A Mol közleménye szerint Szlovákiába már újra érkezik a kőolaj a Barátság vezetéken keresztül, Magyarországon pedig
"várhatóan a holnapi nap folyamán helyreáll a szállítás".
A késlekedést kiváltó technikai problémát a Mol gyors intézkedése hárította el: a vállalat átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat, az ukránok pedig ígéretükhöz híven elindították a kőolajszállítást a vezeték déli szakaszán.
A Mol a kőolajszállítás leállítását követően azonnal egyeztetést kezdeményezett az ukránokkal és az oroszokkal is, és jelezte, hogy átvállalja a díjfizetési kötelezettséget.
A kérdésben gyors megállapodás született, így a Magyarországot és Szlovákiát is ellátó Barátság-kőolajvezetéken ismét zavartalanul működik a szállítás.
Arról a szlovák gazdasági miniszter számolt be, hogy miután megegyezés született arról, hogy a kőolaj ukrajnai tranzitjának árát a pozsonyi Slovnaft kőolajfinomító fogja megtéríteni az ukrán félnek, a kőolajszállításnak néhány órán belül újra kellene indulnia.
„Az, hogy abbamaradt az orosz kőolaj szállítása nem az orosz fél hibájából történt, s a hiba nem is az ukrán fél részéről történt” – hangsúlyozta Sulík, aki szerint „a hiba valahol Nyugat-Európában történt” , mivel az oroszok által a tranzitért az ukrán félnek elküldött összeget a bankok nem engedték át, hanem visszaküldték.
A tárcavezető szerint az ukrajnai tranzitért mintegy 10 millió eurót kell fizetnie a Slovnaftnak, ezt az összeget a CSOB bank fogja átutalni. Sulík elmondta: az összeg is jelzi, hogy igazából nem anyagi, hanem műszaki jellegű oka volt a szállítás eddigi fennakadásának. Hozzátette: az, hogy a Slovnaft fizeti ki a kőolaj tranzitdíját az ukránoknak, ideiglenes megoldás, és a kőolajfinomító ezt az anyagi többletkiadást közvetlenül rendezi majd az orosz féllel.
(MTI)