Hétfő reggel kezdtek érkezni a hírek arról, hogy az Azovi-tenger felett két orosz repülőgépet ért támadás: egy Berijev A-50 légtérellenőrző gépet, valamint egy Il-22M légi vezetési pontot. Azóta azt mindkét oldalról megerősítették, hogy az A-50-es lezuhant, a másik gép sorsáról egyelőre ellentmondásos információk vannak: az ukránok szerint az a gép is megsemmisült, az oroszok szerint viszont megrongálódott ugyan, de sikerült leszállnia. (Azt, hogy az Il-22-es nem zuhant le rögtön, az is megerősíti, hogy előkerült egy hangfelvétel, amelyen állítólag ennek a gépnek kérnek sürgős landolást, illetve tűzoltó- és mentőcsapatokat a repülőtérre.)
A few hours ago, someone apparently attacked two Russian aircraft over the Azov Sea: A-50 early warning and control and Il22-M command and control aircraft. The former is claimed to now be scuba diving, while the latter, well... the following audio recording emerged which… pic.twitter.com/SJScgH6doo
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) January 14, 2024
Az sem teljesen világos, hogy ki és mivel lőtt a gépekre. Az első híradások még azt valószínűsítették, hogy az orosz légvédelem tüzelt tévedésből a két gépre, később azonban maga Valerij Zaluzsnij, az ukrán fegyveres erők főparancsnoka nyilatkozta,hogy az akciót Ukrajna hajtotta végre.
Rácz András Oroszország-szakértő Facebook-oldalán fejtette ki, miért hatalmas siker ez az ukránok számára.
"Mindkét típus kifejezetten ritka az orosz légierőben. Az A50-esből kevesebb, mint tíz működőképes példány létezik. A nagyléptékű orosz támadás kezdetén, 2022 februárjában az orosz légierő két darab A50-est működtetett Belarusz légterében, ezek támogatták a Kijev és Észak-Ukrajna elleni hadműveleteket. Utána is ott maradtak - a két gép közül az egyiket belorusz partizánoknak sikerült 2023 tavaszán megrongálniuk. Nagyon értékes, ritka repülőgép, általában 18-20 fős, erősen specializált személyzettel.
Iljusin Il-22M-ből sincs sokkal több (utóbbiból egyet ráadásul tavaly nyáron a Prigozsin-puccs során lelőttek a lázadó zsoldosok - mint utóbb kiderült, véletlenül).
The Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Valerii Zaluzhnyi confirmed the information about the destruction of a Russian A-50 aircraft and an IL-22 air control center:
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) January 15, 2024
"The Ukrainian Air Force destroyed an enemy A-50 long-range radar detection aircraft and an enemy… https://t.co/A5eJ462ZDG pic.twitter.com/KQaqhsWRFJ
A történet azért jelentős, mert mindkét gépet mélyen az orosz vonalak mögött találták el. (Ráadásul ezek a gépek kifejezetten óvatosan repülnek: a fentebb említett A50-esek az invázió első heteiben szó szerint hetekig köröztek mélyen Belarusz légterében, hogy véletlenül se érhesse el őket az ukrán légvédelem.)
Eddig nem volt ismert, hogy Ukrajnának lennének olyan légvédelmi eszközei, amelyek az Azovi-tenger felett repülő orosz gépeket is el tudják támadni.
A tegnap éjjeli támadásnál az, aki kiválasztotta ki a célokat, nagyon pontosan tudta, hogy mit csinál. Két, rendkívül értékes orosz gépet választott a meglepetésszerű támadás első célpontjainak. Nem "pazarolta el" az új képesség első alkalmazását holmi vadász- vagy támadó repülőgépekre, hanem kivárta, amíg két, igen ritka orosz eszközt is célba vehet.
1) Pontosan milyen rendszert használt Ukrajna? Valami új, eddig nem ismert légvédelmi fegyvert kaptak vagy fejlesztettek ki? Esetleg valami régi, ex-szovjet rendszert sikerült ilyen szintre fejleszteni? Valószínű, hogy ez hamarosan kiderül.
2) Mennyi van ebből az új rendszerből? Ha nem csak "mutatóba" akad néhány példány, akkor mostantól lényegesen nehezebbé válik az orosz légierő dolga nemcsak az ukrán légtérben, de a környékén is.