Nem kell félni, a robotok után is lesz munka
![]() Cseresnyés Péter, kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár egy szakmai konferencián arról beszélt: az elmúlt években évi mintegy 6 százalékkal bővült a hazai kiskereskedelem, és egyre többen vásárolnak a webáruházakban is. Jelezte: a növekvő munkaerőhiány a kereskedelemben is egyre nagyobb gond, emellett a digitális kereskedelem terjedése is azt követeli meg, hogy tovább kell javítani a kereskedelemben a szakképzést. A fogyasztóvédelmet a jövőben erősíteni kell, ennek érdekében az innovációs tárcánál önálló területként, összevontan működik október elsejétől a kereskedelempolitikáért és a fogyasztóvédelemért felelős államtitkárság. Kiemelt feladat a kkv-k erősítése Cseresnyés Péter a közeljövő kihívásai, egyben feladatai közé sorolta a digitális kereskedelem, a rövid ellátási láncok fejlesztésének elősegítését. A hazai gazdaság fejlődését is támogatja, hogy a kormány a jövőben a kereskedelemben is növelni kívánja a hazai beszállítói láncok szerepét, ebben kiemelt feladat a kis- és középvállalkozások erősítése. Ez hozzájárulhat ahhoz, hogy a magyar termékek aránya emelkedjen a kereskedelem árukínálatában - mondta az ITM államtitkára. Előtérben a digitalizáció Rámutatott: a kereskedelemben dolgozók képzésénél a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt kell helyezni a digitalizáció eredményeinek, köztük a webshopok tevékenységének bemutatására. Egyúttal támogatni kell a kereskedelemmel kapcsolatos szakmákat népszerűsítő programokat, mert a munkaerőhiány egyre nagyobb probléma a hazai munkaerőpiacon is. Emellett fejleszteni kell a fogyasztók digitális készségeit, azért is, mert a digitális fogyasztó egyre többet vásárol. A digitalizáció során javítani kell a fogyasztói bizalmat, ennek során mindenben be kell tartani a GDPR-szabályokat, vagyis a korszerű adatvédelmi előírásokat - fejtette ki az államtitkár.
Turcsán Tünde, a Gfk Hungária munkatársa jelezte: a hagyományos kereskedelmet tekintve a magyar háztartások 94 százaléka még mindig diszkont áruházakban vásárol. Ezt mutatja az is, hogy tavaly legjobban a diszkontok és a drogériák forgalma emelkedett, és a fogyasztók ezzel párhuzamosan egyre inkább ezen boltok saját márkás termékeit vásárolják. |