Február 2-án jelentették be, hogy március 10-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdetnek a MÁV-nál a személy- és áruszállításban, majd február 4-én kérvényezték a Fővárosi Törvényszéken a sztrájk jogszerűségének megállapítását. A bíróságnak erre öt munkanapja van a sztrájktörvény szerint, azaz péntekig megszülethet a döntés. Ezt nagy valószínűséggel megtámadja az a fél, amelynek nem kedvező a döntés, amire szintén öt nap van. Utána további öt munkanapon belül kell meghozni a másodfokú döntést – mondta Barsi Balázs, a MOSZ elnöke a 24.hu-nak.
A 2021 júliusától érvényes hároméves bérmegállapodás alapján tavaly nem volt béremelés a MÁV-nál, helyette 200 ezer forint SZÉP-kártya juttatást kaptak a dolgozók, az idei évre 10 százalékos, a jövő évre 5 százalékos emelésben állapodtak meg. A MOSZ a MÁV-nál dolgozó mozdony- és motorvonatvezetők 80 százalékát képviseli – ők nincsenek megelégedve a bérmegállapodással, ezért is nem írta alá a szakszervezet tavaly a dokumentumot.
2021-ben 5,1 százalékos volt az éves átlagos infláció, és elmaradt a fizetésemelés, a nyilvánvaló reálkereset-csökkenést a MOSZ szerint kompenzálnia kell a munkáltatónak. A MÁV azonban az igényt nem tartja indokoltnak, tárgyalni sem akar róla, a sztrájk bejelentését megelőzően kötelező, december elejei kollektív munkaügyi vita is eredménytelen volt.
A mozdonyvezetők átlagfizetése a szakszervezeti vezető szerint 2021-ben bruttó 703 ezer, a megelőző évben pedig bruttó 714 ezer forint volt. Ez úgy történhetett, hogy 2020-ban többet túlóráztathatták a mozdonyvezetőket, mint tavaly.
A MÁV hivatkozott arra, hogy a mozdonyvezetők tavaly kaptak 415 ezer forint lojalitási és további 300 ezer forint SZÉP-kártya juttatást, valamint közel 90 százalékuk további 120-160 ezer forint közötti összeget. Ez utóbbi a szakszervezet szerint bérmegtakarításból adódott, mert kevesebben lettek, és valóban nem kapta meg mindenki, a többi juttatás pedig korábban is megvolt, a bérmegállapodásban rögzített 200 ezer forintnyi SZÉP-kártya juttatás kivételével. Ezek azonban csak juttatások: vagy vannak, vagy nincsenek. Ettől még áll, hogy tavaly az elmaradt béremelés és a magas infláció miatt, valamint kompenzáció híján csökkent a mozdonyvezetők reálkeresete.
Éves szinten fejenként bruttó 500-600 ezer forinttal lehetne a szakszervezet szerint ellensúlyozni ezt a veszteséget.