4p
Hogyan lehet megelőzni, hogy teljesen ellepjen minket a műanyagszemét? Milyen kísérletek vannak a probléma orvoslására, és mit tesznek a legnagyobb szennyezők a válság enyhítése érdekében? Sorozatunk második részéből kiderül, hogy egy start up radikális újítással rukkolt elő, a Nestlé pedig külön központban kutatja a jövő csomagolásait.
(Forrás: Depositphotos)

A cikksorozat első részét itt olvashatják.

Egyes vállalkozások nem akarnak várni a szupermarketekre vagy a beszállítóikra, hanem maguk állnak a változás élére a műanyaghulladék visszaszorítása érdekében.

Hígítsd otthon!

A Splosh nevű start uptól például tisztítószer-, szappan- és testápoló-koncentrátumokat lehet rendelni az interneten keresztül. A cég kis műanyag-zacskókban szállítja ki az árukat, amelyeket otthon fel lehet hígítani. Ezáltal csökkennek a csomagolási és szállítási költségek.

Angus Grahame alapító szerint már mintegy 20 ezer ügyfelük van, és nem győzik kielégíteni a megrendeléseket.

Egy kis walesi cég vagyunk, amely egy radikálisan más üzleti modellel harcol az óriások iparágában

- mondta a Financial Timesnak.

Szerinte az emberek akkor hajlandóak lemondani a műanyagról és segíteni a környezetvédelmet, ha emiatt nem kell megváltoztatniuk az életmódjukat. Tehát olyan céggé szeretné tenni a Splosht, hogy az kényelem, ár és minőség szempontjából is vonzó legyen a fogyasztók számára.

Új csomagolásokat fejlesztenek

Eközben számos nagyvállalat úgy próbál megfelelni az új kihívásoknak, hogy kevésbé káros csomagolásokra próbál átállni. Azokat már úgy tervezik meg, hogy minél nagyobb részben legyenek újrahasznosíthatóak, minél kevesebb műanyagot használjanak fel hozzájuk és lemondjanak azokról a kombinációkról, amelyek nehezen hasznosíthatók újra.

A Nestlé például nemrég nyitott meg Lausanne-ben egy olyan kutatóközpontot, amelynek célja a funkcionális, biztonságos és környezetbarát csomagolások kifejlesztése. A centrumban mintegy ötven tudós kutatja, hogy mibe csomagolják a jövőben a KitKat csokikat, a Perrier vizet vagy a Purina állateledelt. A fejlesztésbe a start-upok és külső szakértők mellett a régi csomagolóanyag-beszállítókat is bevonják.

Jó műanyag, rossz műanyag

A világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártójának ugyanakkor nem az a célja, hogy teljesen lemondjon a műanyagról.

Úgy gondoljuk, hogy van jó műanyag és rossz műanyag. A csomagolások újrahasznosíthatóságának növelése ugyanolyan fontos, mint az elmozdulás az új anyagok irányába

– mondta a brit lapnak Véronique Cremades, a Nestlé fenntartható csomagolásért felelős vezetője. Valódi céljuk az, hogy – a pazarlásmentes jövő jegyében  – egyetlen termékük se végezze a szemétben vagy a hulladéklerakókban.

Ettől azonban a Nestlé – a többi óriáskonszernhez hasonlóan – még nagyon messze van. A konszern jelenleg 1,7 millió tonna műanyag csomagolást használ évente, amivel a harmadik a sorban a Coca-Cola és a PepsiCo mögött. (A Forbes nemrég egyébként szintén a Coca-Colát nevezte a világ legnagyobb műanyag-szennyezőjének – a szerk.)

Vissza az iskolapadba

Habár a Nestlé módszeresen megvizsgálja a termékportfólióját, hogy megtudja, miként tehetné környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbbá a csomagolásokat, ez a folyamat sok időt vesz igénybe.

Az FT szerint csaknem két évbe telt például, amíg teljes egészében „műanyag mentesítették” a Smarties csokik különböző csomagolásait. Ehhez ugyanis több tényezőt kellett mérlegelniük, a gyártósoroktól kezdve a minőség-ellenőrzésen át a fogyasztók visszajelzéséig.

Korábban a termékek csomagolását számos tényezőt figyelembe véve alakítottuk ki, és ezek közül csak egy volt a környezeti hatás. Most viszont ezeket a (környezetvédelmi) elveket észben tartva újra kell terveznünk az egész termékportfóliónkat. Mindannyian visszaülünk az iskolapadba

-mondja Cremades.

A cikksorozat következő részét jövő hétvégén közöljük.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan vészes a magyar infláció?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:32
Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak.
Makro / Külgazdaság Bárki is nyer, kőkemény lesz a 2026-os év? Ma délután Csaba Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:00
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
Makro / Külgazdaság Bármit is akar a kormány, nem vág az alapkamaton az MNB
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:23
Válaszolt az MNB alelnöke Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek. 
Makro / Külgazdaság Már most aggódnak, mi lesz jövőre a globális kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:51
A WTO főtitkára szerint a kilátások borúsak. 
Makro / Külgazdaság Lesznek meglepetések a kormány adócsomagjaiban
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:11
Idén ősszel a kormány rendhagyó módon két adócsomagot tervez bevezetni, amelyek jelentős változásokat hoznak a vállalkozásoknak és magánszemélyeknek. Az első csomag már társadalmi egyeztetésen van, technikai módosításokat, szigorításokat és kedvező változásokat is tartalmaz, míg a második csomagban várhatóan jelentős adócsökkentések szerepelnek. „A második csomag költségvetési hatása várhatóan sokkal nagyobb lesz, különösen, ha a szociális hozzájárulási adó csökkentése is megvalósul” – emeli ki Módos András, az EY adótanácsadási üzletágának vezetője.
Makro / Külgazdaság Nagy az egyetértés Orbán Viktor és Nagy Márton között
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 15:33
A miniszterelnök és a nemzetgazdasági miniszter szerint is itt az ideje a kamatcsökkentésnek. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG