Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az augusztusi főszezonban is a kikötőkben vesztegel a kormány nyaralóhajó-flottájának közel a fele, ősztől pedig hatalmas akciókkal próbálnák rávenni a magyarokat, hogy béreljék ki a méregdrágán vett hajókat. A lényeg azonban a kikötők építése volt, amihez nem is kell vendég.

A cikk eredetileg laptársunk oldalán, a Privátbankár.hu-n jelent meg.

Eredetileg gazdag magyar és külföldi turistákra apellálva látott nagy fantáziát a kormány a tiszai nyaralóhajós turizmusban, ezért nem sajnált 4,6 milliárd forintot elkölteni a szükséges infrastruktúra kiépítésére. Optimistán úgy kalkuláltak: 7-8 éven belül megtérül a befektetés. A koronavírus-járvány azonban jelentős nehézségeket okozott, áprilisban gyakorlatilag minden külföldi előfoglalást visszamondtak. Most azonban próbálják sikerként eladni a történetet.

Sikerrel indult júliusban a Mahart nyaralóhajózási programja, jelentős az érdeklődés, a hajók kihasználtsága augusztusban 62 százalékos - közölte Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos egy csütörtöki sajtótájékoztatón, Budapesten.

Félsiker. Fotó: turizmus.com
Félsiker. Fotó: turizmus.com

Mivel 20 nyaralóhajóról van szó, a 62 százalék igazából azt jelenti, hogy 12-13 hajót sikerülhet kiadni néhány napra augusztusban. A flotta közel fele pedig a kikötőkben ringatózhat. A hajózás ma elsősorban a felső-középrétegek szórakozása Magyarországon. Elsősorban aligha a magyar, hanem inkább a külföldi utazóközönséget célozta meg a kormány a Hollandiában és Németországban népszerű nyaralóhajózással (bár ott nem az állam, hanem magáncégek foglalkoznak ilyesmivel), az árak is euróban vannak megadva. Egy hétvégére 1500-2000 euróért már vihető is a hajó. Ez mintegy félmillió forintot jelent. A Balaton is drága augusztusban, de azért 300-350 ezer forintból egy négycsillagos hotelben egy hetet nyaralhat két ember.

Döntően magyar vendégek veszik igénybe a szolgáltatást, a külföldi vendégek aránya 10 százalékos - fogalmazott a kormánybiztos.

Ősztől pedig a 60 százalékos kihasználtság is visszaesik, nem véletlen, hogy 20-35 százalékos akciókkal próbálja rávenni a kormány a magyarokat, hogy hajózzanak el Tokajból Sátoraljaújhelyre. Maguk a hajók nem rosszak: a 20 egységből álló magyar flottát az Estivale család Quattro, Sixto és Octo típusai alkotják. A 2-4-8 személyes hajók mindegyike két ággyal kiegészíthető. Hamarosan pedig SZÉP-kártyával is lehet fizetni.

A kormány által megszavazott 4,6 milliárd forintot azonban félházas kihasználtságtól függetlenül is prímán el lehetett költeni. Például csak a tokaji nyaralóhajó-bázis kivitelezése 300 millió forintba került: az állami Mahart Magyar Hajózási Zrt. közbeszerzését az Újlaki Építő Kft. nyerte meg, amely az Óbuda Group cégcsoport kivitelező vállalata. Az Óbuda Group pedig mindent épít, a referenciái között a kormány szívéhez oly közel álló építmények szerepelnek, mint a Duna Aréna vagy a Puskás Aréna, ahol a mérnöki tanácsadó, projektmenedzseri, tervellenőri, műszaki ellenőri munkákat kapták meg.

Valószínűleg tehát nem a nyaralóhajóktól lesz nyereséges a Mahart Zrt., amelynek tavalyi beszámolója még nem elérhető, de 2018-ban is mintegy 20 millió forintos veszteséggel zártak. Nem úgy, mint a Mahart-PassNave Személyhajózási Kft., amely felett a tulajdonosi jogokat az állami Magyar Turisztikai Ügynökség gyakorolja, de tulajdonos benne a Hableány-balesetben is érintett Viking Sigyn szállodahajót üzemeltető Viking River Cruises, amely egy Svájcban bejegyzett, norvég tulajdonú hajózási cégóriás. A Mahart-Passnave 2019-ben 4,1 milliárd forintos forgalom mellett 1,5 milliárd forintos profittal zárt, amit nem vettek ki a cégből.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magyarország nincs egyedül: érdekes európai inflációs adat érkezett
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 19:41
Augusztusban az előző havival megegyezően 2 százalék volt az éves infláció az euróövezetben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat szerdán közzétett végleges adatai szerint. A tendencia hasonló volt a magyarországihoz, hiszen a hazai adat is stagnált az előző hónaphoz képest. 
Makro / Külgazdaság A bóvli szélén Magyarország: tényleg leminősíthetnek minket?
Imre Lőrinc | 2025. szeptember 17. 16:55
Mindössze 0,8 százalékos GDP-növekedés várható idén Magyarországon, 4,5 százalékos infláció mellett. A fogyasztói árindexet mesterségesen leszorító árrésstop a választásokig valószínűleg velünk maradhat. Az érdemi hiánycsökkentés viszont a politikai küzdelem hatására jövőre is elmarad. 
Makro / Külgazdaság Milliárdos pénzeket érintő pofont kaphat Izrael: „megfelelő és arányos válasz”
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 14:27
Kereskedelmi szankciókat is javasol Brüsszel Izraellel szemben.
Makro / Külgazdaság Fontos megállapodást kötött az MNB és az SZTFH
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 13:04
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) ünnepélyes együttműködési megállapodást kötött Budapesten.
Makro / Külgazdaság A 4iG elnöke Trump alelnökének nemzetbiztonsági tanácsadójával tárgyalt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 12:03
Jászai Gellért és Andrew Loomis áttekintették a magyar-amerikai kapcsolatokat.
Makro / Külgazdaság Szorul a hurok Putyin körül?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 10:52
Az Oroszországra nehezedő gazdasági nyomás fokozásáról egyeztetett Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Donald Trump amerikai elnök.
Makro / Külgazdaság Időt nyert a nagy kínai videomegosztó közösségi hálózat
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 10:22
Trump ismét meghosszabbította a TikTok betiltásának határidejét. 
Makro / Külgazdaság Nagy dilemma előtt állnak a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 09:55
A nagykereskedelmi árakat változását követve adják-e drágábban a gázolajat, ám ugyanannyiért a benzint.
Makro / Külgazdaság A Fidesz vagy a Tisza nyerhet az adók körüli hájpon? Somogyi Zoltánt kérdezzük a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 17. 07:46
A Political Capital szociológus alapítója szeptember 24-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Nagy meglepetés jött a németektől
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 16. 12:35
Az elemzők által várt romlás helyett javult a ZEW gazdaságkutató intézet szeptemberi németországi gazdasági hangulatindexe.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG