Európai Unió zászlók előtt a Berlaymont épület (Európai Bizottság), Brüsszel, Belgium. |
Ahogy arról már korábban írtunk, Brüsszelben vizsgálat indult október 4-én, amiről levélben tájékoztatták a magyar kormányt. Az Európai Bizottság meglátása szerint az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer (EKÁER) sérti az uniós áfadirektívát, mert az a határokon átnyúló, azaz az közösségen belüli tranzakciókra vonatkozóan is előír adminisztratív kötelezettséget. Ezzel megindult a kötelezettségszegési eljárás is, emlékeztette a Mazars a Privátbankár.hu-t. Felmerül hát a kérdés, hogy mennyire jogos maga az eljárás?
Küssel Péter, a Mazars adómenedzsere szerint valóban voltak aggodalomra okot adó döccenők a rendszer bevezetése körül, mivel a szállított áru értékének 40 százalékáig terjedő bírság várt azokra, akik nem használják, ugyanakkor az indulás után hónapokig nem, vagy nehezen volt elérhető az EKÁER. Azóta azonban a fuvarozók zöme megbarátkozott a rendszerrel, és azoknak a gazdálkodóknak, aki jellemzően belföldön kereskednek, az EKÁER nem jelent érdemi többletkötelezettséget, az unióba történő fuvarok adminisztrációs terhe azonban jelentősen nőtt.
Sok a gond
A rendszerrel kapcsolatban ugyancsak gyakran említett kifogás, hogy a kiszabható bírság felső határa változatlanul rendkívül magas, amit egy egyszerű elírással is könnyű bezsebelni: az adózók akár egy rendszámelírás miatt is joggal „rághatják a körmüket” a szakértő szerint. A szabályozásban is vannak még homályos foltok: nem ritkák az olyan esetek sem, amikor egy szállítmány nem EKÁER-köteles, de egy közúti vizsgálat során erről az ellenőrök csak úgy tudnak megbizonyosodni, hogy gyakorlatilag számon kérik azokat az adatokat, amelyeket valójában csak egy EKÁER-köteles fuvar esetén kellene az ügyfélnek biztosítani.
Tekintettel arra, hogy ezeknek a szabályozásoknak az alapgondolatát veszélyeztetné az uniós szállításokra vonatkozó rész érdemi átalakítása, ezért a MAZARS véleménye szerint az EKÁER-ügy az Európai Bíróság elé kerül majd. A rendszert egyébként sokan lemásolták, a környező országok közül Lengyelországban már van hasonló, 2018-tól pedig Szlovákiában lesz majd hasonló.