4p

Észak-Amerikában mintegy ötmillió ember csak segítséggel tud elrepülni egyik városból vagy államból a másikba, illetve külföldre. A légitársaságok számára ezért versenyeszköz lett, hogy miként fogadják a kerekesszékre rászoruló utasokat. Itt nem csak az idősekről van szó: az Egyesült Államokban több százezren szenvednek fiatalon is olyan kórokban, amelyek – sokszor egész életükre – akadályozzák a mozgásukat vagy tájékozódásukat.

Egy új amerikai szakmai tanulmány értékelte a kerekesszékkel való megközelíthetőség szempontjából a légitársaságokat, és megállapította, hogy a JetBlue a legjobb az erre rászorulók számára. A légitársaság több ezer mozgássegítő eszközt tart készenlétben szükség esetére. Itt nemcsak a repülőtéri mozgást könnyítő wheelchair szolgáltatásról van szó – ez ma már a legtöbb európai reptéren is elérhető –, hanem arról is, hogy miként jut fel a fedélzetre az utas, és ott mennyire kényelmesen tud utazni.

A Delta Airlines szintén jól teljesített, mivel náluk a legalacsonyabb a rosszul kezelhető – döcögő, alig működő, kényelmetlen – kerekesszékek aránya. A légitársaság olyan ülés tervezésén is dolgozik, amely lehetővé teszi, hogy az utasok a saját kerekesszéküket használják menet közben is. A harmadik legjobb az Alaska Airlines.

A legalacsonyabb helyezést a Frontier Airlines érte el. Az egyébként óriási forgalmat lebonyolító American Airlines, illetve a Spirit Airlines szintén rossz besorolást kapott. (2024-ben az amerikai közlekedési minisztérium 50 millió dolláros bírságot szabott ki az American Airlinesra a kerekesszékes utasok nem éppen humánus fogadása miatt.)

Ami fontos: miként tud feljutni az utas a fedélzetre?
Ami fontos: miként tud feljutni az utas a fedélzetre?
Fotó: Depositphotos

Az Egyesült Államokban több mint ötmillió ember használ kerekesszéket utazás közben, és ezek a mozgást segítő eszközök több ezer dollárba is kerülhetnek. „A légi utazásnak mindenki számára elérhetőnek kellene lennie, de ez messze van a valóságtól. Reméljük, hogy ez a tanulmány rávilágít arra, hogy mely légitársaságok csinálják ezt jól, és hol van még mit javítani, így a kerekesszékesek és más segítségre szorulók megalapozott döntést hozhatnak repülőjegyük foglalásakor” – mondta Sara Boisvert, az InsureMyTrip marketingigazgatója az amerikai Travel + Leisure szaklapnak adott nyilatkozatában.

Decembertől az amerikai közlekedési minisztérium új szabályai előírják a légitársaságok számára, hogy még inkább figyeljenek az ilyen utasok elhelyezésére, valamint, hogy kártalanítsák őket a kerekesszékben keletkezett esetleges károkért. Több amerikai légitársaság és bíróság ugyanakkor megtámadta e szabályokat, azt állítva, hogy azok túlzások.

Pár éve a forgalmas angliai Gatwick repülőtéren egy csapat ötletelésbe kezdett a helyi érdekvédelmi csoportokkal arról, hogyan lehetne segíteni a testi fogyatékossággal élő utasokon. Mert nemcsak a mozgási nehézségekről van szó. Több ezer, „láthatatlan” fogyatékossággal élő utas is segítséget keres, mint például, akik demenciában vagy légzőszervi problémákban szenvednek, emelte ki Annette Cmela, a repülőtér márkaigazgatója. „Célunk, hogy az emberek végig támogatást kapjanak az utazásuk során” – mondta. 

A jelnyelvtől az akadálymentes mosdókig

E kezdeményezésből nőtte ki magát a Hidden Disabilities Sunflower, amely egy globális rendszer, és ma már több mint 180 repülőteret és öt légitársaságot foglal magában, 26 országban. A részt vevő repülőterek gondoskodnak a személyzet speciális képzéséről, és ingyenes, jellegzetes napraforgós mintázatú nyakpántot osztanak ki minden utasnak, aki erre figyelmezteti őket, bármilyen segítségre van szüksége, a jelnyelvtől az akadálymentes mosdókig. Ha a személyzet napraforgós jelet viselő személyt lát, kedvesen érdeklődik, és megkérdezi, igényli-e a segítséget – mondja Cmela.

Ma már több tucatnyi blogger és influenszer értékeli a légitársaságokat ilyen szempontból is. Munkásságuk eredményeként sok olyan úti célt elérhetnek az akadálymentesített utazásra szorulók, amelyeket tíz, vagy akár öt évvel ezelőtt nem tudtak volna meglátogatni.

Ahogy az egyik blog vezetője megjegyzi, „kisgyerekként megláttam a Taj Mahal fotóját, és azóta el akartam látogatni Indiába. Sajnos, az egész országban nem létezett akadálymentesített közlekedési lehetőség, egészen 2018-ig, amikor az Enbale Travel elindult.”

A reptéri wheelchair sokszor nem elég

Az európai repülőterek esetében is szinte mindenütt létezik wheelchair szolgáltatás, csak éppen az a gond, hogy a kerekesszékre szorulók – akik egyre többen lesznek, hiszen közben önálló városokká váltak a repterek, ahol hatalmasak a terminálok közti távolságok – tehetetlenné válnak, ha lépcsőkön kell megközelíteni a gépet és nem „csöveken”, hiszen ilyenkor két embernek kellene felemelni az utast, hogy feljusson a fedélzetre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Elszólta magát Putyin, vagy beismerő vallomást tett?
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 18:11
Putyin elismerte Alijevnek, hogy ők lőtték le az azeri gépet.
Nemzetközi Zelenszkij békedíjra jelölné Trumpot
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:31
Mindezt akkor, ha sikerül elérnie az ukrajnai tűzszünetet.
Nemzetközi Brüsszeli kémkedéssel vádolják az Orbán-kormányt
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:17
Európai Bizottság vizsgálatot indít a brüsszeli magyar kémhálózat ügyében. 
Nemzetközi Egyre gyűlik az ünneplő tömeg Tel-Aviv főterén
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 15:19
A hírre, hogy Izrael és a Hamász megállapodást írt alá, gyűlik a tömeg Tel Aviv főterén, mindenki örül. 
Nemzetközi Ez most nem jött be: Ursula von der Leyen marad a helyén
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 13:35
Két indítványról is szavazott az Európai Parlament. Mindkettő esetében sok voks hiányzott ahhoz, hogy végül sikerrel járjon.
Nemzetközi Von der Leyen Gulyás Gergelytől is megkapta a magáét
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 12:25
A bizalmatlansági indítvány is előkerült a Kormányinfón.
Nemzetközi Lángol a Lukoil gázgyára az orosz Kotovó városában
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 08:01
Tűz ütött ki az orosz energiacég gázfeldolgozó üzemében egy csütörtökre virradó éjszaka történt ukrán dróntámadást követően.
Nemzetközi Dacol a lengyel elnök: nem váltja le az Országos Rádió- és Televíziótanácsot
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 07:21
Karol Nawrocki lengyel elnök nem ért egyet a parlament határozatával a sajtószabadság felett őrködő és a műsorszolgáltatói engedélyekről döntő Országos Rádió- és Televíziótanács 2024. évi jelentésének elutasításáról, és nem hagyja jóvá a testületi tagok leváltását – közölte szerdán a varsói elnöki hivatal főnöke.
Nemzetközi Itt a megállapodás a gázai tűzszünetre és a túszok visszaadására
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 07:01
Izrael és a Hamász bejelentette, hogy elérték a régóta várt tűzszüneti és túszmegállapodást, amely Donald Trump amerikai elnök tervének első fázisa, amelynek célja a több mint 67 ezer ember halálát okozó és a Közel-Keletet átalakító gázai háború lezárása.
Nemzetközi Megáll-e az orosz hadsereg a NATO határainál? Interjú Kis-Benedek Józseffel
Izsó Márton - Wéber Balázs | 2025. október 9. 06:01
Világháború nem lesz, az orosz-ukrán háború ugyanakkor nem csendesedik, és mintha visszatért volna a hidegháború, jelentette ki Kis-Benedek József a Klasszis Média műsorában, a Klasszis Podcastban. A biztonságpolitikai szakértő, a Magyar Tudományos Akadémia hadtudományi bizottságának a tagja szerint Oroszország a Szovjetunió korábbi területeit szeretné fennhatósága alá vonni, ugyanakkor aligha fog egy NATO-tagországot megtámadni. „Az oroszok nem buták”, fogalmazott.       
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG