nyáron kiderült, a nyertes cég nem más, mint a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő RM International Kft., mely a nyertes konzorciumban 50 százalékban vesz részt.

A járvány okozta gazdasági válság miatt a projekt megvalósulása a kormány szerint fokozottabban indokolt, ennek ugyanis jelentős szerepe lehet a gazdaság újraindításában és munkahelyek teremtésében.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Makro / Külgazdaság Az idei júliusi inflációval emelik az egészségügyi szolgáltatási járulékot jövőre
Baka F. Zoltán | 2020. június 3. 07:30
Valamint háromról hat hónapra nő a TAJ-szám érvényessége - derül ki a jövő évi büdzsét megalapozó törvényjavaslatból.
Makro / Külgazdaság A koronavírus lenyomta a gázárakat, de csak a tárolók dagadnak
MTI | 2020. június 3. 06:25
A járvány okozta leállás miatt Európa is korlátozottan használt csak a gázból, túlkínálat alakult ki.
Makro / Külgazdaság Új esélyt kínálhat a koronavírus a magyar gazdaságnak
Király Béla | 2020. június 3. 06:08
A magyar és a régiós gazdaságok számára is létkérdés, hogy Németország minél előbb talpra álljon. Az ottani nehézségek, elsősorban az autóipar leállása már tükröződik többek között a munkaerőpiaci folyamatokban. A válság ugyanakkor a szakértők szerint nem csak negatívumokkal járhat.
Makro / Külgazdaság Védekezünk a járvány ellen: 2 milliárd forintot kap az atlétikai stadion
Baka F. Zoltán | 2020. június 3. 05:55
Tegnap este 161,3 milliárd forintot csoportosítottak át a költségvetésben.
Makro / Külgazdaság Ennyi kamatot kell fizetünk a zöldkötvényért
Privátbankár.hu / MTI | 2020. június 2. 21:22
Ahogy arról az este folyamán beszámoltunk, Magyarország 1,5 milliárd euró értékben bocsátott ki kedden úgynevezett zöldkötvényt. Az Államadósság Kezelő Központ közzétette a kibocsátás pénzügyi tudnivalóit.
Makro / Külgazdaság 1,5 milliárd euró érkezik Magyarországra zöld projektekre
Király Béla | 2020. június 2. 19:31
Jó ideje a levegőben lógott az első magyar zöldkötvények kibocsátása, a koronavírus járvány miatt viszont a tavasz elejére tervezett kibocsátás elcsúszott. Kedden este ugyanakkor Varga Mihály pénzügyminiszter bejelentette, hogy 1,5 milliárd euró értékben bocsátott ki Magyarország ilyen értékpapírt.
Makro / Külgazdaság Magához tért a koronavírus-sokkból Spanyolország
Privátbankár.hu | 2020. június 2. 16:46
A foglalkoztatottak száma emelkedik, 100 üzletből 85 már újranyitott. Jövő héten újraindul a focibajnokság, hamarosan pedig mehetnek a turisták is.
Makro / Külgazdaság Milliárdos veszteséget tüntet el a Magyar Posta állami támogatásból
Vég Márton | 2020. június 2. 14:34
Ha csak a valódi tevékenységét nézzük a Magyar Postának, akkor hiába volt 2019-ben két választás is, mégis veszteséges az állami társaság, pedig közel ezer embert elküldtek. Az állam közel 5 milliárd forintos támogatásának hála, a beszámolóban végül mindig sikerül nyereséget kimutatni.
Makro / Külgazdaság A veszélyhelyzet megszűnése után is lehet beutazási korlátozás
Privátbankár.hu | 2020. június 2. 12:23
Utólagos influenzamintákból készített elemzés a bizonyíték arra, hogy nem került be előbb Magyarországra a vírus, mint március. Bevetési egységeket vezényelnek majd ki az idősotthonokba, ha a járvány miatt szükséges lesz - derült ki a mai sajtótájékoztatón. 
Makro / Külgazdaság 11 százaléknyit zsugorodhat idén a francia GDP a koronavírus miatt
MTI | 2020. június 2. 10:30
Franciaországban március 17-étől május 11-éig gyakorlatilag bezárt az összes gyár.
Friss
hírlevél