Sikeres az Uniqa tavaly év végén elindított optimalizációs programja - az idei első negyedévben mind a költségek csökkentése, mind a belső folyamatok javítása elindult, miközben a szerződésállomány átstrukturálása is folyamatban van - mondta el Othmar Michl, a biztosító vezérigazgatója.
Életág: minden szép
Az életbiztosítási területen a folyamatos díjelőírás 8 százalékkal nőtt az Uniqánál az első negyedévben. Miután a biztosító 2014-ben is sikeres volt - az új szerzések 29 százalékkal tudtak növekedni, míg a szerződések felmondása 20 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2013-ban - így nem alacsony bázishoz képest komoly a növekedés. Juhos András, életbiztosítási területért felelős igazgatósági tag mindezt azzal is alátámasztotta, hogy tavaly a folyamatos díjas díjelőírás tavaly 13,3 százalékkal bővült az Uniqánál, míg a piac csak 3,4 százalékkal tudott bővülni. A bővülés 2010. óta tart, részarányuk 4,7 százalékról 6,2 százalék fölé emelkedett.
A biztosító a folyamatos díjas betegségbiztosítási területen piacvezető 34,1 százalékos részaránnyal. ehhez persze az kellett, hogy a piac "kiábránduljon" a termékből - a teljes szektor folyamatos díjas díjelőírása 11,7 százalékkal esett vissza, míg az Uniqáé 7,8 százalékkal nőtt. A bővülés moderáltan idén is tart - az első negyedévben 4,3 százalékkal emelkedett az üzletági díjbevétel. Az Uniqánál idén a balesetbiztosítás is sikeres - 12,6 százalékos volt az éves bővülés.
Kgfb-állományvesztés sebek nélkül
A nem életágban az átstrukturálást - köszönhetően annak, hogy az autóbiztosítási (döntően a kgfb) díjszint nem csökkent a piacon - az átalakulást úgy lehetett meglépni, hogy jelentős díjszint-csökkenés nélkül lebonyolítani - mondta el Kurtisz Krisztián, a társaság nem életágért felelős igazgatósági tagja. A portfoliótisztítás során az Uniqa a csúcsidőszak 360 ezer ügyfeléhez képest 80 ezer kgfb-ügyfelet "elengedett", ám ennek ellenére a díjbevételen belül a fennmaradt ügyfelek által befizetett díjak a fenti okok miatt továbbra is a nem életági díjbevétel 25 százalékát tudják adni. Az üzletág ugyanakkor még mindig veszteséges Otthmar Michl szerint.
Amikor gond a túl komoly piaci súly
Kurtisz Krisztián szerint a biztosítási adó számottevően megnehezítette a casco-biztosítások üzleti megtérülését, ennek nyomán a társaság tavaly év végén a flotta-casco esetében szintén szigorított. Az Uniqa lakossági biztosítások terén így a casco-biztosítások díjbevétele is 5-6 százalékkal visszaesett, ám még így is a legjelentősebb díjbevételt hozó terület - 28 százalékos részesedéssel. A vezérigazgató szerint az állomány átvizsgálása után a casco-üzletág már pozitív nulla eredményt tud hozni.
Ugyanakkor a nem túl egészséges szerkezet felülírta a korábbi szép terveket. Hiába tervezett a biztosító a válság óta várt, 2013-as 510 millió forintos nyereség után 2014-re milliárdos nyereséget, tavaly 1,41 milliárdos nemzetközi számviteli elvek szerinti veszteséget szenvedett el - ez indokolta a rendkívüli év végi állományleépítést. Az Uniqa - épp azért mert túlsúlyos volt korábban a casco biztosítás a portfólión belül - a többi versenytársnál arányaiban nagyobb, 2,6 milliárd forintos biztosítási adót volt kénytelen befizetni. (A "sima" vagyonbiztosításnál 10, a casconál 15 százalékos az adómérték.)
Dinamikusan növekszik ugyanakkor a vagyonbiztosítási üzletág - a vállalati vagyonbiztosítások a nem-életági díjbevétel 18, a lakossági vagyonbiztosítások 25 százalékát adják - lakásbiztosítások számában immár megelőzik a 100 ezer szerződéssel bíró casco-üzletágat.
Költségvágás, negyedelés
A költséghatékonyságot célzó intézkedések során - immár második éve átlagosan 10 százalékkal csökkentette az Uniqa az igazgatási költségeket - a biztosító tavaly a korábbi régiós/megyei struktúrát feladta a saját hálózatban és ügynökségi szintre helyezték az értékesítést. Jelenleg a hálózatban 120 ügynökség működik, ezek közül kiemelt ügynökségek nyíltak a megyeszékhelyeken - itt történik az ügyfelek teljes körű kiszolgálása. A korábban helyi szinten végzett back-office munka átalakult, míg a vezetők és az üzletkötők közötti kapcsolat és az oktatás a személyes találkozók helyett az internetre ment, ami számottevő költség. Az átalakítások révén a dolgozói létszám 24 százalékkal, 380 főre olvadt.
Az átalakítás és az új struktúrák beindulása után Othmar Michl szerint minden remény megvan arra, hogy az Uniqa év végére újból nyereséges legyen.