A legtöbb embert az állami vasúttársaságtól, az autópálya-kezelő vállalatoktól, a nemzeti légitársaságtól és a postától küldik el - jelentette be a közlekedési miniszter az állami vállalatok átszervezéséről szóló kerekasztalon. A 23 cég tavalyi működésére vonatkozó elemzés azt mutatja, hogy a bevételek csökkennek, a veszteségek nőnek. A 2011 decembere óta hatalmon lévő balközép kormány tárcavezetője szerint az állami szektorban éveken át nem fejlesztéseket, hanem a foglalkoztatás mesterséges fenntartását finanszírozták.
A vállalatokat - a szociális partnerekkel együttműködve - úgy kell átalakítani, hogy azok versenyképesek és nyereségesek legyenek - jelentette ki Hajdas Doncic. Kérdés azonban, hogyan növelhetik bevételeiket az olyan társaságok, mint a tengeri kompjáratokat üzemeltető Jadrolinija, a vasúti személyszállítás vagy a postavállalat a szolgáltatások drágításán kívül, ami viszont negatívan hatna a gazdaságra. Az elbocsátások általi költségcsökkentés pedig a munkanélküliséget fogja tovább növelni - mutatott rá a miniszter.
Az átstrukturálás során a kormánynak tiszteletben kell tartania a támogatásokra vonatkozó európai szabályokat is. Például a Croatia Airlines feltőkésítése kompenzációs intézkedésekkel - mintegy 200 dolgozó elbocsátásával, egy repülőgép kivonásával és 12-13 járat megszüntetésével - jár. A zágrábi kormánynak azonban nincs más választása, mert a másik lehetőség a nemzeti légiszállító csődje.