(Forrás: Depositphotos) |
A cikksorozat első részét itt olvashatják.
Egyes vállalkozások nem akarnak várni a szupermarketekre vagy a beszállítóikra, hanem maguk állnak a változás élére a műanyaghulladék visszaszorítása érdekében.
Hígítsd otthon!
A Splosh nevű start uptól például tisztítószer-, szappan- és testápoló-koncentrátumokat lehet rendelni az interneten keresztül. A cég kis műanyag-zacskókban szállítja ki az árukat, amelyeket otthon fel lehet hígítani. Ezáltal csökkennek a csomagolási és szállítási költségek.
Angus Grahame alapító szerint már mintegy 20 ezer ügyfelük van, és nem győzik kielégíteni a megrendeléseket.
Egy kis walesi cég vagyunk, amely egy radikálisan más üzleti modellel harcol az óriások iparágában
- mondta a Financial Timesnak.
Szerinte az emberek akkor hajlandóak lemondani a műanyagról és segíteni a környezetvédelmet, ha emiatt nem kell megváltoztatniuk az életmódjukat. Tehát olyan céggé szeretné tenni a Splosht, hogy az kényelem, ár és minőség szempontjából is vonzó legyen a fogyasztók számára.
Új csomagolásokat fejlesztenek
Eközben számos nagyvállalat úgy próbál megfelelni az új kihívásoknak, hogy kevésbé káros csomagolásokra próbál átállni. Azokat már úgy tervezik meg, hogy minél nagyobb részben legyenek újrahasznosíthatóak, minél kevesebb műanyagot használjanak fel hozzájuk és lemondjanak azokról a kombinációkról, amelyek nehezen hasznosíthatók újra.
A Nestlé például nemrég nyitott meg Lausanne-ben egy olyan kutatóközpontot, amelynek célja a funkcionális, biztonságos és környezetbarát csomagolások kifejlesztése. A centrumban mintegy ötven tudós kutatja, hogy mibe csomagolják a jövőben a KitKat csokikat, a Perrier vizet vagy a Purina állateledelt. A fejlesztésbe a start-upok és külső szakértők mellett a régi csomagolóanyag-beszállítókat is bevonják.
Jó műanyag, rossz műanyag
A világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártójának ugyanakkor nem az a célja, hogy teljesen lemondjon a műanyagról.
Úgy gondoljuk, hogy van jó műanyag és rossz műanyag. A csomagolások újrahasznosíthatóságának növelése ugyanolyan fontos, mint az elmozdulás az új anyagok irányába
– mondta a brit lapnak Véronique Cremades, a Nestlé fenntartható csomagolásért felelős vezetője. Valódi céljuk az, hogy – a pazarlásmentes jövő jegyében – egyetlen termékük se végezze a szemétben vagy a hulladéklerakókban.
Ettől azonban a Nestlé – a többi óriáskonszernhez hasonlóan – még nagyon messze van. A konszern jelenleg 1,7 millió tonna műanyag csomagolást használ évente, amivel a harmadik a sorban a Coca-Cola és a PepsiCo mögött. (A Forbes nemrég egyébként szintén a Coca-Colát nevezte a világ legnagyobb műanyag-szennyezőjének – a szerk.)
Vissza az iskolapadba
Habár a Nestlé módszeresen megvizsgálja a termékportfólióját, hogy megtudja, miként tehetné környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá a csomagolásokat, ez a folyamat sok időt vesz igénybe.
Az FT szerint csaknem két évbe telt például, amíg teljes egészében „műanyag mentesítették” a Smarties csokik különböző csomagolásait. Ehhez ugyanis több tényezőt kellett mérlegelniük, a gyártósoroktól kezdve a minőség-ellenőrzésen át a fogyasztók visszajelzéséig.
Korábban a termékek csomagolását számos tényezőt figyelembe véve alakítottuk ki, és ezek közül csak egy volt a környezeti hatás. Most viszont ezeket a (környezetvédelmi) elveket észben tartva újra kell terveznünk az egész termékportfóliónkat. Mindannyian visszaülünk az iskolapadba
-mondja Cremades.
A cikksorozat következő részét jövő hétvégén közöljük.