5p
Az ötvenes évek óta 8,3 milliárd tonna plasztikot gyártottak világszerte, aminek mindössze kilenc százalékát hasznosították újra. A többi jó esetben hulladék-lerakókba, rossz esetben a földekre, óceánokba, madarak és bálnák gyomrába került. Abban minden érdekelt fél egyetért, hogy ezen változtatni kell – arról viszont eltérnek a vélemények, hogy miként.
Szemétdomb az Arab-tenger mentén az indiai Mumbaiban. EPA/DIVYAKANT SOLANKI

Magali Sartre, egy 44 éves párizsi asszony minden héten az interneten vásárol be. Ráklikkel a narancslére, az olajra, a teára, a tésztára, a süteményre – minden olyasmire, amire egy átlagos háztartásnak szüksége van.

Új bevásárlási modell

Amikor azonban megérkezik a  rendelése, már látszik, hogy az valójában korántsem átlagos. A táskában ugyanis a tészta és a tea fémtárolóban, a narancslé pedig üvegben érkezik – műanyagnak nyoma sincs. Amint családja felhasznált egy terméket, visszateszi a táskába a csomagolásokat, amiket összegyűjtenek, valamint adott esetben kitisztítanak és újratöltenek, derül ki a Financial Times riportjából.

Sartre a Loop egyik vevője. Az új cég úgy próbál véget vetni a hulladéközönnek, hogy – együttműködve olyan márkákkal, mint a Haagen-Dazs, a Dove és a Crest –  újrahasználható csomagolásokat kínál. Forradalmian új bevásárlási modellt kíván létrehozni, amelyben a csomagolás tartós, újrahasználható, értékes – sőt, adott esetben még szép is.

A vásárlók változást akarnak

A start up már multikkal (Nestlé, Unilever, Procter&Gamble, PepsiCo) és szupermarketekkel is kooperál.

Vásárlóként szeretném jelezni, hogy nem akarok több műanyagot. És üzenni szeretnék a nagy cégeknek, hogy kész vagyok pénzt áldozni  egy olyan, másfajta vásárlási modellre, amely jobban összhangban van az értékeimmel

– idézte a brit gazdasági lap Magali Sartrét.

Iparági vezetők szerint a vevők egyre nagyobb nyomása irányváltásra ösztönözte a világ vezető élelmiszer-, üdítőital és háztartási cikk gyártóit, amelyek többé nem ignorálhatják őket.

Azt látjuk, hogy a fogyasztókat, különösebben a fiatalabbakat, tényleg érdeklik a fenntarthatósági témák, ezért változnunk kell, hogy relevánsak maradjunk

– mondta az FT-nek Alan Jope, az Unilever vezérigazgatója.

Aknamező az óceánon

A fogyasztók és környezetvédők részéről a nagy cégekre nehezedő nyomást növelték az olyan dokumentumfilmek, mint például a BBC Kék Bolygó 2-je. Ez azt mutatja be, hogy elképesztő mennyiségű műanyag – egyes becslések szerint évi 8 millió tonna – kerül a tengerekbe és óceánokba, ami fatális következményekkel jár az élővilágra nézve.

A tengeri madarak, például az albatroszok sok esetben tápláléknak nézik és megeszik a műanyagot, és mivel nem tudják megemészteni, elpusztulnak.

Az állatok számára a műanyag aknamezővé változtatja az óceánokat

– írta ezzel összhangban a National Geographic.

Nyolcmilliárd tonna

Az ötvenes évek óta 8,3 milliárd tonna plasztikot gyártottak világszerte, aminek mindössze kilenc százalékát hasznosították újra.

A műanyag aránya 17-ről 25 százalékra nőtt a csomagolásban 2000 és 2015 között. Ennek nagy részét mindössze egyszer használják, azaz hulladék lesz belőle. Ez évi 80-120 milliárd fontba kerül, és gyakorlatilag túlterheli a globális újrahasznosítási rendszert.

Ugyanakkor ez a történet sem fekete-fehér: a műanyag száműzésének is megvannak a maga hátrányai. A fémből vagy üvegből készült csomagolóanyagok súlya ugyanis nagyobb, ezért előállításuk során gyakran több üvegházhatású gáz keletkezik, mint a műanyagok esetében.

Ráadásul a plasztik könnyű, olcsó, flexibilis és tartós, ami összességében minimalizálja a gyártási és szállítási költségeket.

Változtassunk – de hogyan?

Mindezzel együtt az FT által megkérdezett cégek, tudósok és vállalkozók egyetértettek abban, hogy változás lesz. Ennek mibenlétével kapcsolatban azonban már eltérnek a vélemények.

Sokan azzal oldanák meg a problémát, hogy egyre nagyobb mértékben használnának újrahasznosítható műanyagot. Mások úgy vélik, hogy a műanyagot sok esetben ki lehetne váltani bevont vagy kartonpapírral. De vannak olyan vélemények is, hogy a vásárlás és a fogyasztás mikéntjének teljes átalakítására lenne szükség.

Az eltérő megközelítések más-más anyagi és egyéb következményeket vonnának maguk után, mind a gyártókat, mind a fogyasztókat tekintve.

A világ  számos részén mindenesetre már szigorították a szabályozást: eddig 127 ország  korlátozta a műanyagzacskók használatát, az EU pedig számos terméket (műanyagtányérok, -evőeszközök és -szívószálak) betilt 2021-től.

Töltse újra a sörét!

Nagy-Britanniában számos áruházlánc szintén megpróbálja csökkenteni függőségét az egyszer használatos műanyag-csomagolásoktól: a Waitrose oxfordi szupermarketjében például – kísérleti jelleggel – teljesen csomagolásmentes ételeket és italokat kínálnak a Guardian szerint.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vásárlók saját tárolóedényeiket tölthetik fel a boltban borral, sörrel, rizzsel vagy éppen tisztítószerekkel, és cserébe még 15 százalék kedvezményt is kapnak.

A kísérlet kiértékelése még folyamatban van, de a cég már több pozitív visszajelzést kapott a vásárlóktól.


A magyarországi helyzetről itt olvashatnak: Óriási a titkolózás, hogy mikor fogják betiltani a műanyagokat Magyarországon.

(A cikk folytatását egy hét múlva közöljük.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A megbízható rögzítés az építőipar alapja
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 16:45
Az építkezések és felújítások világában sokszor a legapróbb részletek döntik el, mennyire lesz tartós és biztonságos a végeredmény. Akár egy családi ház szerkezetéről, akár ipari létesítményről van szó, a stabil rögzítés nélkülözhetetlen. Azok az elemek, amelyek a háttérben végzik a dolgukat, valójában a teljes szerkezet biztonságát tartják kézben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG