A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálatot végzett az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt.-nél (Aegon Biztosító), a társaság tevékenységét 2013. október 1-től az ellenőrzés lezárásáig tekitette át.
Mint az MNB a Privátbankár.hu-nak közleményéből kiderült: a vizsgálat során feltárt hiányosságok ellenére a biztosító alapvetően jogszabályszerűen működik. Az MNB ugyanakkor súlyos jogsértésként azonosította, hogy a biztosító a lakásbiztosítási terméke esetében nem egyértelműen határozta meg a szerződési feltételeiben az értékkövetésre és a biztosítási díj egyoldalú emelésére vonatkozó rendelkezéseket, valamint az értékkövetés, illetve a díjemelés érvényesítése során egyáltalán nem tájékoztatta az ügyfeleket az értékkövetés kapcsán őket megillető jogokról. Ezen túlmenően a díjemelés érvényesítése során a fogyasztói döntés meghozatala szempontjából jelentős információt nem teljes pontossággal közölt.
Több hiábra is bukkantak
A jegybanki vizsgálat problémát talált továbbá az Aegon Biztosító vállalatirányítási, ügymenet kiszervezési és számviteli gyakorlatában, valamint az egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottsága kapcsán. A biztosító a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb), életbiztosítási, és lakásbiztosítási termékeit érintő nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási, s ellenőrzési rendszereit illetően sem felelt meg mindenben a jogszabályi előírásoknak. A vizsgálat továbbá nagyszámú hiányosságot tárt fel az Aegon Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási biztosítási feltételeinek jogszabály által előírt tartalmi elemeivel kapcsolatban is.
A társaság több esetben megszegte az ügyfél-tájékoztatásra, panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírásokat is. Több esetben késedelmesen adta meg ügyfeleinek az életbiztosítási szerződések megszűnéséhez kapcsolódó, s a jogszabály szerint rendszeresen, évente teljesítendő tájékoztatásokat, illetve azokat nem a megfelelő időszakra vonatkozóan teljesítette. A kgfb-szerződéseknél jelentős arányban mulasztotta el vagy teljesítette határidőn túl tájékoztatási kötelezettségét például a bonus-malus besoroláshoz szükséges adatok megállapítása, a díjhátralékos ügyfelek felszólítása, a szerződés díjnemfizetéssel történő megszűnése, s a kártérítési igények intézése kapcsán.
A jogsértések miatt az MNB 30 millió forint felügyeleti és 15 milliós fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Aegon Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre.
Az Aegon Magyarország az MTI megkeresésére közölte: tudomásul vette a döntést, tanulmányozza a határozatot, és a mindenkor hatályos törvények és jogszabályok betartásával jár el.