3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Akár 14 órás várakozások is jöhetnek.

Brit közlekedési és közigazgatási szervezetek összehangolt, együtt beterjesztett tanulmányokban figyelmeztették csütörtökön a brit kormányt az Európai Határregisztrációs Rendszer (Entry/Exit System, EES) érvénybe lépésének potenciálisan súlyos nagy-britanniai következményeire.

A londoni alsóház illetékes ellenőrző szakbizottsága által csütörtök este nyilvánosságra hozott elemzéseket mások mellett a délkelet-angliai Kent megye tanácsa, a brit kikötői szövetség, valamint a DFDS, az Irish Ferries és a P&O Ferries komptársaságok terjesztették elő.

A kenti tanács - amelynek hatáskörébe tartozik Dover, ahol a világ legforgalmasabb teher- és kompkikötője működik - azt emelte ki tanulmányában, hogy a legrosszabb, de "az észszerűség határain belül maradó" forgatókönyvek 14 órás várakozást sem zárnak ki a doveri kikötő és a kontinens közötti turistaforgalomban. A tanács szerint ez aggályokat vet fel a sorban várakozók egészségi állapotára, valamint a kikötőbe vezető utak mentén lévő települések életére gyakorolt hatásokkal kapcsolatban.

Az EES-mechanizmus a tervek szerint - többszöri halasztás után - októberben lép hatályba, és előírja az Európai Unió területéről kívülről belépőknek az előzetes regisztrációt, egyebek mellett fotó, biometrikus és útiokmány-adatok beterjesztését.

A brit EU-tagság négy évvel ezelőtt megszűnt, így az EES-rendszer előírásai a jelen állapot szerint külső országként Nagy-Britanniára is vonatkoznak.

A Nagy-Britanniát és a kontinenst összekötő vasúti Csatorna-alagút üzemeltetője, a Getlink azt emelte ki az alsóházi szakbizottsághoz beterjesztett tanulmányában, hogy becslése szerint a biometrikus adatok felvételével járó regisztráció minden egyes utas esetében átlagosan 5-7 perccel hosszabbítja meg a határátlépési procedúrát.

Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia
Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia

Az emiatt várható halmozott késések illusztrálására a Getlink hangsúlyozta: a Csatorna-alagútban közlekedő személy- és teherjármű-szállító vonatokon évente tízmillió utas és 1,6 millió kamion kel át.

Ez azt jelenti, hogy csúcsidőszakokban óránként 650 személyautó és kétszáznál több kamion halad át ezen az útvonalon mindkét irányban.

A Getlink kiemelte azt is, hogy azt általa üzemeltetett tenger alatti vasúti alagút az EU és Nagy-Britannia kereskedelmi forgalmának 26 százalékát bonyolítja le; ez évente 144 milliárd font (65 ezer milliárd forint) értékű árut jelent.

A vállalatok beterjesztéseit fogadó és feldolgozó alsóházi szakbizottság elnöke, Sir William Cash csütörtök esti nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a tanulmányok "riasztó képet festenek" az EES-rendszer bevezetésétől várható potenciális nagy-britanniai kockázatokról, és mindez "nagyon súlyos hatást" gyakorolhat a turistaforgalomra, az utazási irodákra és a helyi üzleti vállalkozásokra.

A Downing Street szóvivője a bizottság által nyilvánosságra hozott vállalati figyelmeztetésekre reagálva úgy fogalmazott csütörtök esti nyilatkozatában, hogy a brit kormánynak "kipróbált és tesztelt készenléti tervei vannak", és London szorosan együttműködik Franciaországgal annak érdekében, hogy az utazók ne kényszerüljenek felesleges várakozásra.

(MTI)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kezdődik: a tankolás is drágább lesz az új háború miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 12:17
Csütörtöktől érezhető változás indul a hazai üzemanyagárakban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Hát nincs választási költségvetés!
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 11:44
A miniszter szerint mindenre jut pénz.
Makro / Külgazdaság GKI: nagy baj van a magyar vállalatokkal
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 10:15
A munkatermelékenység elmarad a régiós versenytársakétól.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály: Magyarország rászorul Kína pénzére
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 08:32
A jegybankelnök úgy látja: szükséges a kínai támaszték.
Makro / Külgazdaság Hiába Orbán Viktorék minden erőfeszítése?
Csabai Károly | 2025. június 18. 05:44
Az árrésstop ellenére az infláció májusban csak tovább nőtt, így nem csoda, ha az európai összehasonlításban sem sikerült előrébb lépnünk, az unióban például továbbra is a miénk a 25. legmagasabb éves fogyasztóiár-index. De a jegybanki alapkamatok, valamint az úgynevezett visszatekintő reálkamatok összevetésében is ugyanott vagyunk, ahol egy hónappal korábban – derül ki lapunk legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképéből.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton fellebbezni készül a Budapestnek kedvező ítélet miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 16:44
A miniszer vitatja a bírósági döntést a 10 milliárd forint visszafizetéséről. Felhívta Karácsony Gergely figyelmét arra, hogy 2019 óta még több állami pénzből gazdálkodhat a főváros.
Makro / Külgazdaság Kamatostul visszakapja a főváros
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 16:09
Az Államkincstárnak 10 milliárd forintot kell visszafizetnie, erről döntött a bíróság.
Makro / Külgazdaság Mi lesz az árrésstop vége? Csillag Istvánt kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 15:41
A volt gazdasági és közlekedési miniszter június 25-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság A japán jegybankot nem rázta meg a közel-keleti háború – így döntött
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 15:27
A japán jegybank (BoJ) az elemzők által vártnak megfelelően, egyhangú döntéssel évi 0,5 százalékon, 2008 óta a legmagasabb szinten tartotta irányadó kamatát kedden.
Makro / Külgazdaság Menetel a magyar gazdaság a béka feneke alá: már csak minimális növekedésre számít a szakértő
Herman Bernadett | 2025. június 16. 16:48
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5 százalékos növekedés után gyorsulásra lehet számítani 2026-ban. Mindezt ebben az évben 4,3, 2026-ban pedig 4 százalékos éves átlagos infláció kísérheti – ismertette Németh Dávid, a K&H vezető elemzője a pénzintézet legfrissebb előrejelzését. A prognózisból az is kiderült, hogy mi vár a forintra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG