Egy előzetes jelentés szerint úgy tűnik , hogy a múlt hónapban lezuhant és 260 ember halálát okozó Air India gép mindkét hajtóművének üzemanyag-ellátását másodpercekkel a felszállás után leállították.
Az Air India Londonba tartó AI171-es járata június 12-én egy sűrűn lakott lakóövezetben zuhant le az indiai Ahmedabad városban, a fedélzeten tartózkodó 242 ember közül egy kivételével mindenki meghalt, a földön pedig további 19 ember vesztette életét. Ez volt India történetének leghalálosabb légikatasztrófája az elmúlt közel három évtizedben.
Az indiai repülőgép-baleset-vizsgáló hivatal előzetes jelentése szerint a felszállás után pillanatokkal mindkét, a pilótafülkében található, a hajtóművekhez áramló üzemanyagot szabályozó kapcsoló „leállító” állásba kapcsolt. Az üzemanyag-kapcsolók mozgatása szinte azonnal leállítja a hajtóművet.
A kezdeti jelentés nem javasolt intézkedéseket a 787-8 Dreamlinert gyártó Boeing, illetve a hajtóműveket gyártó General Electric ellen.
Fotó: MTI/EPA/Radzsat Gupta
A repülőgép, baleset után visszaszerzett adataiból és hangrögzítőiből gyűjtött információkra támaszkodva a jelentés közölte, hogy „a pilótafülke hangfelvételén hallható, amint az egyik pilóta megkérdezi a másiktól, hogy miért kapcsolta ki”, utalva az üzemanyag-cserére.
A másik pilóta azt válaszolta, hogy nem tett ilyet. Másodpercekkel később a repülőgép veszíteni kezdett a magasságából, és vészüzenetet küldtek a pilótafülkéből a légiforgalmi irányításnak, közvetlenül azelőtt, hogy a repülőtér a földre zuhant.
A jelentés szerint az üzemanyag-kapcsolókat „egymás után” elzárt állásba állították. Másodpercekkel később a kapcsolókat visszaállították, hogy újraindítsák az üzemanyag-ellátást, és a repülőgép egyik hajtóműve újraindulhatott, de a gép lassulását nem tudták visszafordítani.
Egy amerikai repülésbiztonsági szakértő, John Cox a Reutersnek elmondta, hogy egy pilóta nem tudja véletlenül elmozdítani a hajtóműveket tápláló üzemanyag-kapcsolókat. (The Guardian)