3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Péntekig kell döntenie a bíróságnak első fokon, és február végére derülhet ki jogerősen, vajon jogszerű lehet-e a tervezett sztrájk, amit a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) kezdeményezett a reálbérkereset-csökkenés miatt.

Február 2-án jelentették be, hogy március 10-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdetnek a MÁV-nál a személy- és áruszállításban, majd február 4-én kérvényezték a Fővárosi Törvényszéken a sztrájk jogszerűségének megállapítását. A bíróságnak erre öt munkanapja van a sztrájktörvény szerint, azaz péntekig megszülethet a döntés. Ezt nagy valószínűséggel megtámadja az a fél, amelynek nem kedvező a döntés, amire szintén öt nap van. Utána további öt munkanapon belül kell meghozni a másodfokú döntést – mondta Barsi Balázs, a MOSZ elnöke a 24.hu-nak.

500-600 ezer forint bruttó béremeléssel lennének elégedettek. Fotó: Depositphotos
500-600 ezer forint bruttó béremeléssel lennének elégedettek. Fotó: Depositphotos

A 2021 júliusától érvényes hároméves bérmegállapodás alapján tavaly nem volt béremelés a MÁV-nál, helyette 200 ezer forint SZÉP-kártya juttatást kaptak a dolgozók, az idei évre 10 százalékos, a jövő évre 5 százalékos emelésben állapodtak meg. A MOSZ a MÁV-nál dolgozó mozdony- és motorvonatvezetők 80 százalékát képviseli – ők nincsenek megelégedve a bérmegállapodással, ezért is nem írta alá a szakszervezet tavaly a dokumentumot.

2021-ben 5,1 százalékos volt az éves átlagos infláció, és elmaradt a fizetésemelés, a nyilvánvaló reálkereset-csökkenést a MOSZ szerint kompenzálnia kell a munkáltatónak. A MÁV azonban az igényt nem tartja indokoltnak, tárgyalni sem akar róla, a sztrájk bejelentését megelőzően kötelező, december elejei kollektív munkaügyi vita is eredménytelen volt.

A mozdonyvezetők átlagfizetése a szakszervezeti vezető szerint 2021-ben bruttó 703 ezer, a megelőző évben pedig bruttó 714 ezer forint volt. Ez úgy történhetett, hogy 2020-ban többet túlóráztathatták a mozdonyvezetőket, mint tavaly.

A MÁV hivatkozott arra, hogy a mozdonyvezetők tavaly kaptak 415 ezer forint lojalitási és további 300 ezer forint SZÉP-kártya juttatást, valamint közel 90 százalékuk további 120-160 ezer forint közötti összeget. Ez utóbbi a szakszervezet szerint bérmegtakarításból adódott, mert kevesebben lettek, és valóban nem kapta meg mindenki, a többi juttatás pedig korábban is megvolt, a bérmegállapodásban rögzített 200 ezer forintnyi SZÉP-kártya juttatás kivételével. Ezek azonban csak juttatások: vagy vannak, vagy nincsenek. Ettől még áll, hogy tavaly az elmaradt béremelés és a magas infláció miatt, valamint kompenzáció híján csökkent a mozdonyvezetők reálkeresete.

Éves szinten fejenként bruttó 500-600 ezer forinttal lehetne a szakszervezet szerint ellensúlyozni ezt a veszteséget.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fontos számok jelentek meg a magyar gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 13:25
Megjelent egy részletes tájékoztató.
Makro / Külgazdaság Pogátsa Zoltán: az szja-csökkentéssel csak a magas jövedelműek jártak jól
Herman Bernadett | 2025. május 22. 12:24
Nem az ársapkákkal kellene leszorítani az inflációt, és nem lehet növekedést elérni valódi középosztály nélkül – mondja Pogátsa Zoltán. 
Makro / Külgazdaság Nagy Márton elárulta, mi nincs rendben
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 10:28
Hosszabb távon a fejlesztéseké a főszerep. 
Makro / Külgazdaság Rosszul néz ki az új német matek, ez Magyarországnak is fájhat
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 10:16
A berlini kormány mellett működő tanácsadó testület szerint 2025-ben stagnálni fog a német gazdaság. 
Makro / Külgazdaság Újabb zuhanás Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 08:30
Az első negyedévben több mint 12 százalékkal estek vissza a beruházások, pedig már a bázis is alacsony volt. 
Makro / Külgazdaság A svéd kormány döntött: mindent feltesznek az atomerőművekre
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 20:01
Stockholmban úgy gondolják, a növekvő energiaigényekre az atomenergia jelenti a megoldást – újgenerációs atomreaktorok jönnek állami finanszírozással.
Makro / Külgazdaság Itt kezdődnek a mi nagy bajaink
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 18:28
A kis javulás ellenére is komoly gondokkal küzdenek a német gazdasági szereplők amiatt, hogy nem érkeznek a megszokott számban megrendelések.
Makro / Külgazdaság Nincs még egy olyan adórendszer, mint a magyar – kinek jó ez?
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 13:53
A vállalkozások minimális nyereségadót fizetnek, a háromgyerekes családok is alig adóznak – a gyermektelen egyedülállók adóterhe viszont magas, és az áfában is vezetjük a rangsort. Jó a multiknak, a vállalatoknak, a nagycsaládoknak, a részvényeseknek.
Makro / Külgazdaság Az unió máris újabb szankciós csomagon dolgozik, Kaja Kallas oda ütne, ahol fáj
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 13:19
Alig fogadták el az Oroszország elleni 17. szankciós csomagot, Brüsszelben már készül az újabb. Célkeresztben az energia.
Makro / Külgazdaság Ennyiért tankolhat csütörtöktől
Privátbankár.hu | 2025. május 21. 13:06
Mutatjuk a benzinkutakon várható árakat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG