3p

Akár 14 órás várakozások is jöhetnek.

Brit közlekedési és közigazgatási szervezetek összehangolt, együtt beterjesztett tanulmányokban figyelmeztették csütörtökön a brit kormányt az Európai Határregisztrációs Rendszer (Entry/Exit System, EES) érvénybe lépésének potenciálisan súlyos nagy-britanniai következményeire.

A londoni alsóház illetékes ellenőrző szakbizottsága által csütörtök este nyilvánosságra hozott elemzéseket mások mellett a délkelet-angliai Kent megye tanácsa, a brit kikötői szövetség, valamint a DFDS, az Irish Ferries és a P&O Ferries komptársaságok terjesztették elő.

A kenti tanács - amelynek hatáskörébe tartozik Dover, ahol a világ legforgalmasabb teher- és kompkikötője működik - azt emelte ki tanulmányában, hogy a legrosszabb, de "az észszerűség határain belül maradó" forgatókönyvek 14 órás várakozást sem zárnak ki a doveri kikötő és a kontinens közötti turistaforgalomban. A tanács szerint ez aggályokat vet fel a sorban várakozók egészségi állapotára, valamint a kikötőbe vezető utak mentén lévő települések életére gyakorolt hatásokkal kapcsolatban.

Az EES-mechanizmus a tervek szerint - többszöri halasztás után - októberben lép hatályba, és előírja az Európai Unió területéről kívülről belépőknek az előzetes regisztrációt, egyebek mellett fotó, biometrikus és útiokmány-adatok beterjesztését.

A brit EU-tagság négy évvel ezelőtt megszűnt, így az EES-rendszer előírásai a jelen állapot szerint külső országként Nagy-Britanniára is vonatkoznak.

A Nagy-Britanniát és a kontinenst összekötő vasúti Csatorna-alagút üzemeltetője, a Getlink azt emelte ki az alsóházi szakbizottsághoz beterjesztett tanulmányában, hogy becslése szerint a biometrikus adatok felvételével járó regisztráció minden egyes utas esetében átlagosan 5-7 perccel hosszabbítja meg a határátlépési procedúrát.

Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia
Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia

Az emiatt várható halmozott késések illusztrálására a Getlink hangsúlyozta: a Csatorna-alagútban közlekedő személy- és teherjármű-szállító vonatokon évente tízmillió utas és 1,6 millió kamion kel át.

Ez azt jelenti, hogy csúcsidőszakokban óránként 650 személyautó és kétszáznál több kamion halad át ezen az útvonalon mindkét irányban.

A Getlink kiemelte azt is, hogy azt általa üzemeltetett tenger alatti vasúti alagút az EU és Nagy-Britannia kereskedelmi forgalmának 26 százalékát bonyolítja le; ez évente 144 milliárd font (65 ezer milliárd forint) értékű árut jelent.

A vállalatok beterjesztéseit fogadó és feldolgozó alsóházi szakbizottság elnöke, Sir William Cash csütörtök esti nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a tanulmányok "riasztó képet festenek" az EES-rendszer bevezetésétől várható potenciális nagy-britanniai kockázatokról, és mindez "nagyon súlyos hatást" gyakorolhat a turistaforgalomra, az utazási irodákra és a helyi üzleti vállalkozásokra.

A Downing Street szóvivője a bizottság által nyilvánosságra hozott vállalati figyelmeztetésekre reagálva úgy fogalmazott csütörtök esti nyilatkozatában, hogy a brit kormánynak "kipróbált és tesztelt készenléti tervei vannak", és London szorosan együttműködik Franciaországgal annak érdekében, hogy az utazók ne kényszerüljenek felesleges várakozásra.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ha Norvégián múlna, teljesülne Orbán Viktor álma
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 12:58
Ha mindenhol úgy vennék az elektromos autókat, mint a skandináv országban, tényleg jó lapra tett volna Magyarország az akkugyártással és a villanyautókkal.
Makro / Külgazdaság Ez már az Ausztriában dolgozó magyaroknak is rosszul eshet
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:44
Jelentősen nőtt az osztrák munkanélküliség az előző hónaphoz és a 2023-as adathoz képest is.
Makro / Külgazdaság Az euróövezetben sem minden fenékig tejfel, csak két ország van 50 pont felett
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:04
Megjöttek a friss feldolgozóipari adatok.
Makro / Külgazdaság Ezt az adatot se küldi át Rogán Antalnak Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 10:23
Lehetne rosszabb is a friss magyar BMI-adat. De lehetne sokkal jobb is.
Makro / Külgazdaság Korábban nem kezelt gyerekeknek nyújthat reményt egy új gyógyszer
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 09:44
A Novartis kísérleti gyógyszere ígéretes eredményeket hozott.
Makro / Külgazdaság Jobbra számítottak Kínában
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 08:33
Az elemzők ennél nagyobb növekedésre számítottak.
Makro / Külgazdaság Itt az első meglepetés: Donald Trump kérdőre vonhatja Elon Muskot
Mester Nándor | 2025. január 2. 05:42
Sok millió amerikai várja az új adminisztrációtól a lakhatási válság enyhítését. Az építésgazdaságban érintett rengeteg cég szakmai szervezetei már hetek óta erősen lobbiznak azért, hogy legyen egy komplex állami csomag, ami az egész ingatlanszektort, tehát a kereskedelmi ingatlanokét is fellendítheti. De előtte ki kell rúgni sok állami alkalmazottat, ami Elon Musk feladata is.
Makro / Külgazdaság Választhatnak a németek, hogyan mondanak búcsút legendásan jó életszínvonaluknak
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 14:14
Németországnak az Egyesült Királyság brexit utáni tapasztalatai alapján kellene újjászerveznie gazdaságát, véli egy szakértő, amivel az életszínvonal nem sokkszerűen, hanem csak egy fokkal romlana.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Zelenszkij
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 12:38
Zelenszkij a harcmezőn és a tárgyalóasztalnál is harcolni kíván 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Mit választhat most Ukrajna? Egyértelmű válasz érkezett
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 08:13
Az ukrán katonák elfáradtak a lassan három éve tartó háborúban, de inkább választják a további harcot, ha az alternatíva egy olyan tűzszünet, amely után néhány év múlva újrakezdődne a háború.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG