A péntek reggeli nyitáskor ötvenen-hatvanan sorakoztak a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet körmendi fiókja előtt, amely az előírt időben kinyitott és fogadja az azóta is folyamatosan érkező és érdeklődő ügyfeleket - tudta meg az MTI helyszíni forrásból.
Pénzükhöz viszont nem juthatnak hozzá az ügyfelek, a takarékszövetkezet munkatársai minden érdeklődőt arról tájékoztatnak, hogy mivel a Magyar Nemzeti Bank visszavonta tevékenységi engedélyüket, kifizetéseket sem eszközölhetnek, ezért az Országos Betétbiztosítási Alap kártalanítja majd a betéteseket.
Be sem tudnak vásárolni
Kép: OBA - Facebook |
Németh Zsolt, a takarékszövetkezet egyik ügyfele az MTI-nek elmondta: mivel lakossági folyószámláját és vállalkozói számláját is a körmendi takarékszövetkezet vezette, így nem tud hozzájutni ahhoz az összeghez sem, amiből napi vásárlásait fedezhetné, illetve folyószámlájáról a pénzintézet átutalásokat sem teljesít. "Hiába próbáltam meg már csütörtökön este a bankkártyám segítségével pénzt felvenni, sem a szövetkezet terminálja, sem más pénzintézet terminálja nem fogadta el a tranzakció kezdeményezését és az internetes banki felület sem működött" - mondta.
A takarékszövetkezet ügyfelei csalódottan, pénz nélkül távoznak, egymás kezébe adják a kilincset, az utcán a reggeli nyitáskor egy rendőrségi autó is várakozott.
20 munkanapon belül fizet az OBA
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtökön délután vonta vissza a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet tevékenységi engedélyét és elrendelte végelszámolását, mert az intézmény működése fenntarthatatlanná vált. Húsz munkanapon belül az országos betétbiztosító kártalanítja a betéteseket - közölte a jegybank csütörtökön az MTI-vel.
A közleményben az MNB azzal indokolta a lépést, hogy a takarékszövetkezet gyenge likviditási helyzete - a korábbi hatósági intézkedések ellenére - tovább romlott, és fennállt a veszélye, hogy nem lesz képes eleget tenni fizetési kötelezettségeinek.
Mit kell tennie az ügyfeleknek? Egyelőre semmit
Tóth István, az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) szóvivője elmondta, hogy telefonos információs rendszert működtetnek reggel 8 órától, száma (06-40-918 918). Ezen minden kérdésre megpróbálnak válaszolni. A hitelintézeti adatok feldolgozását követően a takarékszövetkezet minden ügyfelének személyes értesítést küldenek arról, hogy a nyilvántartások alapján milyen követelésükről tudnak, és mikor, milyen módon juthatnak hozzá pénzükhöz.
Binder István, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője pénteken elmondta, hogy több helyen tájékozódhatnak az ügyfelek - a betétesek és a befektetők is - a tudnivalókról, az MNB ügyfélszolgálati számán (06-40-203 776), és a jegybank vidéki tanácsadó hálózatának irodáiban személyesen is. A takarékszövetkezet honlapján is részletes tájékoztatók állnak rendelkezésre, és az irodákban is fogadják az ügyfeleket - tette hozzá.