4p
Hogyan lehet megelőzni, hogy teljesen ellepjen minket a műanyagszemét? Milyen kísérletek vannak a probléma orvoslására, és mit tesznek a legnagyobb szennyezők a válság enyhítése érdekében? Sorozatunk második részéből kiderül, hogy egy start up radikális újítással rukkolt elő, a Nestlé pedig külön központban kutatja a jövő csomagolásait.
(Forrás: Depositphotos)

A cikksorozat első részét itt olvashatják.

Egyes vállalkozások nem akarnak várni a szupermarketekre vagy a beszállítóikra, hanem maguk állnak a változás élére a műanyaghulladék visszaszorítása érdekében.

Hígítsd otthon!

A Splosh nevű start uptól például tisztítószer-, szappan- és testápoló-koncentrátumokat lehet rendelni az interneten keresztül. A cég kis műanyag-zacskókban szállítja ki az árukat, amelyeket otthon fel lehet hígítani. Ezáltal csökkennek a csomagolási és szállítási költségek.

Angus Grahame alapító szerint már mintegy 20 ezer ügyfelük van, és nem győzik kielégíteni a megrendeléseket.

Egy kis walesi cég vagyunk, amely egy radikálisan más üzleti modellel harcol az óriások iparágában

- mondta a Financial Timesnak.

Szerinte az emberek akkor hajlandóak lemondani a műanyagról és segíteni a környezetvédelmet, ha emiatt nem kell megváltoztatniuk az életmódjukat. Tehát olyan céggé szeretné tenni a Splosht, hogy az kényelem, ár és minőség szempontjából is vonzó legyen a fogyasztók számára.

Új csomagolásokat fejlesztenek

Eközben számos nagyvállalat úgy próbál megfelelni az új kihívásoknak, hogy kevésbé káros csomagolásokra próbál átállni. Azokat már úgy tervezik meg, hogy minél nagyobb részben legyenek újrahasznosíthatóak, minél kevesebb műanyagot használjanak fel hozzájuk és lemondjanak azokról a kombinációkról, amelyek nehezen hasznosíthatók újra.

A Nestlé például nemrég nyitott meg Lausanne-ben egy olyan kutatóközpontot, amelynek célja a funkcionális, biztonságos és környezetbarát csomagolások kifejlesztése. A centrumban mintegy ötven tudós kutatja, hogy mibe csomagolják a jövőben a KitKat csokikat, a Perrier vizet vagy a Purina állateledelt. A fejlesztésbe a start-upok és külső szakértők mellett a régi csomagolóanyag-beszállítókat is bevonják.

Jó műanyag, rossz műanyag

A világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártójának ugyanakkor nem az a célja, hogy teljesen lemondjon a műanyagról.

Úgy gondoljuk, hogy van jó műanyag és rossz műanyag. A csomagolások újrahasznosíthatóságának növelése ugyanolyan fontos, mint az elmozdulás az új anyagok irányába

– mondta a brit lapnak Véronique Cremades, a Nestlé fenntartható csomagolásért felelős vezetője. Valódi céljuk az, hogy – a pazarlásmentes jövő jegyében  – egyetlen termékük se végezze a szemétben vagy a hulladéklerakókban.

Ettől azonban a Nestlé – a többi óriáskonszernhez hasonlóan – még nagyon messze van. A konszern jelenleg 1,7 millió tonna műanyag csomagolást használ évente, amivel a harmadik a sorban a Coca-Cola és a PepsiCo mögött. (A Forbes nemrég egyébként szintén a Coca-Colát nevezte a világ legnagyobb műanyag-szennyezőjének – a szerk.)

Vissza az iskolapadba

Habár a Nestlé módszeresen megvizsgálja a termékportfólióját, hogy megtudja, miként tehetné környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá a csomagolásokat, ez a folyamat sok időt vesz igénybe.

Az FT szerint csaknem két évbe telt például, amíg teljes egészében „műanyag mentesítették” a Smarties csokik különböző csomagolásait. Ehhez ugyanis több tényezőt kellett mérlegelniük, a gyártósoroktól kezdve a minőség-ellenőrzésen át a fogyasztók visszajelzéséig.

Korábban a termékek csomagolását számos tényezőt figyelembe véve alakítottuk ki, és ezek közül csak egy volt a környezeti hatás. Most viszont ezeket a (környezetvédelmi) elveket észben tartva újra kell terveznünk az egész termékportfóliónkat. Mindannyian visszaülünk az iskolapadba

-mondja Cremades.

A cikksorozat következő részét jövő hétvégén közöljük.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az oroszok hajlandóak eladni a Szerbiai Kőolajipari Vállalatban lévő részesedésüket
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 17:13
Az orosz tulajdonos hajlandó eladni 56,15 százalékos részesedését a Szerbiai Kőolajipari Vállalatból (NIS) – jelentette be Dubravka Djedovic Handanovic szerb energiaügyi miniszter szerdán.
Makro / Külgazdaság Váratlan meglepetés az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 16:55
Az amerikai külkereskedelmi hiány az elemzők által vártnál jelentősebben csökkent augusztusban – derült ki az amerikai kereskedelmi minisztérium szerdán közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Hónapok óta nem mozdul az inflációs ráta a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 15:19
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előző havival megegyezően 4,0 százalék volt októberben – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) szerdán közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Megint bezsebelt 30 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:44
Pedig csak 20 milliárdot akartak volna.
Makro / Külgazdaság Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot? Petschnig Mária Zitát erről is kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:58
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa november 26-án, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Csütörtöktől megint drágul a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:02
Nem jöttek jó hírek.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mit kért Ursula von der Leyen Orbán Viktortól
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:43
Olyat, ami Orbán Viktor szerint nincs.
Makro / Külgazdaság Ursula von der Leyenék lerántják a leplet – és ennek aligha fogunk örülni (frissítve)
Csabai Károly | 2025. november 19. 05:44
Szerda délelőtt teszi közzé az Európai Bizottság statisztikai hivatala, az Eurostat a 27 uniós tagország októberi éves harmonizált fogyasztóiár-indexeit. Bár Magyarország neve mellett a négy hónapja stagnáló éves inflációs számnál – ha csak egytized százalékponttal is, de – alacsonyabb érték szerepel majd, a Privátbankár Európai Inflációs Körkép friss becslése szerint a szeptemberi rangsorhoz képest még így is egy helyet rontottunk. Így már csak három EU-s államban magasabb az infláció, mint itthon: Lettországban, Észtországban és Romániában.
Makro / Külgazdaság Most az utolsó szalmaszálat is elveheti a magyar kormány Ukrajnától?
Litván Dániel | 2025. november 18. 19:24
Egy hónapja van átvágnia a gordiuszi csomót Ursula von der Leyennek, különben tényleg elfogyhat Ukrajna pénze. Orbán Viktor most tényleg célhoz érhet? Nagyító alatt ezúttal Ukrajna uniós támogatása.
Makro / Külgazdaság Még mindig kétszer nagyobb inflációt érzünk, mint amit a KSH mér
Imre Lőrinc | 2025. november 18. 17:41
Továbbra sem fűződik kamatcsökkentés Varga Mihály nevéhez, a Magyar Nemzeti Bank immár több mint egy éve 6,5 százalékon tartja az irányadó rátát. A jegybankelnök a döntés háttere mellett az amerikai védőpajzsról és a bankokat sújtó terhek megemeléséről is beszélt keddi sajtótájékoztatóján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG