Kérdés, nem kelt-e felháborodást e kommunista-vadkapitalista birodalomban – a „nép körében” – ez a jelenség? Ha kelt is, erről nem adnak hírt az orosz napilapok. A gazdasági helyzet nem éppen rózsás Oroszországban, de a nyugati márkák tömeges kivándorlása ellenére az oroszok szűk rétege továbbra is rengeteg pénzt költ Tiffany, Gucci, Balenciaga, Prada és más európai luxusmárkákra – írja a Kommerszant nevű orosz napilap.
Olyannyira, hogy az efféle termékeket kínáló orosz márkák forgalma növekszik: a CDEK.Shopping külföldről érkező áruk szállításával foglalkozó szolgáltató számításai szerint 2025 első felében az orosz vásárlók megduplázták a külföldi márkáktól vásárolt luxuscikkek mennyiségét. Eme árukategória teljes forgalma 175,2 millió rubelt tett ki, ami 101 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. Ugyanakkor az átlagos rendelési érték – egy árura vetítve – kismértékben, 58 ezer rubelre csökkent.
A megrendeléseket tekintve vezető helyen továbbra is a világhírű nyugati márkák állnak: a Tiffany & Co, a Gucci és a Balenciaga, valamint a Prada tulajdonában lévő Miu Miu. Az orosz fogyasztók szívesen vásárolnak tőlük kiegészítőket és ékszereket, bár ezek az árucikkek meglehetősen drágák más márkákhoz képest. De felismerhetők, és ez a lényeg. Ez a kör egymásnak öltözik. Nem biztos, hogy egy szibériai kis faluban felismerik, hogy Tiffanytól származik-e a karkötő, vagy Prada-tól a kabát, de nem is ők a célcsoport.
Ráadásul ezek az árucikkek online is kényelmesen megrendelhetők. Egy Miu Miu napszemüveg 50-80 ezer rubelért, egy Gucci Ophidia táska 70-300 ezer rubelért – mérettől függően –, egy Tiffany & Co. Return to Tiffany karkötő – 50-370 ezer rubel – volt a legkeresettebb.
Hozzá kell tenni, hogy a luxusra kiéhezett oroszok – illetve azok bizonyos köre – már a kilencvenes években bolondult a világmárkákért, és a vodkáért való sorbanállás közben erről álmodozott, miközben ezeket a holmikat csak többnyire feketén, illetve dollárboltokban lehetett beszerezni. De ez nem okozott gondot, mert minden utcasarkon állt egy rozoga bódé, ahol rubelt dollárra lehet váltani, immár legálisan. Egy idő után azt se firtatta senki, honnan, milyen – nyilvánvalóan illegális – forrásból ered az a sok rubel, mint ahogy ma sem. Csak akkor ez még furcsább volt, hiszen egy nyugdíj olykor tíz dollárt tett ki.
Fotó: Depositphotos
A luxusnak ma különösen meg kell fizetni az árát: ezek a márkás termékek Moszkvában harmadával többe kerülnek, mint a világ legdrágább városaiban – adja hírül a lap. És nemcsak a legmenőbbekről van szó: egy Stone Island pulóver 50–60 ezer rubelért vásárolható meg a neten, egy Jil Sander póló pedig 25-180 ezerért. Tehát fizikai értelemben hiába vonultak ki a cégek, illetve zárták be az oroszországi üzleteiket, a rendelések számát ez ma már kevéssé befolyásolja.
Az oroszországi luxuscikkek iránti érdeklődés növekedése számos tényezőtől függ: az erősödő rubel, a nyugati vállalatok Orosz Föderációból való kilépése utáni korszak elhalasztott kereslete, valamint a lakosság egyes csoportjainak növekvő jövedelme – nyilatkozta a lapnak Artur Gafarov, a Vállalkozásfejlesztési és Gazdaságfejlesztési Intézet vezetője. Ráadásul e divatcikkek befektetési potenciállal rendelkeznek: néhány év múlva a luxusmárkák egyes limitált kiadású darabjai nyereséggel tovább értékesíthetők.
