4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Észak-Amerikában mintegy ötmillió ember csak segítséggel tud elrepülni egyik városból vagy államból a másikba, illetve külföldre. A légitársaságok számára ezért versenyeszköz lett, hogy miként fogadják a kerekesszékre rászoruló utasokat. Itt nem csak az idősekről van szó: az Egyesült Államokban több százezren szenvednek fiatalon is olyan kórokban, amelyek – sokszor egész életükre – akadályozzák a mozgásukat vagy tájékozódásukat.

Egy új amerikai szakmai tanulmány értékelte a kerekesszékkel való megközelíthetőség szempontjából a légitársaságokat, és megállapította, hogy a JetBlue a legjobb az erre rászorulók számára. A légitársaság több ezer mozgássegítő eszközt tart készenlétben szükség esetére. Itt nemcsak a repülőtéri mozgást könnyítő wheelchair szolgáltatásról van szó – ez ma már a legtöbb európai reptéren is elérhető –, hanem arról is, hogy miként jut fel a fedélzetre az utas, és ott mennyire kényelmesen tud utazni.

A Delta Airlines szintén jól teljesített, mivel náluk a legalacsonyabb a rosszul kezelhető – döcögő, alig működő, kényelmetlen – kerekesszékek aránya. A légitársaság olyan ülés tervezésén is dolgozik, amely lehetővé teszi, hogy az utasok a saját kerekesszéküket használják menet közben is. A harmadik legjobb az Alaska Airlines.

A legalacsonyabb helyezést a Frontier Airlines érte el. Az egyébként óriási forgalmat lebonyolító American Airlines, illetve a Spirit Airlines szintén rossz besorolást kapott. (2024-ben az amerikai közlekedési minisztérium 50 millió dolláros bírságot szabott ki az American Airlinesra a kerekesszékes utasok nem éppen humánus fogadása miatt.)

Ami fontos: miként tud feljutni az utas a fedélzetre?
Ami fontos: miként tud feljutni az utas a fedélzetre?
Fotó: Depositphotos

Az Egyesült Államokban több mint ötmillió ember használ kerekesszéket utazás közben, és ezek a mozgást segítő eszközök több ezer dollárba is kerülhetnek. „A légi utazásnak mindenki számára elérhetőnek kellene lennie, de ez messze van a valóságtól. Reméljük, hogy ez a tanulmány rávilágít arra, hogy mely légitársaságok csinálják ezt jól, és hol van még mit javítani, így a kerekesszékesek és más segítségre szorulók megalapozott döntést hozhatnak repülőjegyük foglalásakor” – mondta Sara Boisvert, az InsureMyTrip marketingigazgatója az amerikai Travel + Leisure szaklapnak adott nyilatkozatában.

Decembertől az amerikai közlekedési minisztérium új szabályai előírják a légitársaságok számára, hogy még inkább figyeljenek az ilyen utasok elhelyezésére, valamint, hogy kártalanítsák őket a kerekesszékben keletkezett esetleges károkért. Több amerikai légitársaság és bíróság ugyanakkor megtámadta e szabályokat, azt állítva, hogy azok túlzások.

Pár éve a forgalmas angliai Gatwick repülőtéren egy csapat ötletelésbe kezdett a helyi érdekvédelmi csoportokkal arról, hogyan lehetne segíteni a testi fogyatékossággal élő utasokon. Mert nemcsak a mozgási nehézségekről van szó. Több ezer, „láthatatlan” fogyatékossággal élő utas is segítséget keres, mint például, akik demenciában vagy légzőszervi problémákban szenvednek, emelte ki Annette Cmela, a repülőtér márkaigazgatója. „Célunk, hogy az emberek végig támogatást kapjanak az utazásuk során” – mondta. 

A jelnyelvtől az akadálymentes mosdókig

E kezdeményezésből nőtte ki magát a Hidden Disabilities Sunflower, amely egy globális rendszer, és ma már több mint 180 repülőteret és öt légitársaságot foglal magában, 26 országban. A részt vevő repülőterek gondoskodnak a személyzet speciális képzéséről, és ingyenes, jellegzetes napraforgós mintázatú nyakpántot osztanak ki minden utasnak, aki erre figyelmezteti őket, bármilyen segítségre van szüksége, a jelnyelvtől az akadálymentes mosdókig. Ha a személyzet napraforgós jelet viselő személyt lát, kedvesen érdeklődik, és megkérdezi, igényli-e a segítséget – mondja Cmela.

Ma már több tucatnyi blogger és influenszer értékeli a légitársaságokat ilyen szempontból is. Munkásságuk eredményeként sok olyan úti célt elérhetnek az akadálymentesített utazásra szorulók, amelyeket tíz, vagy akár öt évvel ezelőtt nem tudtak volna meglátogatni.

Ahogy az egyik blog vezetője megjegyzi, „kisgyerekként megláttam a Taj Mahal fotóját, és azóta el akartam látogatni Indiába. Sajnos, az egész országban nem létezett akadálymentesített közlekedési lehetőség, egészen 2018-ig, amikor az Enbale Travel elindult.”

A reptéri wheelchair sokszor nem elég

Az európai repülőterek esetében is szinte mindenütt létezik wheelchair szolgáltatás, csak éppen az a gond, hogy a kerekesszékre szorulók – akik egyre többen lesznek, hiszen közben önálló városokká váltak a repterek, ahol hatalmasak a terminálok közti távolságok – tehetetlenné válnak, ha lépcsőkön kell megközelíteni a gépet és nem „csöveken”, hiszen ilyenkor két embernek kellene felemelni az utast, hogy feljusson a fedélzetre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Megmerevedtek a frontok Európában
Privátbankár.hu | 2025. június 23. 11:27
A várt növekedés helyett stagnálás következett be az euróövezetben.
Nemzetközi NATO-csúcs: egyre több a fegyver, egyre kevesebb a közös szándék
Káncz Csaba | 2025. június 23. 09:31
A NATO nem csupán katonai szövetség, hanem a transzatlanti gazdasági és stratégiai rend alapja. És ez a valóság a remények szerint valószínűleg Trumpot is a szövetség keretein belül tartja majd. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Újabb vészjósló üzenetet küldött Trump Iránnak
Privátbankár.hu | 2025. június 23. 08:06
Visszatértek amerikai bázisukra az Irán elleni légicsapásban főszerepet játszott B-2-es óriásbombázók.
Nemzetközi Izraeli-iráni háború: London önmérsékletre inti Iránt
Privátbankár.hu | 2025. június 23. 07:01
A szigetország ENSZ-nagykövete szerint a katonai fellépés önmagában nem kínál tartós megoldást az iráni atomprogrammal kapcsolatos aggodalmakra.
Nemzetközi Még nem végeztünk – üzent az izraeli külügyminszter
Privátbankár.hu | 2025. június 23. 06:42
Gideon Szaár a köztévének adott interjút.
Nemzetközi Orbán Viktor: „Szembe kell néznünk az energiahordozók árának további emelkedésével”
Privátbankár.hu | 2025. június 23. 06:12
A kormányfő a Védelmi Tanács ülése után értékelte az izraeli-iráni háborúba való amerikai beszállás utáni helyzetet.
Nemzetközi Az iráni parlament megszavazta a Hormuzi-szoros lezárását
Privátbankár.hu | 2025. június 22. 16:20
Azonban Irán Legfelsőbb Nemzetbiztonsági Tanácsának kell meghoznia a végső döntést a Hormuzi-szoros lezárásáról – közölte vasárnap az iráni Press TV.
Nemzetközi Az amerikai alelnök szerint az Egyesült Államok nem áll háborúban Iránnal
Privátbankár.hu | 2025. június 22. 15:48
J. D. Vance vasárnap kijelentette, hogy az Egyesült Államok nem Iránnal, hanem Teherán atomfegyver-programjával áll háborúban.
Nemzetközi Ülésezik a magyar Védelmi Tanács
Privátbankár.hu | 2025. június 22. 15:05
Az iráni atomlétesítményeket ért amerikai támadás után Orbán Viktor miniszterelnök hívta össze az ülést.
Nemzetközi Irán külügyminisztere Moszkvába utazik, hogy „egyeztessen” Putyinnal
Privátbankár.hu | 2025. június 22. 13:48
Abbász Aragcsi külügyminiszter egy orosz médium kérdésére válaszolva elmondta, hogy már vasárnap Moszkvába utazik, hogy találkozzon Vlagyimir Putyin elnökkel.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG