Központi, rendszerszintű forintosításra is sor kerülhet a devizaalapú autóhitelek és személyi kölcsönök esetében, ha nem sikerül rávenni a bankokat, hogy maguktól váltsák forintra a jelenleg jelentős árfolyamkockázatnak kitett hiteleket - mondta Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős ügyvezető igazgatója pénteken az M1-en adott interjúban.
Nagy Márton már korábban is nyilatkozott erről. Részletek >> |
Nagy Márton hozzátette: a devizahitelek kivezetése a jelzáloghitelekre vonatkozott, ahol lakás volt a fedezet. Ez a probléma 80-90 százalékát meg is oldotta, azonban van még árfolyamkockázat a rendszerben. Különösen január óta, amikor a svájci frank erősen felértékelődött a forinttal szemben, nagyobb figyelem irányul az autó- és személyi hitelekre - jegyezte meg.
Most jöhet a nagy meglepetés
Mivel ezen hiteleknél 2-3 év a hátralévő futamidő, és sajnos az adósság nagy részét a végén fizetik az ügyfelek, a "nagy meglepetés még most lehet" - fogalmazott.
Sok bank már tömegesen forintosítja az autóhiteleket, de még nem minden bank kapcsolódott be - mondta. A bankoknak azért érdeke a forintosítás az MNB igazgatója szerint, mert ezek a hitelek kockázatosnak számítanak, az árfolyamok változékonysága miatt pedig az ügyfelek fizetőképtelenné válhatnak a törlesztőrészlet emelkedése miatt - mondta Nagy Márton.
A 300 forint feletti svájci frank esetében akár 10-20 milliárd forintos veszteségről is lehet beszélni a bankoknál. Autóhitelek esetében az autó a fedezet, amely "lényegében értéktelen", egy tízéves autó esetében 10-20 százalékos a megtérülés - tette hozzá.
Mi lenne, ha forintosítanák az autóhiteleket?