Közben számos luxusmárka növeli az eladásait az Oroszországgal szomszédos – többnyire posztkommunista – országokban, például Kazahsztánban. A Richemont holding orosz részlege – ahova a Cartier, Montblanc és más márkák tartoznak – 2023-ban aktívan elkezdte fejleszteni az ékszer-nagykereskedelmet Kazahsztánban. Bevétele tavaly 19 százalékkal, 986,6 millió rubelre nőtt. Hasonló eredményekről számolt be a Tiffany & Co is.
A rubel erősödik, vonzók a bankbetétek
Gafarov szerint ugyanakkor az orosz luxuscikk-piac az elmúlt években több mint a felére zsugorodott (a háború, mint ok, nincs említve), a 2021-es 4,3 milliárd dollárról 2024-re 2,06 milliárd dollárra. Miközben harmadával többe kerülnek a luxusmárkák, mint Amerikában vagy Európában.
A csökkenés okai között szerepel az Oroszországba történő szállítási korlátozás, a vásárlók számára ismerős márkák távozása, valamint hogy az állampolgárok a megtakarításaikat inkább bankbetétekben tartják, ahelyett, hogy ilyen vásárlásokra költenék azt.
A következő években a piac biztosan nem fog robbanásszerű ütemben növekedni – elvégre sem az ország, sem a világgazdasági helyzet nem kedvez a luxuscikkek fogyasztásához – mondja Lídija Alekszandrova, az MVM Csoport (nem összetévesztendő a magyar állami villamosenergia-ipari vállalattal – a szerk.) divatigazgatója.
Azok az oroszok, akik eddig nyugati luxuscikkeket vásároltak, egyre nagyobb érdeklődést mutattak a kínai áruk iránt. A CDEK.Shopping szerint eme árucsoportból az Egyesült Államok részesedése 2024 első negyedévében 64 százalék volt, azóta folyamatosan csökkent, és 2025 második negyedévére elérte a 37 százalékot. Ugyanakkor Kína 21 százalékról 27-re növelte a részesedését. A hongkongi luxuscikk-rendelések aránya meredeken nőtt: 2 százalékról 14 százalékra.
Az orosz fogyasztók kínai luxuscikkek megrendelése iránti érdeklődése összefüggésben állhat bizonyos kiskapuk keresésével, hogy márkás termékeket vásárolhassanak alacsonyabb áron – jegyzi meg Lídija Alekszandrova. A szakértő szerint Ázsiában hatalmas vintagecikk-készlet rejtőzik, amelyek iránt most élénk a kereslet.
A fogyasztók luxusmárkák másolatait is rendelnek Kínából, amelyek az eredetinél sokszorosan olcsóbbak. Ahogy Jekatyerina Kosarjeva, a VMT Consult piackutató ügynökség ügyvezetője megjegyzi, ezek a holmik különösen a fiatalok körében keresettek, akik általában kevesebb figyelmet fordítanak a márkára. „A Zoomerek, akik közül a legidősebbek már 30 év körüliek, többnyire sokkal kevésbé érzékenyek a felismerhető logókra, és nem tekintik a márkás termékek megvásárlását az önmegerősítés egyik módjának. Épp ellenkezőleg, a funkcionalitás, az esztétika és az ár fontosabb számukra, és egyáltalán nem az a státusz, amit korábban a márkás vásárlások biztosítottak” – fejti ki Kosarjeva ezt a kissé meglepő tapasztalatot.
A közelmúltig az orosz luxus- és prémiummárkák eladásai is növekedtek, ami nem tűnik váratlannak a nyugati versenytársaik országból való távozása miatt. 2022 után egyes orosz vállalatok szó szerint átvették a külföldi vállalatok helyét. Időközben beleszólt a piaci folyamatokba a klímaváltozás is: a meleg időjárás miatt a vásárlók egyszerűen úgy döntöttek, hogy nem vásárolnak pehelykabátokat és bélelt, szőrmés cipőket, amelyek eladásaira némely márka évtizedek óta támaszkodott. Egy másik új tendencia a bevásárlóközpontok forgalmának csökkenése.