A GfK gazdaságkutató intézet és annak alapítója, a Nürnbergi Piaci Döntések Intézete (NIM) közösen végzett „GfK Consumer Climate powered by NIM” felmérésében a júniusi fogyasztói hangulatindex az előző havi mínusz 20,8 pontról mínusz 19,9 pontra, 2024 novembere óta a legmagasabbra emelkedett az elemzők által várt jelentősebb javulás, mínusz 19,0 pont helyett.
Fotó: Depositphotos
Az index erősödését elsősorban a gazdasági várakozások meredek emelkedése okozta, a mutató kétéves csúcsra, 13,1 pontra emelkedett az előző havi 7,2 pontról. A jövedelmi várakozások is jelentősen javultak, a vonatkozó mutató júniusban 10,3 pontra emelkedett az előző havi 4,3 pontról. A vásárlási hajlandóság azonban gyengült, mínusz 6,4 pont lett az előző havi mínusz 4,9 pont után. A megtakarítási hajlandóság ugyanakkor erősödött, 10,0 pontra emelkedett 8,4 pontról.
A felmérés eredményeit kommentálva Rolf Bürkl, a NIM fogyasztói szakértője megjegyezte: a fogyasztói hangulat továbbra is rendkívül alacsony szinten áll, a bizonytalanság pedig nagy; a tartósan gyengén alakuló fogyasztói hangulat az Egyesült Államok kiszámíthatatlan kereskedelem- és vámpolitikájának, a tőzsdei volatilitásnak, valamint az immár harmadik éve tartó gazdasági stagnálás lehetősége miatti aggodalomnak tulajdonítható.
Úgy tűnik, az emberek úgy látják, hogy a jelenlegi általános gazdasági helyzetet figyelembe véve érdemes megtakarítani – tette hozzá Bürkl.
(MTI)