3p
A forgalmasabb, de rossz állapotban lévő vonalak helyett inkább a gigaprojektek kerete nő a 3,5 milliárddal. A friss Magyar Közlönyben megjelent határozattal növelték a jövőre felhasználható keretet.
Forrás: MÁV

A szerdai Magyar Közlönyben megjelent rövidke kormányhatározat plusz 3,5 milliárd forinttal növeli egy korábbi határozattal felpántlikázott, vasútfejlesztésre szánt 35 milliárdos forrást. Így 2021-ben már 38,5 milliárd forintot lehet elkölteni a magyarországi vasútfejlesztésekre - írja laptársunk, az Mfor.hu.

Az eredeti kormányhatározatból - mely még 2018. márciusában jelent meg - kiderül, hogy ez a vasútfejlesztés lényegében a nagyívű, országokon is átívelő vasúti projekteket takarja. Igaz, akkor még csak a 2019-2020-as évek forrásait rögzítették és a projektek száma is kevesebb volt. Pár hónappal később, 2018. novemberében aztán módosított a kormány, a projektek is bővültek, így már magába foglalja:

  • a Békéscsaba, Hódmezővásárhely, Szeged és Szabadka térsége elővárosi  közlekedésének fejlesztését,
  • a Budapest-Kolozsvár,
  • újként került be a Budapest-Varsó nagysebességű vasútvonal fejlesztése,
  • valamint a Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések (például a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonal, vagy a Pusztaszabolcs-Dunaújváros-Mezőfalva-Paks útvonal).

Ehhez a teljes projekthez a 2021-es évre akkor 34,3 milliárd forintban határozták meg a kötelezettségvállalás felső határát. Ezt a keretösszeget 2019. december 20-án egy módosítással emelték 35 milliárd forintra, amihez most, két hónappal később hozzácsaptak még 3,5 milliárd forintot.

Mint az a lista alapján is kirajzolódik, nagy fejlesztésekhez rendelt most pluszforrást a kormány, melyek indokoltsága és létjogosultsága, valamint megtérülése is gyakran véleményes volt az elmúlt időszakban. Az első projekt Lázár János városához, Hódmezővásárhelyhez kötődő tram-train beruházáshoz kapcsolódó projekt, a nagysebességű vasútvonalak fejlesztéseknél pedig a megtérülés képezte gyakran kritika tárgyát. Kezdetekben az első két projektre mintegy 17 milliárd forintos teljes forrást rendelt a kormány, vagyis nagyjából a 38,5 milliárd forintos összeg fele már a később bekerült beruházások forrása.

Pedig ezeknek a forrásoknak a nagysebességű vonalak helyett bőven lenne máshol is helye, példaként említhetjük a Debrecen-Mátészalka vasútvonalat, ahol a pálya kritikán aluli minősége, a vasúti kocsik elavultsága és kényelmetlensége okoz fejfájást az évi több mint 800 ezer utazónak. Ezen a szakaszon ráadásul csak apróbb felújítások várhatók a következő években.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Itt az orosz bosszú – Magyarországon is megérezzük?
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 15:06
Itt a válasz az orosz olajat szállító tankerek elleni támadásokra. Rácz András szerint globális következményeik lehetnek.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta az egyetlen dolgot, ami fájt neki idén
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 12:37
Hosszú interjút adott a miniszterelnök. Beszélt a Szőlő utcai ügyről, politikáról és gazdaságról – de nem e területekről származik az idei év egyetlen fájdalmas emléke számára.
Makro / Külgazdaság Nagy pakkal készül Orbán Viktor Brüsszelbe
Privátbankár.hu | 2025. december 14. 10:49
Lehet, hogy ezúttal nem lesz elég egy különgép?
Makro / Külgazdaság Egy év sem telt el, máris újabb előrehozott választás jöhet Németországban?
Imre Lőrinc | 2025. december 14. 06:04
Bár sokan bíztak az ellenkezőjében, mára kiderült, hogy nem egy nagy beruházási csomag fogja megváltani a német gazdaságot. Ráadásul alig fél évvel a kormányalakítás után máris repedezik a Friedrich Merz vezette kormánykoalíció, amit a nyugdíjreform és a sorkatonaság kérdése is megtépáz. Számunkra rossz hír, hogy a németországi fejleményeket Magyarországról sem nézhetjük ölbe tett kézzel.
Makro / Külgazdaság Magához édesgeti Donald Trump Putyin egyik legjobb barátját?
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 16:32
Az Egyesült Államok feloldja a fehérorosz káliumsóra kivetett szankciókat.
Makro / Külgazdaság Elhasal az orosz gazdaság – Putyinnak sem jött össze a repülőrajt
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 13:18
Ahogy közeleg az év vége, úgy lesz egyre kisebb az éves orosz GDP-növekedés. A külkereskedelem is szűkült, különösen Európa irányába.
Makro / Külgazdaság Leálltak Trump kitoloncoló járatai Venezuelába?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 17:38
A repülőgépek nem érkeznek.
Makro / Külgazdaság Váratlan húzással csökkentenék az európai autóipar függőségét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:20
Növelnék az újrahasznosítási arányt.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mire készül Trump: csak a bemelegítés volt a venezuelai tanker lefoglalása
Litván Dániel | 2025. december 12. 10:12
Ha továbbmennek ezen az úton, akkor Iránnak és Oroszországnak is lesz min aggódnia.
Makro / Külgazdaság Keserű meglepetés a brit gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:32
A pénteki hivatalos adatok szerint Nagy-Britannia gazdasága váratlanul zsugorodott az októberig tartó három hónapban, ami valószínűleg növeli a Bank of England kamatcsökkentéseire vonatkozó várakozásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG