4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az biztos, hogy pótolhatatlan veszteség érte az orosz légierőt. De mivel lőttek az ukránok, és van-e még ott, ahonnan ezek a rakéták jöttek?

Hétfő reggel kezdtek érkezni a hírek arról, hogy az Azovi-tenger felett két orosz repülőgépet ért támadás: egy Berijev A-50 légtérellenőrző gépet, valamint egy Il-22M légi vezetési pontot. Azóta azt mindkét oldalról megerősítették, hogy az A-50-es lezuhant, a másik gép sorsáról egyelőre ellentmondásos információk vannak: az ukránok szerint az a gép is megsemmisült, az oroszok szerint viszont megrongálódott ugyan, de sikerült leszállnia. (Azt, hogy az Il-22-es nem zuhant le rögtön, az is megerősíti, hogy előkerült egy hangfelvétel, amelyen állítólag ennek a gépnek kérnek sürgős landolást, illetve tűzoltó- és mentőcsapatokat a repülőtérre.)

Az sem teljesen világos, hogy ki és mivel lőtt a gépekre. Az első híradások még azt valószínűsítették, hogy az orosz légvédelem tüzelt tévedésből a két gépre, később azonban maga Valerij Zaluzsnij, az ukrán fegyveres erők főparancsnoka nyilatkozta,hogy az akciót Ukrajna hajtotta végre.

Rácz András Oroszország-szakértő Facebook-oldalán fejtette ki, miért hatalmas siker ez az ukránok számára.

"Mindkét típus kifejezetten ritka az orosz légierőben. Az A50-esből kevesebb, mint tíz működőképes példány létezik. A nagyléptékű orosz támadás kezdetén, 2022 februárjában az orosz légierő két darab A50-est működtetett Belarusz légterében, ezek támogatták a Kijev és Észak-Ukrajna elleni hadműveleteket. Utána is ott maradtak - a két gép közül az egyiket belorusz partizánoknak sikerült 2023 tavaszán megrongálniuk. Nagyon értékes, ritka repülőgép, általában 18-20 fős, erősen specializált személyzettel.
Iljusin Il-22M-ből sincs sokkal több (utóbbiból egyet ráadásul tavaly nyáron a Prigozsin-puccs során lelőttek a lázadó zsoldosok - mint utóbb kiderült, véletlenül).
Egyik repülőgép sincs már gyártásban, így pótlásuk jelenleg nem megoldható. Az A-50 feladata a légtér megfigyelése, az ilyen gépek által gyűjtött adatok kulcsfontosságúak az orosz harci gépek számára a célpontok kijelölésében, illetve a potenciális fenyegetések azonosításában.
Egy A-50-es gép Szu-27-es és Szu-30-as vadászgépek kíséretében. Pótolhatatlan veszteség érte az orosz légierőt.
Egy A-50-es gép Szu-27-es és Szu-30-as vadászgépek kíséretében. Pótolhatatlan veszteség érte az orosz légierőt.
 
További fejtörést okozhat az oroszoknak az, ahol történt a támadás.
A történet azért jelentős, mert mindkét gépet mélyen az orosz vonalak mögött találták el. (Ráadásul ezek a gépek kifejezetten óvatosan repülnek: a fentebb említett A50-esek az invázió első heteiben szó szerint hetekig köröztek mélyen Belarusz légterében, hogy véletlenül se érhesse el őket az ukrán légvédelem.)
Eddig nem volt ismert, hogy Ukrajnának lennének olyan légvédelmi eszközei, amelyek az Azovi-tenger felett repülő orosz gépeket is el tudják támadni.
A tegnap éjjeli támadásnál az, aki kiválasztotta ki a célokat, nagyon pontosan tudta, hogy mit csinál. Két, rendkívül értékes orosz gépet választott a meglepetésszerű támadás első célpontjainak. Nem "pazarolta el" az új képesség első alkalmazását holmi vadász- vagy támadó repülőgépekre, hanem kivárta, amíg két, igen ritka orosz eszközt is célba vehet.
Két fontos kérdés azonban egyelőre még megválaszolatlan Rácz András szerint.
1) Pontosan milyen rendszert használt Ukrajna? Valami új, eddig nem ismert légvédelmi fegyvert kaptak vagy fejlesztettek ki? Esetleg valami régi, ex-szovjet rendszert sikerült ilyen szintre fejleszteni? Valószínű, hogy ez hamarosan kiderül.
2) Mennyi van ebből az új rendszerből? Ha nem csak "mutatóba" akad néhány példány, akkor mostantól lényegesen nehezebbé válik az orosz légierő dolga nemcsak az ukrán légtérben, de a környékén is.
Remélhetőleg hamarosan tisztábban fogunk látni ezekkel kapcsolatban is, az mindenesetre biztos, hogy a történtek jelentős csapást mértek az orosz légierő képességeire, és ha ilyesmire a jövőben is számítaniuk kell, akkor még nehezebb lesz gépeiket hatékonyan bevetni támadó, illetvet védelmi feladatokra is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jól átvernek minket a szupermarketekben, ha nem vagyunk résen!
Elek Lenke | 2024. május 3. 15:27
Ma már szinte minden áru előre van csomagolva, ami gondot okozhat a vevőknek. 
Makro / Külgazdaság Látványos a magyar kormány multiellenességének értelmetlensége
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 10:38
Bod Péter Ákos elemzésében mutat rá, hogy a magyar foglalkoztatási szerkezetben egyáltalán nem kiugró a multinacionális cégeknél dolgozók aránya.
Makro / Külgazdaság A lakásépítés szomorú képet mutat az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 08:30
A KSH friss adatai szerint az alacsony lakásépítési aktivitást csak néhány nagyobb beruházás élénkítette.
Makro / Külgazdaság Most érdemes kicentizni a tankolást, szombattól olcsóbb lesz
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 11:16
Rendkívülit lépett a Mol.
Makro / Külgazdaság A fideszes nagyuraknak régóta fáj a foguk erre a balos munkásvárosra
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:29
Salgótarjánnak új polgármestere lesz. Akárki is nyer, nem lesz könnyű dolga.
Makro / Külgazdaság Hiába emelkedett, még mindig a sokéves átlag alatt a magyar BMI
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:01
Sőt, az elmúlt évekhez képest is alacsonyabb az idei áprilisi értéke e fontos mutatónak.
Makro / Külgazdaság 1,2 milliárd euróval javult egy fontos magyar mutató
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 08:31
Mondjuk nemcsak az export nőtt, hanem az import is csökkent.
Makro / Külgazdaság Légből kapott titkok – miért fehér és miért húz maga után csíkot?
Elek Lenke | 2024. május 1. 15:05
Bár ma már a tömegközlekedés egyik formája a repülés, mégsem tudunk mindent a világ legdrágább járművek titkairól, ugyanakkor a legtöbben kíváncsiak vagyunk rá. Ezt a kíváncsiságot elégíti ki az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap összeállítása.
Makro / Külgazdaság Csak két magánnyugdíjpénztár marad a piacon
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 14:05
A hosszú éveken át négyszereplős piacon rövidesen csak két intézmény marad állva.
Makro / Külgazdaság A nyugalma érdekében jobb, ha nem nézi meg, hogy mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 08:58
Vegyesen mozgott a forint a főbb devizákkal szemben szerdán reggel a bankközi devizapiacon az előző estéhez képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG