Észak-Korea az orosz határhoz közeli Rasin kikötőjébe szállította a májusban megrongálódott, 5000 tonnás rombolóját – írja a CNN. A Maxar Technologies műholdfelvételei szerint a hajó a Rason különleges gazdasági övezet szárazdokkjában van, amely közel fekszik az orosz határhoz.
A Korea Védelmi Elemzések Intézetének egyik kutatója szerint Rasin nem nagy hajógyártó központ, de kisebb javításokra alkalmas, és földrajzi elhelyezkedése miatt fontos csomópont lehet Észak-Korea és Oroszország gazdasági és katonai együttműködésében. A West Point katonai akadémia háttérintézménye, a Modern War Institute korábban is kiemelte: a régió szerepet játszhatott észak-koreai fegyverszállításokban, amelyeket Oroszország Ukrajnában használhatott.
A hajó vízrebocsátása május 21-én kudarcba fulladt: a tat a vízbe ért, de az orr fennakadt, a hajó pedig oldalára fordult. Kim Dzsongun jelen volt az eseményen, és elrendelte, hogy a hajót június végéig javítsák meg. Az állami média szerint a munkálatok 7-10 napig tartanak.
Dél-koreai források szerint nem kizárt, hogy a hajóorrban lévő szonár és mélységmérők megsérültek, amelyek javításához külföldi technológia kellhet. Egy dél-koreai parlamenti képviselő viszont úgy véli, a fő probléma nem a szonár, hanem a vízbetörés lehetett.
Szakértők szerint a javítás során a hajó belsejét tengervíztől és sótól kell megtisztítani. Az orosz mérnöki segítség nem kizárt, de egyelőre nem tudni, milyen mértékben vesznek részt. A szankciófigyelő szervezet szerint Észak-Korea az elmúlt évben fegyvereket, rakétákat és lőszert szállított Oroszországnak, cserébe pedig fejlett haditechnológiát és finomított olajat kapott.