6p

A román hatóságok múlt héten átvették Románia első, kínai cég által épített útját, a zilahi körgyűrű keleti szakaszát. Az átadás azonban enyhén szólva sem zajlott felhőtlenül. A kínai vállalatot csigalassú munkavégzéssel vádolják, ugyanakkor az állami szervek is hibáztathatók. Mindenesetre nem ez az első probléma a távol-keleti céggel.        

A zilahi városi körgyűrűnek elméletileg már 2023 tavaszán meg kellett volna nyílnia a forgalom előtt. Végül azonban csak közel három évvel később, 2025. december 17-én készült el az elkerülő út, majd – kétnapos ellenőrzés után – a Nemzeti Közúti Infrastruktúra-kezelő Társaság (CNAIR) úgy döntött, hogy átveszi a munkát.

Az új, 5,3 kilométer hosszú úton végül múlt szerdán nyitották meg a forgalmat. Az új szakasz a 8 kilométeres, már korábban elkészült nyugati gyűrűszakaszt egészíti ki.

„Ez az a pillanat, amire mind a lakosok, mind a közlekedők vártak: a tranzitforgalom (különösen a nehéz teherforgalom) elhagyja a várost” – mondta Cristian Pistol, a CNAIR vezérigazgatója az  átadáson a Szabad Európa román nyelvű kiadása szerint

A zilahi városházán is kettős érzelmeket élhettek meg
A zilahi városházán is kettős érzelmeket élhettek meg
Fotó: Wikipédia/Pasztilla aka Attila Terbócs

Üröm az örömben

A nemzeti közlekedési vállalat tisztviselői azonban nem mutattak ugyanolyan lelkesedést, mint a korábbi út- és autópálya-avatásokon. Talán azért, mert a zilahi munka nagy gondot okozott a hatóságoknak.

A CNAIR képviselői a Szabad Európának elmondták, hogy a munka befejezésének késedelme az „építőipari vállalkozó megközelítésének” tudható be, amely elfogadhatatlanul lassú munkát eredményezett.

Alin Șerbănescu, az intézmény szóvivője szerint a munkálatok megkésett befejezése miatt kiszámítják az építtetőre kiszabandó büntetéseket is.

„A szerződés 0,1 százalékáról beszélünk késedelmi naponként, de legfeljebb 15 százalékról. Hivatkozhatnak az időjárási körülményekre, és levonhatnak további késedelmi napokat, de nyilvánvaló, hogy nem fogják elkerülni a büntetéseket, amelyek valószínűleg elérik a maximális 15 százalékot” – mondta Șerbănescu.

Ionuț Ciurea, a romániai útépítési munkálatokat figyelő Pro Infrastructure Egyesület képviselője szerint ugyanakkor nem kizárólag a kínai cég a hibás a késésért.

„Mindkét oldalon problémák voltak. Mind a román állam, mind a kivitelező akadályozta és hibáztatta egymást, és többé-kevésbé objektív kifogásokat talált ki a szerződéses kötelezettségeik nem teljesítésére” – mondta.

Ciurea példákat is említett: igaz, hogy a vállalkozó nem megfelelően állt neki a munkának (nem mozgósított elég embert), de az állam sem segített neki. „Amikor gondjai akadtak a földcsuszamlásokkal, sokáig tartott, mire a műszaki megoldást jóváhagyták. És most, amikor végül aszfaltot kellett leterítenie a hidakra, a közútkezelő nem hagyta jóvá ennek módját” – teszi hozzá.

Mennyibe kerül?

A zilahi körgyűrűre vonatkozó szerződés teljes értéke 185 millió lej (a szerződéskötéskor 40 millió euró) volt, amelynek 85 százaléka európai forrásokból származott.

A Szilág megye székhelyét elkerülő út egy dombos területen halad keresztül, ahol a lejtők megtámasztása is külön megoldásokrat igényelt. A projekt öt viadukt és öt híd, valamint mindkét végén egy körforgalom építését foglalta magában.

A megbízást a Synohidro Corporation Limited és a Good Prood alkotta konzorcium kapta meg – írja a Maszol portál. A szerződést 2020 őszén ítélték oda, hat  hónapos határidőt szabva a tervezésre, valamint 24 hónapot a kivitelezésre.

Csakhogy 2021-ben Románia olyan törvényt fogadott el, amely kizárta a kínai cégeket az infrastruktúra-projektek közbeszerzéseiből. Az akkori határozat azonban csak azokra a közbeszerzési eljárásokra vonatkozhatott, amelyeket a törvény hatálybalépése után indítottak. Ennek ellenére a döntés nem tett jót a szilágysági projektnek – teszi hozzá a Krónika.

Csalással vádolják a kínai céget

A munkálatok átvétele után az útra öt év garancia vonatkozik. Ez idő alatt minden esetleges problémát az építtetőnek kell elhárítania, ellenkező esetben pénzügyi szankciókkal nézhet szembe. De ez a múltban már megtörtént a Sinohydro Corporationnel, ahogy azt a Szabad Európa is feltárta.

A román útkezelő hatóság, a CNAIR jászvásári regionális igazgatósága azzal vádolja a kínai vállalatot, hogy silány minőségű munkát végzett a 2-es számú országúton (Bukarest–Szucsáva) a 2010-es évek végén. A dokumentumok szerint a cég 2018-ban többéves, több mint 70 millió lej értékű útjavítási szerződést nyert el Vrancea megyében. A munkálatokat 2020. január 9-én vették át, hároméves garanciával. A garanciális időszak lejártakor, 2023 februárjában a végső átvételt végző bizottság azonban megtagadta az átvételi jegyzőkönyv aláírását, mivel az útszakasz tele volt kátyúkkal, repedésekkel és egyéb burkolati hibákkal.

A kivitelező Sinohydro Corporation Limited bírósághoz fordult a CNAIR ellen, ám mivel nem fizette be az illetéket, nem sikerült elérnie a kifogásolt jegyzőkönyv érvénytelenítését. Ennek ellenére a cég nem volt hajlandó megfizetni a hatóság által kiszabott kötbéreket sem.

A CNAIR jászvásári igazgatósága közölte, hogy közel 600 ezer lejt, vagyis mintegy 120 ezer eurót próbál behajtani a kínai vállalaton szerződéses kötelezettségeinek nem teljesítése miatt. Az ügy jelenleg a Bukaresti Törvényszék előtt van, ahol érdemi tárgyalási szakaszban tart.

Az Európai Ügyészség is nyomoz

A zilahi elkerülő út projektje mindenesetre bekerült az Európai Ügyészség vizsgálatai közé. Az európai hatóság 2024 novemberében azt is bejelentette, hogy több házkutatást is végzett Kolozs, Szilágy és Temes megyékben, valamint Bukarestben, a CNAIR központjában is.

„Felmerül a gyanú, hogy az alvállalkozók együttműködtek a fővállalkozóval a munkálatok sikeres elvégzését igazoló hamis dokumentumok elkészítésében. A vizsgálat szerint a munkálatok nem feleltek meg a minőségi követelményeknek. Az is gyanús, hogy a kedvezményezett CNAIR képviselői nem végeztek megfelelő ellenőrzéseket” – jelentette akkoriban az Európai Ügyészséggel ebben az ügyben együttműködő Korrupcióellenes Főigazgatóság.

A  kínaiak Bukarestben is építenek

Egy másik, már aláírt szerződés a Bukarest körüli A0-s autópálya 3-as szakaszának (Afumati-Pantelimon) építése, amelyet a China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) nyert el. A Sinohydrohoz hasonlóan a CCECC is közvetlenül a kínai állam tulajdonában van.

Bukarestben néhány fellebbezést követően a munkálatok csak 2024-ben kezdődtek, és 2025 novemberére kellett volna befejeződniük. Ez azonban máig nem történt meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Harminc országból rendel vissza nagykövetet az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:56
Olyan országból nem rendelnek vissza nagykövetet, ahol háború zajlik, vagy amellyel nagy téttel bíró tárgyalásokat folytat az Egyesült Államok.
Nemzetközi Az orosz kapcsolatok tehetnek keresztbe egy lehetséges Mol-NIS üzletnek
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 17:34
A Szerb Kőolajipari Vállalat orosz részvénycsomagját már holnapig eladná Aleksandar Vučić elnök, de bonyolíthatja a folyamatot, ha a jelentkezőnek oroszországi kapcsolatai vannak. A Molra ez igaz, és egy másik lehetséges vevőjelöltre, az Egyesült Arab Emírségek állami olajcégére is.
Nemzetközi Egy hőerőművet és 2,3 milliárd eurót adott Ukrajnának az Európai Bizottság
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:56
Az Ukrajna-eszköz hatodik részlete, 2,3 milliárd euró érkezett Kijevbe. A bővítését felelős uniós biztos szerint Ukrajna rendkívüli gyorsasággal hajt végre érdemi reformokat.
Nemzetközi Büntetővámokat vet ki Kína az EU-s tejtermékekre
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:46
Az elektromos autókra kivetett vámok után megérkezett Kína válaszlépése: az Európai Unióból érkező tejtermékek után akár 40 százalék feletti vámot is fizethetnek a termelők.
Nemzetközi Tarolna Romániában az egyszer már elkaszált szélsőjobboldali jelölt
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 14:07
Calin Georgescuban bíznak a leginkább, de még George Simion is veri a májusi győztest. Az AUR pedig simán nyerne most egy választást.
Nemzetközi Nincs megállás: fél évvel meghosszabbította az Oroszország elleni szankciókat az EU
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 14:06
Július 31. az új határidő, legalább eddig tartanak az Európai Unió Oroszországgal szembeni szankciói – döntött az Európai Tanács. Készen állnak tovább növelni a Moszkvára nehezedő nyomást.
Nemzetközi Drónokkal talált hajót a Fekete-tengeren az ukrán hadsereg
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 13:46
Úgy tűnik, a fekete-tengeri Volna településen egy olajterminált is találat ért. 1000-1500 négyzetméteren csaptak fel a lángok.
Nemzetközi Elengedték a svédek a gyanús orosz hajót
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:59
Nem indul eljárás, mehet a dolgára.
Nemzetközi Most kezdhet igazán fázni Dánia – Trump új embert küld csatába
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 12:04
Mindent megtesz az új kinevezett Grönland megszerzéséért.
Nemzetközi Aprólékosan megtervezték a vérengzést a Bondi Beach-i lövöldözők
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 09:56
Új információkat közölt az ausztrál rendőrség a terrortámadásról.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG