3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Akár 14 órás várakozások is jöhetnek.

Brit közlekedési és közigazgatási szervezetek összehangolt, együtt beterjesztett tanulmányokban figyelmeztették csütörtökön a brit kormányt az Európai Határregisztrációs Rendszer (Entry/Exit System, EES) érvénybe lépésének potenciálisan súlyos nagy-britanniai következményeire.

A londoni alsóház illetékes ellenőrző szakbizottsága által csütörtök este nyilvánosságra hozott elemzéseket mások mellett a délkelet-angliai Kent megye tanácsa, a brit kikötői szövetség, valamint a DFDS, az Irish Ferries és a P&O Ferries komptársaságok terjesztették elő.

A kenti tanács - amelynek hatáskörébe tartozik Dover, ahol a világ legforgalmasabb teher- és kompkikötője működik - azt emelte ki tanulmányában, hogy a legrosszabb, de "az észszerűség határain belül maradó" forgatókönyvek 14 órás várakozást sem zárnak ki a doveri kikötő és a kontinens közötti turistaforgalomban. A tanács szerint ez aggályokat vet fel a sorban várakozók egészségi állapotára, valamint a kikötőbe vezető utak mentén lévő települések életére gyakorolt hatásokkal kapcsolatban.

Az EES-mechanizmus a tervek szerint - többszöri halasztás után - októberben lép hatályba, és előírja az Európai Unió területéről kívülről belépőknek az előzetes regisztrációt, egyebek mellett fotó, biometrikus és útiokmány-adatok beterjesztését.

A brit EU-tagság négy évvel ezelőtt megszűnt, így az EES-rendszer előírásai a jelen állapot szerint külső országként Nagy-Britanniára is vonatkoznak.

A Nagy-Britanniát és a kontinenst összekötő vasúti Csatorna-alagút üzemeltetője, a Getlink azt emelte ki az alsóházi szakbizottsághoz beterjesztett tanulmányában, hogy becslése szerint a biometrikus adatok felvételével járó regisztráció minden egyes utas esetében átlagosan 5-7 perccel hosszabbítja meg a határátlépési procedúrát.

Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia
Teherautókat szállító vonat a Csalagútnál - komoly gondok jöhetnek az áruforgalomban is. Fotó: Wikimedia

Az emiatt várható halmozott késések illusztrálására a Getlink hangsúlyozta: a Csatorna-alagútban közlekedő személy- és teherjármű-szállító vonatokon évente tízmillió utas és 1,6 millió kamion kel át.

Ez azt jelenti, hogy csúcsidőszakokban óránként 650 személyautó és kétszáznál több kamion halad át ezen az útvonalon mindkét irányban.

A Getlink kiemelte azt is, hogy azt általa üzemeltetett tenger alatti vasúti alagút az EU és Nagy-Britannia kereskedelmi forgalmának 26 százalékát bonyolítja le; ez évente 144 milliárd font (65 ezer milliárd forint) értékű árut jelent.

A vállalatok beterjesztéseit fogadó és feldolgozó alsóházi szakbizottság elnöke, Sir William Cash csütörtök esti nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a tanulmányok "riasztó képet festenek" az EES-rendszer bevezetésétől várható potenciális nagy-britanniai kockázatokról, és mindez "nagyon súlyos hatást" gyakorolhat a turistaforgalomra, az utazási irodákra és a helyi üzleti vállalkozásokra.

A Downing Street szóvivője a bizottság által nyilvánosságra hozott vállalati figyelmeztetésekre reagálva úgy fogalmazott csütörtök esti nyilatkozatában, hogy a brit kormánynak "kipróbált és tesztelt készenléti tervei vannak", és London szorosan együttműködik Franciaországgal annak érdekében, hogy az utazók ne kényszerüljenek felesleges várakozásra.

(MTI)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jövőre jelenhet meg több használt elektromos autó a magyar piacon
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 16:07
A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata – erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto.
Makro / Külgazdaság Svájc kerek-perec megnevezte, mi miatt csökken a jövő évi GDP-je
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 12:15
A svájci kormány a júniusban becsült 1,2 százalékról 0,9 százalékra rontotta a jövő évi GDP-növekedési előrejelzését az Egyesült Államok által bevezetett importvámok negatív hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Most igyon, jövőre drágább lesz az Oktoberfest
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 11:52
Németországban hamarosan árat emelhet a legtöbb nagy sörfőzde az Inside italpiacra szakosodott szakmagazin elemzése szerint. A jelentés rámutatott arra, hogy Németországban a tíz legkeresettebb sörmárka közül hatnak a termelői ára mostanság vagy a közeli hónapokban nőni fog.
Makro / Külgazdaság Masszív árcsökkenések jöhetnek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 10:29
Feltéve, hogy nem lő ki az olaj vagy a dollár árfolyama.
Makro / Külgazdaság Donald Trump nem tud leállni: új vámszabályt írt alá
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 10:09
Az amerikai elnök aláírta a teherautók és buszok importjára vonatkozó vámszabályt. Az elnök szerint erre nemzetbiztonsági okokból van szükség. Ezzel azonban jelentős csapást mérhet Mexikóra és Kanadára.
Makro / Külgazdaság Papíron egyre többet ér az átlagfizetés, de a lakosság ezt nem érzi
Vámosi Ágoston | 2025. október 17. 14:33
A nettó mediánkereset végre meghaladja az 1000 eurót Magyarországon, de a reálbér-növekedés a tavalyinak a felét sem teszi ki. Az elemzők egy része szeptemberben gyorsuló bérnövekedést vár a pedagógusok bérfejlesztése miatt, miközben augusztusban is az oktatásban emelkedtek a legnagyobb mértékben a keresetek.
Makro / Külgazdaság Az igazság pillanata: ezt érte el Trump a vámokkal
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 12:20
Csökkent az amerikai költségvetés hiánya a 2025-ös pénzügyi évben.
Makro / Külgazdaság Ez tényleg lesújtó lett: erőt vett magán az infláció
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:50
A kontinensen emelkedik az infláció, Magyarország hátulról az ötödik.
Makro / Külgazdaság Ha hétvégén elutazna, ennyiért tankolhatja meg az autót
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:15
A dízelnél szombattól árcsökkenés lesz.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter Washingtont és Moszkvát is hívta a budapesti csúcs miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 09:00
Égnek a vonalak Budapest és Washington, illetve Budapest és Moszkva között.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG