3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Akár 14 órás várakozások is jöhetnek.

Brit közlekedési és közigazgatási szervezetek összehangolt, együtt beterjesztett tanulmányokban figyelmeztették csütörtökön a brit kormányt az Európai Határregisztrációs Rendszer (Entry/Exit System, EES) érvénybe lépésének potenciálisan súlyos nagy-britanniai következményeire.

A londoni alsóház illetékes ellenőrző szakbizottsága által csütörtök este nyilvánosságra hozott elemzéseket mások mellett a délkelet-angliai Kent megye tanácsa, a brit kikötői szövetség, valamint a DFDS, az Irish Ferries és a P&O Ferries komptársaságok terjesztették elő.

A kenti tanács - amelynek hatáskörébe tartozik Dover, ahol a világ legforgalmasabb teher- és kompkikötője működik - azt emelte ki tanulmányában, hogy a legrosszabb, de "az észszerűség határain belül maradó" forgatókönyvek 14 órás várakozást sem zárnak ki a doveri kikötő és a kontinens közötti turistaforgalomban. A tanács szerint ez aggályokat vet fel a sorban várakozók egészségi állapotára, valamint a kikötőbe vezető utak mentén lévő települések életére gyakorolt hatásokkal kapcsolatban.

Az EES-mechanizmus a tervek szerint - többszöri halasztás után - októberben lép hatályba, és előírja az Európai Unió területéről kívülről belépőknek az előzetes regisztrációt, egyebek mellett fotó, biometrikus és útiokmány-adatok beterjesztését.

A brit EU-tagság négy évvel ezelőtt megszűnt, így az EES-rendszer előírásai a jelen állapot szerint külső országként Nagy-Britanniára is vonatkoznak.

A Nagy-Britanniát és a kontinenst összekötő vasúti Csatorna-alagút üzemeltetője, a Getlink azt emelte ki az alsóházi szakbizottsághoz beterjesztett tanulmányában, hogy becslése szerint a biometrikus adatok felvételével járó regisztráció minden egyes utas esetében átlagosan 5-7 perccel hosszabbítja meg a határátlépési procedúrát.

Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia
Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia

Az emiatt várható halmozott késések illusztrálására a Getlink hangsúlyozta: a Csatorna-alagútban közlekedő személy- és teherjármű-szállító vonatokon évente tízmillió utas és 1,6 millió kamion kel át.

Ez azt jelenti, hogy csúcsidőszakokban óránként 650 személyautó és kétszáznál több kamion halad át ezen az útvonalon mindkét irányban.

A Getlink kiemelte azt is, hogy azt általa üzemeltetett tenger alatti vasúti alagút az EU és Nagy-Britannia kereskedelmi forgalmának 26 százalékát bonyolítja le; ez évente 144 milliárd font (65 ezer milliárd forint) értékű árut jelent.

A vállalatok beterjesztéseit fogadó és feldolgozó alsóházi szakbizottság elnöke, Sir William Cash csütörtök esti nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a tanulmányok "riasztó képet festenek" az EES-rendszer bevezetésétől várható potenciális nagy-britanniai kockázatokról, és mindez "nagyon súlyos hatást" gyakorolhat a turistaforgalomra, az utazási irodákra és a helyi üzleti vállalkozásokra.

A Downing Street szóvivője a bizottság által nyilvánosságra hozott vállalati figyelmeztetésekre reagálva úgy fogalmazott csütörtök esti nyilatkozatában, hogy a brit kormánynak "kipróbált és tesztelt készenléti tervei vannak", és London szorosan együttműködik Franciaországgal annak érdekében, hogy az utazók ne kényszerüljenek felesleges várakozásra.

(MTI)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság 50 százalékról nullára: utolsó atomerőművét is leállítja egy ország
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 11:16
Tajvan megkezdte utolsó aktív atomerőművének leállítását a Taiwan Power (Taipower) állami energiaellátó vállalat szombaton kiadott tájékoztatása szerint.
Makro / Külgazdaság Főhet Putyin feje: gyengélkedni kezdett az orosz gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 08:52
Befékezett az orosz gazdaság, és bár az infláció csökkent, még mindig 10 százalék fölött van.
Makro / Külgazdaság Trump tombolni fog: egy drámai lépéssel leminősítették az Egyesült Államokat
Privátbankár.hu | 2025. május 17. 08:04
Az utolsó nagy hitelminősítő is elvette a legjobb besorolást az Egyesült Államoktól.
Makro / Külgazdaság Alig van infláció az egyik legnagyobb uniós országban
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 13:31
Olaszországban 1,9 százalékkal, az előző havival megegyező ütemben nőttek a fogyasztói árak áprilisban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat pénteken közzétett végleges adataiból.
Makro / Külgazdaság Hatalmasat kaszált Trump az Egyesült Arab Emírségekben
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 12:22
Nagy üzleteket kötött az amerikai elnök.
Makro / Külgazdaság Tetszetős, de minden alapot nélkülöző állítás – ügyvédek a devizahiteles ítélet következményeiről
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 10:19
Csak kevés szerződésre vonatkoztatható az uniós bíróság ítélete?
Makro / Külgazdaság Nőtt a munkanélküliség az OECD tagországaiban
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 09:59
Elmozdulás a történelmi szinten is kirívóan alacsony adathoz képest.
Makro / Külgazdaság Nem jöttek jó hírek Tokióból
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 09:14
Visszesés, egy éve az első.
Makro / Külgazdaság Teljes hátraarcot csinál Belgium energiaügyben
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 08:19
Mégsem zárják be az atomerőműveket.
Makro / Külgazdaság Vannak, akik fityiszt mutatnak Trump vámjainak
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 16:20
A Fidelity szerint továbbra is bőséges lehetőség kínálkozik a közép- és kelet-európai részvénypiacokon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG