4p

Az biztos, hogy pótolhatatlan veszteség érte az orosz légierőt. De mivel lőttek az ukránok, és van-e még ott, ahonnan ezek a rakéták jöttek?

Hétfő reggel kezdtek érkezni a hírek arról, hogy az Azovi-tenger felett két orosz repülőgépet ért támadás: egy Berijev A-50 légtérellenőrző gépet, valamint egy Il-22M légi vezetési pontot. Azóta azt mindkét oldalról megerősítették, hogy az A-50-es lezuhant, a másik gép sorsáról egyelőre ellentmondásos információk vannak: az ukránok szerint az a gép is megsemmisült, az oroszok szerint viszont megrongálódott ugyan, de sikerült leszállnia. (Azt, hogy az Il-22-es nem zuhant le rögtön, az is megerősíti, hogy előkerült egy hangfelvétel, amelyen állítólag ennek a gépnek kérnek sürgős landolást, illetve tűzoltó- és mentőcsapatokat a repülőtérre.)

Az sem teljesen világos, hogy ki és mivel lőtt a gépekre. Az első híradások még azt valószínűsítették, hogy az orosz légvédelem tüzelt tévedésből a két gépre, később azonban maga Valerij Zaluzsnij, az ukrán fegyveres erők főparancsnoka nyilatkozta,hogy az akciót Ukrajna hajtotta végre.

Rácz András Oroszország-szakértő Facebook-oldalán fejtette ki, miért hatalmas siker ez az ukránok számára.

"Mindkét típus kifejezetten ritka az orosz légierőben. Az A50-esből kevesebb, mint tíz működőképes példány létezik. A nagyléptékű orosz támadás kezdetén, 2022 februárjában az orosz légierő két darab A50-est működtetett Belarusz légterében, ezek támogatták a Kijev és Észak-Ukrajna elleni hadműveleteket. Utána is ott maradtak - a két gép közül az egyiket belorusz partizánoknak sikerült 2023 tavaszán megrongálniuk. Nagyon értékes, ritka repülőgép, általában 18-20 fős, erősen specializált személyzettel.
Iljusin Il-22M-ből sincs sokkal több (utóbbiból egyet ráadásul tavaly nyáron a Prigozsin-puccs során lelőttek a lázadó zsoldosok - mint utóbb kiderült, véletlenül).
Egyik repülőgép sincs már gyártásban, így pótlásuk jelenleg nem megoldható. Az A-50 feladata a légtér megfigyelése, az ilyen gépek által gyűjtött adatok kulcsfontosságúak az orosz harci gépek számára a célpontok kijelölésében, illetve a potenciális fenyegetések azonosításában.
Egy A-50-es gép Szu-27-es és Szu-30-as vadászgépek kíséretében. Pótolhatatlan veszteség érte az orosz légierőt.
Egy A-50-es gép Szu-27-es és Szu-30-as vadászgépek kíséretében. Pótolhatatlan veszteség érte az orosz légierőt.
 
További fejtörést okozhat az oroszoknak az, ahol történt a támadás.
A történet azért jelentős, mert mindkét gépet mélyen az orosz vonalak mögött találták el. (Ráadásul ezek a gépek kifejezetten óvatosan repülnek: a fentebb említett A50-esek az invázió első heteiben szó szerint hetekig köröztek mélyen Belarusz légterében, hogy véletlenül se érhesse el őket az ukrán légvédelem.)
Eddig nem volt ismert, hogy Ukrajnának lennének olyan légvédelmi eszközei, amelyek az Azovi-tenger felett repülő orosz gépeket is el tudják támadni.
A tegnap éjjeli támadásnál az, aki kiválasztotta ki a célokat, nagyon pontosan tudta, hogy mit csinál. Két, rendkívül értékes orosz gépet választott a meglepetésszerű támadás első célpontjainak. Nem "pazarolta el" az új képesség első alkalmazását holmi vadász- vagy támadó repülőgépekre, hanem kivárta, amíg két, igen ritka orosz eszközt is célba vehet.
Két fontos kérdés azonban egyelőre még megválaszolatlan Rácz András szerint.
1) Pontosan milyen rendszert használt Ukrajna? Valami új, eddig nem ismert légvédelmi fegyvert kaptak vagy fejlesztettek ki? Esetleg valami régi, ex-szovjet rendszert sikerült ilyen szintre fejleszteni? Valószínű, hogy ez hamarosan kiderül.
2) Mennyi van ebből az új rendszerből? Ha nem csak "mutatóba" akad néhány példány, akkor mostantól lényegesen nehezebbé válik az orosz légierő dolga nemcsak az ukrán légtérben, de a környékén is.
Remélhetőleg hamarosan tisztábban fogunk látni ezekkel kapcsolatban is, az mindenesetre biztos, hogy a történtek jelentős csapást mértek az orosz légierő képességeire, és ha ilyesmire a jövőben is számítaniuk kell, akkor még nehezebb lesz gépeiket hatékonyan bevetni támadó, illetvet védelmi feladatokra is.
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megvertük az európai uniós átlagot kiskereskedelmi fronton
Imre Lőrinc | 2025. október 6. 12:12
Az euróövezeti kiskereskedelmi forgalom nőtt júliushoz képest, az Európai Unióé stagnált.
Makro / Külgazdaság Sosem látott modell, új holdingba tömörül a hazai védelmi ipar
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 11:00
A 4iG csoporthoz tartozó 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) és az állami tulajdonú N7 Holding három fontos megállapodást írtak alá, amelyek célja, hogy létrehozzák Magyarország első, állami és magántőke bevonásával működő védelmi ipari holdingját. A projekt célja, hogy egyetlen szervezetbe fogják össze a hazai hadiipar meghatározó szereplőit, növelve ezzel a magyar védelmi technológia versenyképességét és exportlehetőségeit – olvasható a közleményben.
Makro / Külgazdaság A forint is segített: rég nem látott szinteken a használtautó-import
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 10:45
Óriási lendületben a piac, de a géppark nem tud érdemben fiatalodni.
Makro / Külgazdaság Ez már látványos: megint csökkennek az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:26
Csökken a Brent, örülhetnek a hazai autósok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nagy fordulatra utalt a kata ügyében
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:01
A KATA-adózás kiszélesítéséről egy podcastban beszélt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Visszatért az élet a boltokba, de azért ez még nem áttörés
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:30
A kiskereskedelmi forgalom augusztusban az előző év azonos időszakit 2,4 százalékkal, a júliusit pedig 0,8 százalékkal haladta meg.
Makro / Külgazdaság Ez aztán meglepetés: csökkentek a kgfb-díjak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:05
Az idén több mint félmillió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötöttek az autósok a Netrisknél, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az autókra vonatkozó kgfb-szerződések átlagdíja eközben 3 százalékkal mérséklődött.
Makro / Külgazdaság Itt vannak az újabb 3 százalékos hitel részletei
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 15:49
Egy és 250 millió forint között lehet felvenni.
Makro / Külgazdaság A szomszédból kaphatnak erős riválist a „magyar” elektromos autók
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 09:49
Évi 50 ezer darab gördül majd ki a zsolnai gyárból a KIA új modelljéből, Magyarországon is erős eladásokat várnak tőle.
Makro / Külgazdaság Hétfőtől megint szembejöhet a valóság az Orbán-kormánnyal
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 09:04
Fontos adatok jönnek – tarthatók lesznek a tervek?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG