Az elmúlt fél évben 95 kalóztámadást és fegyveres rablást követtek el hajók ellen Ázsiában, ami az elmúlt év hasonló időszakához mérve 83 százalékos növekedést jelent – számolt be róla csütörtökön kiadott jelentésében a térség kalózkodás elleni kormányközi csoportja (ReCAAP).
A ReCAAP információmegosztó központjának beszámolója szerint az incidensek többsége, 80 támadás a Malaka-szorosban és Szingapúr vizein történt a vizsgált időszakban, míg 2024 első félévében 21 támadást jegyeztek fel.
A Malaka-szorosban és Szingapúr partjainál történt támadások túlnyomórészt nem voltak súlyosak, az esetek 90 százalékában a megtámadott hajók legénysége nem sérült meg. Tízből kilenc alkalommal sötétedés után támadtak a kalózok a több mint tucatnyi ázsiai országot tömörítő szervezet jelentése szerint.
A 80 incidens felében a támadók semmit sem loptak el, az esetek 29 százalékánál pedig hajómotor-alkatrészeket vittek el. A Malaka-szorosban és Szingapúrnál elkövetett támadások mintegy fele áruszállító hajók, negyede pedig tartályhajók ellen történt.
„A bűnözők többnyire olyan hajókat céloztak meg, amelyek nem voltak felkészülve támadásra, alacsony volt a fedélzetük, és lassan haladtak a Malaka-szoros, illetve Szingapúr térségében”
- írták a jelentésben. ReCAAP információmegosztó központ ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: a régió hatóságainak fokozniuk kell a jelenlétüket azokon a helyeken, ahol gyakran fordulnak elő kalóztámadások és fegyveres rablások. Az igazgató által megfogalmazott ajánlások szerint a veszélyzónán áthaladó hajók kapitányainak sötétedés után meg kell erősíteniük a fedélzeti őrséget, és előkészületeket kell tenniük egy esetleges támadás elhárítására.
(MTI)