A zilahi városi körgyűrűnek elméletileg már 2023 tavaszán meg kellett volna nyílnia a forgalom előtt. Végül azonban csak közel három évvel később, 2025. december 17-én készült el az elkerülő út, majd – kétnapos ellenőrzés után – a Nemzeti Közúti Infrastruktúra-kezelő Társaság (CNAIR) úgy döntött, hogy átveszi a munkát.
Az új, 5,3 kilométer hosszú úton végül múlt szerdán nyitották meg a forgalmat. Az új szakasz a 8 kilométeres, már korábban elkészült nyugati gyűrűszakaszt egészíti ki.
„Ez az a pillanat, amire mind a lakosok, mind a közlekedők vártak: a tranzitforgalom (különösen a nehéz teherforgalom) elhagyja a várost” – mondta Cristian Pistol, a CNAIR vezérigazgatója az átadáson a Szabad Európa román nyelvű kiadása szerint.
Fotó: Wikipédia/Pasztilla aka Attila Terbócs
Üröm az örömben
A nemzeti közlekedési vállalat tisztviselői azonban nem mutattak ugyanolyan lelkesedést, mint a korábbi út- és autópálya-avatásokon. Talán azért, mert a zilahi munka nagy gondot okozott a hatóságoknak.
A CNAIR képviselői a Szabad Európának elmondták, hogy a munka befejezésének késedelme az „építőipari vállalkozó megközelítésének” tudható be, amely elfogadhatatlanul lassú munkát eredményezett.
Alin Șerbănescu, az intézmény szóvivője szerint a munkálatok megkésett befejezése miatt kiszámítják az építtetőre kiszabandó büntetéseket is.
„A szerződés 0,1 százalékáról beszélünk késedelmi naponként, de legfeljebb 15 százalékról. Hivatkozhatnak az időjárási körülményekre, és levonhatnak további késedelmi napokat, de nyilvánvaló, hogy nem fogják elkerülni a büntetéseket, amelyek valószínűleg elérik a maximális 15 százalékot” – mondta Șerbănescu.
Ionuț Ciurea, a romániai útépítési munkálatokat figyelő Pro Infrastructure Egyesület képviselője szerint ugyanakkor nem kizárólag a kínai cég a hibás a késésért.
„Mindkét oldalon problémák voltak. Mind a román állam, mind a kivitelező akadályozta és hibáztatta egymást, és többé-kevésbé objektív kifogásokat talált ki a szerződéses kötelezettségeik nem teljesítésére” – mondta.
Ciurea példákat is említett: igaz, hogy a vállalkozó nem megfelelően állt neki a munkának (nem mozgósított elég embert), de az állam sem segített neki. „Amikor gondjai akadtak a földcsuszamlásokkal, sokáig tartott, mire a műszaki megoldást jóváhagyták. És most, amikor végül aszfaltot kellett leterítenie a hidakra, a közútkezelő nem hagyta jóvá ennek módját” – teszi hozzá.
Mennyibe kerül?
A zilahi körgyűrűre vonatkozó szerződés teljes értéke 185 millió lej (a szerződéskötéskor 40 millió euró) volt, amelynek 85 százaléka európai forrásokból származott.
A Szilág megye székhelyét elkerülő út egy dombos területen halad keresztül, ahol a lejtők megtámasztása is külön megoldásokrat igényelt. A projekt öt viadukt és öt híd, valamint mindkét végén egy körforgalom építését foglalta magában.
A megbízást a Synohidro Corporation Limited és a Good Prood alkotta konzorcium kapta meg – írja a Maszol portál. A szerződést 2020 őszén ítélték oda, hat hónapos határidőt szabva a tervezésre, valamint 24 hónapot a kivitelezésre.
Csakhogy 2021-ben Románia olyan törvényt fogadott el, amely kizárta a kínai cégeket az infrastruktúra-projektek közbeszerzéseiből. Az akkori határozat azonban csak azokra a közbeszerzési eljárásokra vonatkozhatott, amelyeket a törvény hatálybalépése után indítottak. Ennek ellenére a döntés nem tett jót a szilágysági projektnek – teszi hozzá a Krónika.
Csalással vádolják a kínai céget
A munkálatok átvétele után az útra öt év garancia vonatkozik. Ez idő alatt minden esetleges problémát az építtetőnek kell elhárítania, ellenkező esetben pénzügyi szankciókkal nézhet szembe. De ez a múltban már megtörtént a Sinohydro Corporationnel, ahogy azt a Szabad Európa is feltárta.
A román útkezelő hatóság, a CNAIR jászvásári regionális igazgatósága azzal vádolja a kínai vállalatot, hogy silány minőségű munkát végzett a 2-es számú országúton (Bukarest–Szucsáva) a 2010-es évek végén. A dokumentumok szerint a cég 2018-ban többéves, több mint 70 millió lej értékű útjavítási szerződést nyert el Vrancea megyében. A munkálatokat 2020. január 9-én vették át, hároméves garanciával. A garanciális időszak lejártakor, 2023 februárjában a végső átvételt végző bizottság azonban megtagadta az átvételi jegyzőkönyv aláírását, mivel az útszakasz tele volt kátyúkkal, repedésekkel és egyéb burkolati hibákkal.
A kivitelező Sinohydro Corporation Limited bírósághoz fordult a CNAIR ellen, ám mivel nem fizette be az illetéket, nem sikerült elérnie a kifogásolt jegyzőkönyv érvénytelenítését. Ennek ellenére a cég nem volt hajlandó megfizetni a hatóság által kiszabott kötbéreket sem.
A CNAIR jászvásári igazgatósága közölte, hogy közel 600 ezer lejt, vagyis mintegy 120 ezer eurót próbál behajtani a kínai vállalaton szerződéses kötelezettségeinek nem teljesítése miatt. Az ügy jelenleg a Bukaresti Törvényszék előtt van, ahol érdemi tárgyalási szakaszban tart.
Az Európai Ügyészség is nyomoz
A zilahi elkerülő út projektje mindenesetre bekerült az Európai Ügyészség vizsgálatai közé. Az európai hatóság 2024 novemberében azt is bejelentette, hogy több házkutatást is végzett Kolozs, Szilágy és Temes megyékben, valamint Bukarestben, a CNAIR központjában is.
„Felmerül a gyanú, hogy az alvállalkozók együttműködtek a fővállalkozóval a munkálatok sikeres elvégzését igazoló hamis dokumentumok elkészítésében. A vizsgálat szerint a munkálatok nem feleltek meg a minőségi követelményeknek. Az is gyanús, hogy a kedvezményezett CNAIR képviselői nem végeztek megfelelő ellenőrzéseket” – jelentette akkoriban az Európai Ügyészséggel ebben az ügyben együttműködő Korrupcióellenes Főigazgatóság.
A kínaiak Bukarestben is építenek
Egy másik, már aláírt szerződés a Bukarest körüli A0-s autópálya 3-as szakaszának (Afumati-Pantelimon) építése, amelyet a China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) nyert el. A Sinohydrohoz hasonlóan a CCECC is közvetlenül a kínai állam tulajdonában van.
Bukarestben néhány fellebbezést követően a munkálatok csak 2024-ben kezdődtek, és 2025 novemberére kellett volna befejeződniük. Ez azonban máig nem történt meg.
Ha a kormány nem teljesíti a követeléseiket.




