1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az első negyedévben jelentősen, 53,7 százalékkal emelkedett a PSZÁF-hoz érkezett fogyasztói kérelmek száma és az ügyfélszolgálati megkeresések száma is a tavalyi első negyedévhez képest - derül ki a felügyelet első negyedévi fogyasztóvédelmi jelentéséből. Még úgy is magas a számuk, ha figyelembe vesszük a végtörlesztést.

A növekedés a PSZÁF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) szerint még akkor is szembetűnő, ha figyelembe vesszük, hogy 2011 negyedik negyedévéhez képest – amikor jelentősen megnőtt a végtörlesztéssel összefüggő pénzpiaci, és megsokszorozódott a magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakítása kapcsán a pénztári szektort érintő kérelmek száma – 10,9 százalékos mérséklődés mutatható ki.

Másfélszer annyi kérelem, mint egy évvel korábban

Összesen 2641 darab fogyasztói kérelem érkezett, másfélszer annyi, mint egy évvel korábban. A pénzpiacot érintő kérelmek aránya éves szinten 9,2 százalékponttal - 63,9-ről 73,1 százalékra - nőtt, a biztosítókra vonatkozóaké pedig 30,7-ről 19,1 százalékra csökkent. A pénztári szektort érintő kérelmek száma az előző két negyedévi ugrásszerű növekedés után – ami a magán-nyugdíjpénztári tagok társadalombiztosítási rendszerbe történő visszalépéséhez kapcsolódó tagi kifizetésekkel függött össze – erőteljesen csökkent, de még így is meghaladja az egy évvel korábbit.

A pénz- és tőkepiaci szektorral kapcsolatos kérelmek száma az előző negyedévhez képest közel 19 százalékkal, az egy évvel korábbihoz képest pedig mintegy 78 százalékkal emelkedett. A szektorban a legtöbb (1539 darab) kérelem továbbra is a bankokkal kapcsolatos. A pénzügyi vállalkozásokra jutó kérelmek aránya csökkent ugyan, de még így is közel 15 százalékot tett ki.

A devizahitelekkel rengeteg ügyfélnek akadt problémája

A nem felügyelt intézmények közé tartozó fogyasztói csoportszervező társaságokkal szembeni kérelmek az egyéb kategória mintegy 55 százalékát jelentették; ez a 39 darab kérelem az előző negyedévben regisztrált kérelemszámnak (18 darab) több mint a kétszerese. A pénz- és tőkepiaci kérelmek több mint háromnegyede (1538 darab) – a korábbi negyedévekhez hasonlóan – a hitelezéshez kapcsolódott; ezek darabszáma az elmúlt negyedévhez viszonyítva 24 százalékkal emelkedett, az egy évvel korábbihoz képest pedig több mint kétszeresére nőtt.

Az átlagot meghaladó mértékben emelkedett a devizaalapú lakáshiteleket érintő kérelmek száma, az előző negyedévhez képest mintegy 56 százalékkal, éves szinten pedig drasztikusan, több mint hatszorosára. Hasonlóan ugrásszerű növekedés figyelhető meg a jelzálog alapú szabad felhasználású devizahitelek esetében is, ahol éves szinten több mint négyszeres a bővülés.

Háromnegyed részben a végtörlesztéssel volt a baj

Az egyéb pénz- és tőkepiaci szolgáltatástípusok közül a befektetési szolgáltatásokkal kapcsolatos kérelmek száma a duplájára, a betét konstrukciókkal kapcsolatosaké több mint kétszeresére nőtt, a lízinggel összefüggő kérelmek darabszáma ellenben mintegy 40 százalékkal visszaesett.

Az előző negyedévhez hasonlóan az elő- és végtörlesztéssel, az elszámolás, megbízás teljesítésével, a tájékoztatási hiányosságokkal, egyéb ügyviteli hibákkal, valamint a szolgáltatás minőségével – melyek együttesen az össz-kérelemszám háromnegyedét teszik ki – kapcsolatos kérelmekkel fordultak elsősorban a fogyasztók a felügyelethez.

A portfóliókezeléssel is voltak gondok

Az elő- és végtörlesztéssel összefüggő kérelmek száma – jellemzően a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez kapcsolódóan – közel 43 százalékkal nőtt; az ilyen jellegű ügyekből az előző negyedévi 446 darabbal szemben 636 darabot regisztrált a felügyelet. A végtörlesztéssel kapcsolatos bejelentések jelentős része azoktól érkezett, akik devizahitelüket forinthitelből kívánták végtörleszteni. A kérelmek a forinthitel igénylési eljárás során a pénzügyi szervezetek végtörlesztőkkel szemben tanúsított magatartásának és eljárásának a felülvizsgálatára irányultak.

A hitelbírálati eljárás felülvizsgálatára irányuló kérelmeket a felügyeletnek hatáskör hiányában el kellett utasítania. Azon ügyekben, ahol a hitelbírálat során felmerült a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja, a PSZÁF vizsgálati eljárást kezdeményezett. A tőkepiaci szektort érintő kérelmekben leginkább a portfóliókezelés jogszerűségének felülvizsgálatát kérték a fogyasztók. A kérelmekre lefolytatott fogyasztóvédelmi eljárásokban az ügyféltájékoztatás hiányossága, illetve az alkalmassági és megfelelési (MiFID) teszt elvégzése kapcsán tártak fel jogsértéseket.

A nyugdíjpénztári roham lecsengőben van

A biztosítási szektor szereplőivel kapcsolatos ügyek az összes fogyasztói kérelem közel ötödét (505 darab) tették ki, számuk az előző negyedévhez viszonyítva kismértékben nőtt, éves szinten nem változott érdemben. A kérelmek több mint kétharmadát a kötelező gépjármű felelősségbiztosítással, a lakás- és életbiztosításokkal kapcsolatos ügyek teszik ki, a kérelemtípusok alapján hozzávetőlegesen háromnegyed részt képviselnek a kárkifizetésekkel összefüggő, az egyéb ügyviteli hibákkal és a tájékoztatási hiányosságokkal kapcsolatos kérelmek.

A pénztári szektorra érkezett kérelmek száma a magán-nyugdíjpénztári rendszer átalakítása során megállapított, úgynevezett visszalépő tagi kifizetésekkel kapcsolatos kérelmek következtében a korábbi negyedévekben a sokszorosára nőtt, 2012 elején azonban már erőteljes csökkenés mutatkozott. Ugyanakkor, bár a tagi kifizetésekkel kapcsolatos ügyek száma 595 darabról 100 darabra csökkent, darabszáma még mindig a teljes állomány háromnegyedét teszi ki. A pénztári kérelmek szinte kizárólag ezzel kapcsolatosak.

Az önkéntes nyugdíjpénztárak és az egészségpénztárak esetében ezúttal sem érkezett jelentős számú kérelem, az önsegélyező pénztárakkal kapcsolatban pedig már hosszabb ideje csak igen ritkán fordulnak a fogyasztók a felügyelethez.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Hatalmas bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 10:53
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra.
Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG