5p

Az oroszországi Subway a közelmúltban jelentette be, hogy meg kell változtatnia több mint száz kávézója és étterme nevét. Az orosz vendéglátásban hasonló folyamat játszódik le, mint a kiskereskedelemben: a nagy nyugati márkák kivonulása új stratégiákat – átkereszteléseket, franchise ügyleteket – igényel.

Egy 13 milliós várost, illetve közvetlen régióját nem kis feladat etetni. Moszkvában, hasonlóképpen a többi orosz nagyvároshoz, régen a sztalovaják, azaz egyszerű menzák, önkiszolgáló éttermek bonyolították le a mindennapi tömegétkeztetést. (Persze ezek ma sem szűntek meg, csak korszerűsödtek.) Nem minden munkahelyen volt büfé, a drága éttermeket pedig nem tudta mindenki megfizetni. Az orosz vendéglátás anno sokszor alapanyaghiánnyal küzdött – még a legnagyobb szállodák is! – , akárcsak egy egyszerű orosz háziasszony.

A helyzet a kilencvenes évek elején változott meg. A nyugati gyorsétteremláncok közül az elsők között jelent meg a McDonald's és a Pizza Hut. Utóbbi sokáig csak dollárt fogadott el a pizzákért, amikért még így is sorba álltak a Kutuzovszkij sugárúton.

Subway volt, Subjoy lesz 

Később, szinte egyszerre, megérkezett a többi nagy nyugati fast food márka, egy részük azonban az orosz-ukrán háború kitörése, 2022 februárja után kivonult. Ennek nyomán fejlődésnek indultak az amerikai mintára létrehozott orosz láncok, megjelentek kevésbé ismert vendéglátós cégek is, a cégek egy része pedig nevet váltott.

Ezt történt a Subway-jel is, amely a Kommerszant híradása szerint átnevezi oroszországi éttermei egy részét: 400 működő egységéből 140 mostantól Subjoy néven fog működni.

Egy Subway-üzlet Szentpéterváron – más névvel megy tovább
Egy Subway-üzlet Szentpéterváron – más névvel megy tovább
Fotó: Wikipédia/mrssir

A cég az amerikai franchise-tulajdonossal kötött megállapodások megszűnése miatt volt kénytelen új nevet keresni. Az üzemeltetők most azon aggódnak, hogy emiatt csökkenhet a forgalom.

Nem szűnnek meg, csak átalakulnak 

A Subjoy Service Company LLC a 400 oroszországi Subwayből 140-et kezel majd. Az átnevezés több hullámban fog megvalósulni: száz létesítményt szeptember 30-ig keresztelnek át, a többi az év végéig kap új nevet.

A Subway a világ egyik legnagyobb gyorsétteremlánca az üzletek számát tekintve. 1965-ben alapították az Egyesült Államokban. Oroszországban az első üzletük 1994-ben nyílt meg, Szentpéterváron.

A Subway International BV 2024 júniusában hivatalosan beszüntette működését Oroszországban. Az éttermek azonban nem zártak be, csak változott a védjegyhasználat jogi háttere, valamint módosultak a kereskedelmi koncessziós megállapodások.

A koncesszió megszűnése előtt a Subjoy Service Company LLC volt az egyik legnagyobb oroszországi franchise kávézólánc. A vállalat árbevétele 2024-ben több mint kétszeresére, 156,4 millió rubelre nőtt. A nettó nyereség 49,6 millió rubelt tett ki, szemben az egy évvel korábbi 13,7 millió rubeles veszteséggel.

Sikerül megtartani a vásárlókat?

Az év eleje óta egyébként több Subfresh étterem is működik Moszkvában. Társtulajdonosuk, Mamuka Tsereteli korábban a Bolsoj Gorod című lapnak elmondta, hogy az amerikai márka tulajdonosai már nem gyakorolnak ellenőrzést az oroszországi létesítmények felett. Már nem számítanak amerikainak, tehát kivonulni sem tudnak.

A Subway Russia Marketing Company LLC, amely kezdetben az oroszországi Subway-franchise fejlesztésével foglalkozott, július elején nyújtotta be a Rospatenthez egy másik hasonló márka, a Subboy bejegyzésére irányuló kérelmet. Anna Rozsgyesztvenszkaya, a Franshiza.ru szakértője úgy véli, hogy a fogyasztók a jellegzetes szendvicset a Sub előtaggal társítják.

Mihail Zsiganov, a Strategy Partners pénzügyi igazgatója szerint az orosz fogyasztók már hozzászoktak a híres márkák logójának (és nevének) megváltozásához, ezért az nem okoz gondot az üzletmenetben, és sikerül megtartaniuk a hűséges vásárlók többségét. Sőt, újakat is be tudnak vonzani.

Az oroszországi nagy gyorsétteremláncok különböző stratégiákat választottak a névváltoztatásra. A Rostic kilépése a KFC márkából például fokozatos volt: a fogyasztók lépésenként ismerkedtek meg az új márkával.

A Vkusno i Tochka éttermek eredetileg a McDonald's orosz leányvállalatának tulajdonában voltak, és az elsők között változtattak cégért. A Burger King pedig egyelőre a megszokott márkanév alatt működik.

Helyi kutatások szerint a gyorséttermek előnyösebb helyzetben vannak, mint a vendéglátás egésze.

A Check Index számításai például azt mutatják, hogy 2025 májusában és júniusában ebben a szegmensben a vásárlások összege 8 százalékkal nőtt az előző évhez képest, míg az éttermekben és bárokban 2 százalékkal csökkent a forgalom. Az orosz fogyasztók egyre gyakrabban választanak olcsóbb helyeket, hogy pénzt takarítsanak meg.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hatnak a szankciók: Oroszország évekkel elhalasztja LNG termelési célját
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 17:01
Oroszország „több évvel” elhalasztotta azt a tervét, hogy elérje az évi 100 millió tonnás cseppfolyósított földgáztermelést – mondta csütörtökön az állami televíziónak Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes, a nyugati szankciók energiaiparra gyakorolt hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Oroszország negyedével növelheti idei vezetékes gázkivitelét Kínába, de ez nem elég
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 16:01
Moszkva fokozza ázsiai értékesítéseit, és erősíti kapcsolatait a világ legnagyobb energiafogyasztójával – mondta egy, az adatokra rálátással rendelkező forrás.
Makro / Külgazdaság Kifullad Putyin medvéje?
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 14:50
Csökkent az orosz ipari termelés novemberben éves szinten, miközben az elemzők sokkal többre számítottak.
Makro / Külgazdaság A hideg polgárháborútól az állítólagos Tisza-csomagig – az idei Klasszis Klub Live-ok legnézettebb adásai
Csabai Károly | 2025. december 25. 07:37
23 adás, több mint félmilló megtekintés – ez az idén már az ötödik évfolyamába lépett egyórás élő műsorunk mérlege. A korábbi esztendőkhöz hasonlóan ezúttal is nevesebbnél nevesebb vendégeink voltak, köztük egykori miniszterek, jegybankelnökök, tőzsdeelnökök. Itt az ideje, hogy felidézzük a legnagyobb érdeklődésre számot tartó beszélgetéseinket.
Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
Makro / Külgazdaság Óriási a baj, mindkét szuperhatalom kezdi bezárni a kapuit a németek előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:00
Jelentősen visszaesett a német áruexport 2025-ben az Egyesült Államokba és Kínába, amit az európai értékesítés és a szolgáltatásexport ellensúlyozott – derül ki a kölni székhelyű Institut der deutschen Wirtschaft (IW) kedden publikált elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra Trump szerint megérhette ilyen sokat várni
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:30
Az Egyesült Államok gazdasága a vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Még be sem lépett, máris szárnyakat adott az euróövezet Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:25
Javította Bulgária minősítési országplafonját a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő a kedden Londonban bejelentett döntést Bulgária közelgő euróövezeti csatlakozásával indokolta.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG