3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A forgalmasabb, de rossz állapotban lévő vonalak helyett inkább a gigaprojektek kerete nő a 3,5 milliárddal. A friss Magyar Közlönyben megjelent határozattal növelték a jövőre felhasználható keretet.
Forrás: MÁV

A szerdai Magyar Közlönyben megjelent rövidke kormányhatározat plusz 3,5 milliárd forinttal növeli egy korábbi határozattal felpántlikázott, vasútfejlesztésre szánt 35 milliárdos forrást. Így 2021-ben már 38,5 milliárd forintot lehet elkölteni a magyarországi vasútfejlesztésekre - írja laptársunk, az Mfor.hu.

Az eredeti kormányhatározatból - mely még 2018. márciusában jelent meg - kiderül, hogy ez a vasútfejlesztés lényegében a nagyívű, országokon is átívelő vasúti projekteket takarja. Igaz, akkor még csak a 2019-2020-as évek forrásait rögzítették és a projektek száma is kevesebb volt. Pár hónappal később, 2018. novemberében aztán módosított a kormány, a projektek is bővültek, így már magába foglalja:

  • a Békéscsaba, Hódmezővásárhely, Szeged és Szabadka térsége elővárosi  közlekedésének fejlesztését,
  • a Budapest-Kolozsvár,
  • újként került be a Budapest-Varsó nagysebességű vasútvonal fejlesztése,
  • valamint a Közép-Duna menti térségben tervezett országos és helyi közúti, valamint vasúti felújítások és fejlesztések (például a Székesfehérvár-Pusztaszabolcs vonal, vagy a Pusztaszabolcs-Dunaújváros-Mezőfalva-Paks útvonal).

Ehhez a teljes projekthez a 2021-es évre akkor 34,3 milliárd forintban határozták meg a kötelezettségvállalás felső határát. Ezt a keretösszeget 2019. december 20-án egy módosítással emelték 35 milliárd forintra, amihez most, két hónappal később hozzácsaptak még 3,5 milliárd forintot.

Mint az a lista alapján is kirajzolódik, nagy fejlesztésekhez rendelt most pluszforrást a kormány, melyek indokoltsága és létjogosultsága, valamint megtérülése is gyakran véleményes volt az elmúlt időszakban. Az első projekt Lázár János városához, Hódmezővásárhelyhez kötődő tram-train beruházáshoz kapcsolódó projekt, a nagysebességű vasútvonalak fejlesztéseknél pedig a megtérülés képezte gyakran kritika tárgyát. Kezdetekben az első két projektre mintegy 17 milliárd forintos teljes forrást rendelt a kormány, vagyis nagyjából a 38,5 milliárd forintos összeg fele már a később bekerült beruházások forrása.

Pedig ezeknek a forrásoknak a nagysebességű vonalak helyett bőven lenne máshol is helye, példaként említhetjük a Debrecen-Mátészalka vasútvonalat, ahol a pálya kritikán aluli minősége, a vasúti kocsik elavultsága és kényelmetlensége okoz fejfájást az évi több mint 800 ezer utazónak. Ezen a szakaszon ráadásul csak apróbb felújítások várhatók a következő években.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Égető problémára lehet megoldás a bevándorlás?
Kollár Dóra | 2025. május 11. 17:11
A kedvelt nyaralóhelyek munkaerőpiacán is megjelent a hiány.
Makro / Külgazdaság Fordulat a vámháborúban: megegyezik Amerika és Kína?
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 15:23
Trump optimistán nyilatkozott.
Makro / Külgazdaság Donald Trump elhagyja Amerikát – óriási üzleteket üthet nyélbe
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 08:54
Újraválasztása óta második hivatalos külföldi útjára készül.
Makro / Külgazdaság Azért van egy dolog, amiben jót tett Trump a kínaiakkal
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 12:40
Áprilisban folytatódott a fogyasztói és termelői árak csökkenése Kínában a nemzeti statisztikai hivatal szombati jelentése alapján, ami a vámháborúnak is betudható.
Makro / Külgazdaság László Csaba: Meglepődnék, ha nem kattana bilincs az MNB-alapítványok miatt valakinek a csuklóján
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. május 10. 10:43
A volt pénzügyminiszter, közgazdász, egyetemi tanár a május 7-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 75. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Csak remélhetjük, velünk is azt teszik az amerikaik, mint a németekkel
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 10:20
Megerősítette Németország lehetséges legjobb osztályzatát a Moody's, amely május végén dönt Magyarország hitelminősítéséről.
Makro / Külgazdaság Elképesztő, mi történik a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 08:13
A közép- és kelet-európai régión belül a gázolaj már csak Ausztriában drágább, mint nálunk – derül ki a szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk friss Mfor Üzermanyagár-figyelőjéből.
Makro / Külgazdaság Bődületes nagyságúra nőtt Kína devizatartaléka
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:41
Kína devizatartaléka, amely a legnagyobb a világon, áprilisban tavaly szeptember óta a legmagasabbra szintre, 3282 milliárd dollárra nőtt a márciusi 3241 milliárd dollárról – közölte az ország devizafelügyelete (SAFE).
Makro / Külgazdaság Az árrésstop ugyanúgy visszaüthet, mint tette azt az árstop?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 15:21
A vártnál magasabb áprilisi inflációs adatra a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Országos Kereskedelmi Szövetség mellett reagáltak az elemzők. 
Makro / Külgazdaság Csak nem rólunk vesznek példát az olaszok?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 12:47
Nemcsak nálunk mérséklődött az ipari termelés csökkenése márciusban, hanem a dél-európaiaiknál is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG