Az orosz Transznyefty a korábban leállt szállításokat Szlovákiába és Magyarországra szerdán már újraindította, miután a MOL tulajdonában lévő pozsonyi Slovnaft társaság kifizette a tranzitdíjat. A csehországi szállítások folytatódó megszakításának okát az illetékesek nem közölték - emlékeztetett csütörtökön reggel a cseh közszolgálati hírtelevízió (CT24) a Barátság és az IKL kőolajvezetékeket üzemeltető Mero társaságra hivatkozva.
"Várhatóan péntek este vagy a szombati nap folyamán újraindul az orosz kőolaj szállítása Csehországba is" - jelentette be csütörtökön délután Jaroslav Pantucek, a Mero igazgatótanácsának elnöke. Bejelentését nem részletezte.
Az orosz kőolajat feldolgozó Unipetrol társaság közölte, hogy több napra elegendő tartalékkal rendelkezik.
Jozef Síkela cseh ipari és kereskedelmi miniszter szerint az orosz kőolajszállítások megszakítása jelenleg nem akadályozza a csehországi olajfinomítók működését.
"Az Orlen Unipetrol csoport kőolajfinomítói Litvínovban és Kralupy nad Vltavouban elegendő nyersolajjal rendelkeznek működésükhöz. Ez jelenleg a tervezett szinten van, és a cseh piac ellátása folyamatos kőolajtermékekkel" - mondta Michal Proczházka, az Unipetrol szóvivője a televíziónak.
A cseh Unipetrol a lengyel PKN Orlen társaság tulajdonában van. A Cseh Sajtóiroda a kőolajszállítások leállásával kapcsolatban a PKN Orlen álláspontját is kérdezte, de a társaság a kérdésekre csütörtök reggelig nem reagált.
"A szállítások kiesése a Barátság vezetéken semmi módon nem korlátozza a cseh kőolajfinomítók működését. Bármiféle korlátozások nélkül működnek és a Mero állami vállalat több napra elegendő kőolajtartalékokkal rendelkezik. A lengyel féllel együtt keressük a helyzet megoldását, hogy megfelelő jogi és műszaki alapokon felújuljon a kőolajszállítás Csehországba" - nyilatkozta Jozef Síkela a televízióban.
"Elhúzódó problémák esetén az állam 90 napra elegendő stratégiai tartalékait is igénybe lehetne venni, de erre egyelőre nincs szükség" - tette hozzá a miniszter.
(MTI)